Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
säter

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av säter »

Al_Bundy skrev:Så här:
Nej, jag orkar inte titta på någon film på engelska.
Du får förklara med text här i tråden.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Han tycker att programmera med Arduino's C++ är sämre än Atmel's AVR studio och sedan visar han olika saker med ett oscilloskop där Atmel Studio är mer korrekt än Arduino IDE.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det svaret är fortfarande go dag yxskaft på säters fråga!
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Du har förklarat hur du tänkt men inte vad AVR ska göra för beräkningar. Det är det som avgör om den räcker till. Gör en PID reglering i Aurduino och skicka in inputvärden som en tabell och mät på en pinne eller via timer hur lpnång tid beräkningen tar.

Jag föredrar alltid inbyggd CAN i processorn men CAN Ic går ju också.

STM32 har inbyggd UART bootloader så jag brukar skippa jtag/stlink på egna PCB
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

säter skrev:En fråga från en som är rudis.
Är inte Arduino utrustad med just AVR?
Vad blir då förbättringen av att övergå till en ren AVR?
Jo, det är den.
Förbättringen du får är lite bättre möjligheter till att skriva något effektivare kod. Och lite bättre kontroll över vad som egentligen händer, där bakom alla biblioteksfunktioner.
Tillgång till en riktig debugger är ju också en stor fördel.

Sen så vet jag inte vilka möjligheter man har att i princip strunta i alla inbyggda funktioner i Arduino, och istället skriva sin egna hårdvarunära kod. Då borde man kunna göra det så gott som lika effektivt...

Men nä, så länge som man vill köra på någon processor som stöds inom Arduino-världen, så ser i alla fall jag inte så många vettiga anledningar till att låta bli Arduino-språket.
Bevisligen går det ju att göra ganska avancerade program i Arduino, se på Marlin och Repertier tex.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag vet om att STM32 är bättre än AVR, men det är frågan vad som räcker för mina behov. Vem är svårast att jobba med. Cube32 ska enligt ryckte vara det som gör det enkelt att programmera i STM32. AVR är oftast DIP format och det är också bra för experiment.

Jag har kollat denna utbildningskatalog på YouTube som visar grunderna i just STM32.

Jag tycker att det är väl pedagogiskt och det ser enkelt ut att få det rätt, utan problem. Kollar man AVR manualer på youtube så får man de som är ca 9 år gammal. Känns inte kul att lära sig det som är gammalt och grått. :) Men AVR är inte heller dåligt. Den har ju sin charm också.

Jag tror det som överväger mig att gå till AVR eller STM32 är vad som är enklast att börja med.
Senast redigerad av Al_Bundy 10 november 2018, 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Al_Bundy skrev:Han tycker att programmera med Arduino's C++ är sämre än Atmel's AVR studio och sedan visar han olika saker med ett oscilloskop där Atmel Studio är mer korrekt än Arduino IDE.
Nu är du väl ute och cyklar lite. Han använder inte Atmel Studio för att få en korrekt delay. Han skippar däremot Arduinos inbyggda funktion till att skriva till portarna, han skriver direkt i stället. Dessutom stänger han av overflowhanteringen för timern. Detta gör han ju i Arduino IDE och det fungerar utan problem. Så skit in blir skit ut och vise versa oavsett om du använder det ena eller det andra IDE:t.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Äsch jag tycker atmega328'an är himla trevlig. Kör bara.
Räcker den till för det man ska göra så är det bara att åka. Den är ju himla labbvänlig, bara att trycka ner i labbplattan och koppla in.
Ett tips är en göra en icsp adapter att trycka ner över atmegan rakt ner i labbplattan så är inkopplingen klar på ett ögonblick också.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det bästa med AVR är att man kan enbart köra ett naket uC. Bara aktivera interna kristallerna så är det bara att köra :) DIP format är också fint.
Jag ska ju inte göra datorer, mobiltelefoner eller annat som ska dra minimalt med ström. Jag ska styra mekanik så som relä, motorer, lampor osv. Lite mera rejäla saker. :tumupp:

Men som sagt. Den plattform som är enklast att komma igång med är den jag drar mig till.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Man kan inte bara hävda att STM32 är bättre än AVR. Är tomater bättre än sparris?
Samma sak med C++ kontra C, det beror alldeles på vad du är ute efter. Ibland kanske BASIC är bättre än C.

När jag skrev att STM32 finns som Arduino syftade jag på hårdvaran inte mjukvaran som jag för egen del aldrig skulle komma på idén att använda. Men jag respekterar att andra gillar den.

Att byta från en processorarkitektur till en annan ska man inte vara rädd för. Det blir merarbete men det är det ibland värt. Däremot är det absolut inget självändamål.
Jag gissar att jag har programmerat ett tjugotal olika processorarkitekturer "bare metal". Två till står på kö för det närmaste året.
Konsten är (bla) att inte stirra sig blind på hela komplexiteten och försöka lära sig allt. Man börjar med det man behöver ha och skriver funktioner för det. Rätt vad det är så har man alla delar och det är klart.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag uppfattar STM32 som bättre än AVR. Det har med att ingen har bevisat motsatsen än.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Du har en väldigt naiv världsbild.
För vissa saker är AVR bättre men för det jag brukar göra är ARM bättre. Det kanske gäller det du brukar göra också men det är ingen naturlag.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Berätta lite när man ska använda AVR och ARM.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det kan du säkert lista ut själv.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Om ingen annan kan det, varför skulle jag kunna det då? :wink:
Skriv svar