Ljusstyrd theremin *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Phu! Kretslayouten var rätt. Det som ställde till problem var att min jord inte fanns med i kretslayouten. Hur gör man för att den ska vara det? (Dvs att Jord-anslutningen syns på kretskortet. Spänningsmatningen fick jag lägga till manuellt. Glömde göra det på jorden.)

Nu får jag löda en liten sladd på rätt ställe och koppla till jord, men det kan vara bra att veta till nästa gång.

Skönt att det inte var något fel på kretskorten iallafall.

Dags att löda! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tongeneratorn är klar och vid god hälsa!
Den ger både sinus och cosinus vid två separata utgångar (högst upp till vänster.)

Bild
(Hade ont om 8-pins IC-hållare så jag kapade en 16-pinnare på mitten...)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

tecno skrev:Om det går på några sekunder vill jag påstå att ni har för kraftig blandning.
Ni får ju ingen som helst kontroll över processen.
Efter bara en sekund släpper fotoresisten och efter tio är det klart efter lite skvalpande. men ibland brukar jag låta kortet ligga i, i kanske 30 sek för att vara på den säkra sidan men framkallar man korten förlänge släpper ju fotoresisten på dom ställen där den inte ska släppa.
Har provat olika framkallare däribland den standardsort som bla efla säljer och det blir går lika fort med dom med rekommenderad dosering, och det blir perfekt resultat varje gång :)

/Ursäkta offtopic
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Märkligt, om jag kör med bara några få sekunder så syns inte alla små detaljer som t.ex komponent-hål mm. Samma sak med banor som ligger ganska nära varandra. Vad kan detta bero på? (Inte för att jag har bråttom, utan snarare nyfiken.)

Blir det samma sak med framkallningsvätska som stått några månader?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mixerdelen är klar och justerad till bästa ljudkvalité och minimal distorsion. Ut-nivån går max till 10dB. Perfekt för kallibrering av mixerbord mm. :)

I andra projekt har jag inte behövt "ljudtekniker-öronen", men det var riktigt kul att justera inställningar, mäta och lyssna. Blev nästan lite inspirerad att bygga en "riktig" förstärkare.

Provlyssnade i mina studiohögtalare och det låter trevligt. Blev faktiskt lite överraskad att OP-förstärkare av den här typen (TL081) kunde ge så här mjuk sinuskurva. Ljudexempel kommer när projektet är klart.

Har kikat på pot-rattar hos Elfa och hittat en modell som både passar utseendet på chassit och även är billig.
Här finns den.
Egentligen är 24mm i diameter aningen för stort. Det skulle innebära att thereminen blir 12-13cm bred, men jag såg ingen mindre ratt som skulle passa lika bra som den här.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Har jobbat vidare med projektet.

Det är ganska kul att göra ett T-format chassi...

Bild

Med locket:
Bild

Ungefär så långt har jag kommit nu.

Problemet jag har nu är att mitt webbhotell där jag har alla projektbilder är fullt. Fick inte ens plats med en bild på kretsarna (en jpg-bild på 50kb....) Ska se om det går att utöka. (Jag har visserligen två andra webbhotell, men föredrar att ha det elektronikrelaterade på ett ställe.)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag ursäktar redan från början att det här är rätt så off-topic...

Blev nyfiken var du har dina bilder så jag irrade mig in på din hemsida.

Till min glädje såg jag att vi åtminstone till viss del har samma musiksmak, tänker då på Tony Levin & Peter Gabriel.

Självklart åkte jag till Stockholm från Vasa bara för Peter Gabriel-konserten för några år sedan. Riktigt bra konsert men man saknade Manu Katché lite grand. Lyckligtvis var ju David Rhodes och Tony Levin med så det var ju nog en upplevelse!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kul att du hittade sajten. :)
Håller på att utöka storleken på hotellet där sajten ligger till 125MB. Det räcker längre än 20MB som jag haft tidigare...

Jag skulle verkligen vilja ha sett Peter Gabriel (och Tony Levin också för den delen.) Kul att du också gillar dem!

Jag har en konsert från "Growing up"-turnen inspelad. Hans konserter är verkligen en upplevelse. Har tyvärr inte sett honom live någon gång.

Har börjat lyssna på King Crimson, ett av Tony Levin's projekt. Ovanlig och bra musik. Annars lyssnar jag mycket på Phil Collins, Genesis och andra projekt där någon av dessa musiker är inblandade.

