Bygga hus - Nu har jag chansen!

Berätta om dina pågående projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

(Spekulerar)
Har för mig att det gå bra om dörren går till grovkök eller dylikt..
Blir ju som en sluss, sedan är det nog krav på att man har riktigt tät dörr
till garaget.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ondskehem: "drar liiiite el" Tolkade jag som att du syftade på cirkulations pumparna. En värmepump drar mycket. Även om det är klart bättre än ren elvärme.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Kul att ni gillar det!

Bion ska vara i sovrummet vid trappan på övervåningen. Det får även vara gästrum när det behövs - har inte räknat ut hur det ska fungera än.
Det är inte helt idealiskt att ha bio på 2:a vån med tanke på ljudet, men så får det nog bli ändå.

Den runda grejen är som sagt en öppen spis.

Toalett blir det på övervåningen - det omärkta rummet ska bli vårt spa med bastu, bubbel etc. Bastun hoppas jag kunna fjärrstyra via webben - fint att kunna starta den från jobbet så att den är varm när jag kommer hem!

Bänkskivan i köket kommer inte att gå så långt ut som på ritningen.

Klädförvaring i hallen ska nog räcka till. Där blir en garderob för ytterkläder på ca 140x60 cm. Den sektionen ska f.ö. spegelvändas så att toaletten ligger mot ytterväggen - tyckte det var slöseri att ha fönster in i en garderob.

Handlingarna ligger inne hos kommunen nu för bygglov (skulle ha varit klart innan jul!), och de har haft ett par anmärkningar, men inget om att garaget inte skulle få vara ihopbyggt med huset. Hoppas att de inte hittar på något nu...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

.............att garaget inte skulle få vara ihopbyggt med huset.

Det är väl inga problem sålänge man klarar av gällande brandskydd.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Starta bastun från jobbet vore ju helt underbart!

Bio på övervåningen är nog inga problem så länge man isolerar bra. Ett mycket bra tips är att ljudisolera det rummet redan när man bygger huset. Om man vill kunna köra bio med mycket ljud utan att störa så rekommenderar jag att man byger "ett rum i rummet". Det görs genom att bygga "ett flytande golv" och bygga reglar och väggar på det golvet.

Sub-bas-frekvenser är i allmänhet mycket svåra att isolera bort, men i de fall någon sover i närheten så kan man ju dra ner på Sub-volymen.
subrosa

Inlägg av subrosa »

En grej som jag funderat på som tyvärr skulle behövas i hus idag är ett larmsystem som kan vara aktiverat när man sover, tråkigt nog så har folk inte vettet att vänta med inbrotten tills man är ute ur huset. och om man sen kör med någon typ av buss så vore det praktiskt om alla lampor i huset tänds när larmet går.
Användarvisningsbild
pippi

Inlägg av pippi »

Ett larmsystem borde även kompleteras med doldakameror så att busen blir ordentligt dokumenterad när han gör intrång.
benring

Inlägg av benring »

Detta var kul, snyggt hus blir det oxå:)

Jag noterade två personer som inte förespråkar värmepumpar, jag läste en artikel om det, man ska hellre satsa på återvinning och isolera till max.

Detta var för att när priset på el går upp så blir dom inte lika effektiva(?), visst, dom blir dyrare att ha men effektiviteten måste väl ändå bli den samma? det kostar ca 3 ggr mindre i el än annan elvärme(sägs det), oavsett pris.

Men jag är av den typen som hellre satsar på väl isolerat + återvinning + optimering och kaminer, möjligen frånluftsvärmepump men inte ren luft/luft-värmepump.
Det kan aldrig vara försvarbart att elda för kråkorna, oavsett pris:)

I övrigt harjag inte mycket jag kan tillföra denna tråd, den känns ganska uttömd på ideér:)
(Finns väl alltid grejer o tillföra men kommerinte på mer*s*)

/B
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I förhållande till el blir ju värmepumparna bättre om elpriset går upp. Men in förhållande till andra källor till värme är det tvärtom. Men sen beror det ju på värmebehovet också. Men det är upp till var och en att ta det beslutet. Men ha prisutveklingen på el och bränslen i bakhuvudet när beslutet tas.
Användarvisningsbild
pippi

Inlägg av pippi »

Vad är bäst ur ekonomisk synpunkt, luftvärmepump eller en vanlig värmeväxlare?? :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan väl inte gämför äpplen och morötter? En värmeväxlare tillför ju inte energi. Den minskar bara hur mycket du släpper ut genom ventilationen. Du måste ju tillföra energin någonstans också.
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

En smart sak skulle vara att lägger ner värmeslingor i uppkörslen till garaget, så slippar man skotta snö :D
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Slingor i uppfarten är ju kanon - om man kan koppla dom till grannens förbrukning... :roll:
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Men det finns energisnåla värmeslingor!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kvittar väl vilka slingor du har. