Al_Bundy skrev:Mr Andersson skrev:Det är för långt bort från hårdvaran. I en miljö där din viktigaste resurs är tid går det inte att ha en runtime som när som helst kan avbryta din kod för att köra några varv med sopbilen.
Java är för webbsidor och desktop-applikationer.
Är det något problem med det eller?
Jag skulle kunna tänka mig programmera typ Raspberry Pi liknande kort för att styra dessa I/O pinnar. Nu försöker jag undvika Raspberry Pi i seriösa projekt på grund utav att dess "hårddisk" är ett simpelt SD kort. Det håller inte i längden med andra ord.

Helst ska det vara en IDE disk

Tro mig, dem håller!
Jag har programmerat en hel del med Java och använder ALLTID JavaFX för att skapa dessa fantastiska applikationerna. Så enkelt, så smidigt och det blir så snyggt gjort. Kommande JavaFX 11 kommer ut snart på Gluon.
Det här med SD kort är dålig disk är lite skitsnack.
Jag kör i produktion routrar och servrar som har bara SD (och CF) kort som disk i dem och det var väldigt få som krånglat alls, mycket mindre än vanlig disk.
Cisco brandvägar kommer med CF kort, körs flera år från dem, en av de som körde som längst som jag har är över 10 år gammal och den är fortfarande i bruk på samma kortet. Sen har tiotals Vmware ESXi servrar som bootar från SD kortet och kör så i flera år.
Sen som svar på din fråga, Java har för mycket överhead att den ska användas på inbyggda system när man tänker på resurser. Sen att du måste köra den i JVM hjälper inte heller, bara lägger mer overhead på det hela. Också interaktion med hårdvaru är inte en av starkaste sidor som Java har.