Helt ok för mig att det blev off-topic. Jag väntar ändå på att färgen till chassit ska torka.

Om jag samtidigt ska passa på att prata ljus-theremin så kan jag berätta att jag kommer köpa någon av trimlogs rattar. (Lyckades inte länka till rattarna.) Kanten runt om chassi-toppen kommer att lysa och valet av ratt-färg beror på vilken färg jag har på ljuset i chassit.
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Där blev jag nyfiken också. Leta leta leta...framme.

Ville bara inflika att jag blev grymt imponerad av musiken på hemsidan. Helt i min smak!

Vet inte hur kinkiga reglerna är här på forumet men kanske kan du lägga till en liten "vink" i signaturen t.ex när plattan är klar? :)

Väntar med spänning på resultatet vad gäller Thereminen också, ska jag väl tillägga, så det blev inte bara off topic.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tackar! :) Känns verkligen kul att höra!

Jag tror inte det vore någon fara att lägga till en liten rad i min signatur om det. Har sett några härifrån som skrivit i ena gästboken. Kul.

På sidorna kan man tycka till om sajten. Någon (ganska troligen härifrån) skrev:

2005-12-07 11:09:04
Funktion: Det mesta fungerar
Var är elektroniken?!?

:lol: :lol:

Kan förresten tillägga att det kan fungera lite konstigt just nu. Håller precis på att göra om lite på servern. Nedladdnings-statistiken på låtarna har försvunnit, men jag har förstås ständiga backuper som görs väldigt ofta.

Jag har inte skrivit ett ord om musik-sajten tidigare, men det är 1162 personer som har lyssnat på de små ljud-exemplen. Blir intressant att se hur det blir när jag lägger upp hela låtar.

Över till projektet igen:

Chassit är färdigbyggt. Det var lite klurigt att göra ett T-format chassi. Särskillt när alla kanter ska synas och vara glasklara. De ska nämligen lysa sedan.

Nästa steg är att gravera in loggan. Det ska stå "Ljus-Theremin" i ett lite skrivstils-aktigt typsnitt. Den texten ska sedan lysa grönt.

edit: Nu när jag har 125MB mer serverplats så har jag äntligen plats med mer bilder.

Två av de fyra kretskorten:
Får jag presentera Mr Oscillator (till vänster) och Mrs Mixer (till höger) :
Bild
Kortet till höger ska få en pot monterad senare, därav de lite konstigt placerade motstånden...
Kameran (eller jag?) var lite skakis när bilden togs, men ni ser nog.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ser trevligt ut! :)
Kanske skrivits redan men vad använder du för komponent för att styra oscillatorns frekvens sen ? Nån form av avståndskännare eller liknande?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Han skulle ju ha LDR. Läs lite längre tillbaka i tråden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis.

En LDR som mäter ljuset i rummet och en som man spelar med.

Det mesta står i tråden. Lite "hemligheter" har jag utelämnat med tanke på att jag stött på intresserade köpare av såna här "burkar". Nästa gång låter jag nog någon CNC-ägare fixa delarna till chassit. Det tar en stund att arbeta med 4 och 8mm plexiglas, särskillt med en dremel-kopia. :)

Just nu väntar jag på lite grejjer från Elfa och Trimlog, men om någon vecka bör den vara klar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Projektet fortsätter i lagom takt:

Reggae-takt kanske, iallafall om man kikar på den här "rasta-frisyren":
Bild
(Det är ljusjämförar-kretsen med sina 21st sladdar till LDR mm.)

Chassi-botten är klar. (Skyddsplasten sitter kvar....)
Glömde som vanligt att plast-damm syns väldigt tydligt när man använder kamera-blixten. :oops:
Sedan ser baksidan (till vänster närmast karmeran) nästan lila ut. Den är egentligen mörkblå/svart.
Bild

I morgon kommer bättre bilder på hela chassit. Har inte fått hem potarna eller rattarna, men resten börjar falla på plats.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Chassit är klart!

Bild

Tyvärr är det svårt att ta kort på något blankt.

Bild

Chassi-toppen blev en blandning av svart/mörkblå/silvermetallic. Ungefär såhär:
Bild

Nu får det här projektet sova till jag får hem rattar mm.

ZZZ ZZZ zzz zzz
Skriv svar