Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Eko)
- lillahuset
- Gått bort
Re: Var hittar jag denna vu meter? (laga gammalt dynacord Ek
Har du mätt med multimetern i punkt 19 med musik som innehåller både höga och låga frekvenser? Om inte, varför inte?
Nej men testar gärna . Tänkte att det kanske var viktigt att mäta direkt där schemat föreslår att man ska mäta och inte komponenter imellan. Men bra tips, tack! Återkommer med resultat
det verkar finnas en hel del oranga/apelsinfärgade elektrolyter och dom är
välkända att dom får små sprickor på toppen och därmed dålig kapacitans.
Det är svårt att se på bilderna,så titta lite nogrannare på dom
Tack bra att veta. Hur vet jag vad dom har för spänning och kapacitans. Tex vad motsvarar å100/40, 22/40, 1/63?breflabb skrev:det verkar finnas en hel del oranga/apelsinfärgade elektrolyter och dom är
Polariteten är ju tydlig iaf

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
100µF 40Volt
22µF 40Volt
1µF 63Volt
De är inte spruckna vad jag kan se.
Tänker du byta alla i hela maskinen? Kan du löda loss dom?
De röda är motstånd.
22µF 40Volt
1µF 63Volt
De är inte spruckna vad jag kan se.
Tänker du byta alla i hela maskinen? Kan du löda loss dom?
De röda är motstånd.
Tack! Bilden är från en annan del av maskinen. Inte kommit åt där jag har problem än . Ville mest veta om jag byter. Men det är väl bara att byta dom på kortet jag ska arbera med? Löda loss borde gå bra. Två ben har jag fått loss med fläta osv innan utan problem på andra kretskort. Finns det nackdelar med att byta ut elektrolyter där man kommer åt? Hade ju varit trevligt att byta alla men vet inte om jag vågar börja gräva alltför mycket. Ska få ihop det som det va med... 
Om jag bwhöver byta en 100uf funkar denna typen bra som ersättare?
https://www.electrokit.com/el-lyt-100uf ... 12mm.41792

Om jag bwhöver byta en 100uf funkar denna typen bra som ersättare?
https://www.electrokit.com/el-lyt-100uf ... 12mm.41792
Senast redigerad av robertr81 3 mars 2018, 20:03:40, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Ja, det finns en regel som gäller det mesta i livet. Man ska inte riva i sådant som fungerar.
Risken finns att man klantar till något och det verkar väl jävligt korkat? Eller hur?
Risken finns att man klantar till något och det verkar väl jävligt korkat? Eller hur?
Ja den regeln har jag både följt och brutit mot under hela mitt liv med blandade resultat. I detta fallet tänkte jag att det kanske finns nytta med det om kondingarna ändå ger upp med tiden. Något säger mig att jag kan få andra problem pga föråldrande kondingar som haverarar? Men jag ska inte gräva runt för mycket, vågar inte det i nulägetlillahuset skrev:Ja, det finns en regel som gäller det mesta i livet. Man ska inte riva i sådant som fungerar.

Jag litar på att ni hade gett mig det rådet om det nu var så...
Ekot fungerar ju. Att ställa in rätt nivån utan VU-meter kommer att bli en vana. Det finns ju markering vid rattarna.
Sagt i all välmening.
Sagt i all välmening.
Ja såklart, ni har självfallet rätt.SM7CZR skrev:Ekot fungerar ju. Att ställa in rätt nivån utan VU-meter kommer att bli en vana. Det finns ju markering vid rattarna.
Sagt i all välmening.
Varianten av detta eko utan reverb har inte ens VU meter. Men jag vill gärna att allt ska fungera som det är tänkt. Ogillar när något är defekt samt gillar utmaningen att få det att fungera. Jag kommer inte att byta något annat än det som är relaterat till felet. Fördelen är att jag lär mig lite om maskinen och kanske kan underhålla vissa saker själv i förlängningen.
- lillahuset
- Gått bort
lillahuset skrev:Har du mätt än? Nähä...

Jag har också kanske hittat transistorn (dock inte helt säker såklart). Under plåtbiten. Se bild i ringat i rött. Den nedre i trekanten visar DC 14.9v den i mitten visar 2.3v och den övre visar 0v. Använt en testton på 1khz
Inringat i blått får jag 27K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 3 mars 2018, 23:34:04, redigerad totalt 3 gånger.
Har du jämfört spänningarna med de som är angivna i schemat, dvs både DC och AC-nivåerna.
Endast DC och det skulle ju vara 15v på ett ben av transistorn. Det var ju också någon resistor i anslutning till 15voltsbenet på 2.7KTomasL skrev:Har du jämfört spänningarna med de som är angivna i schemat, dvs både DC och AC-nivåerna.
Senast redigerad av robertr81 3 mars 2018, 23:30:43, redigerad totalt 1 gång.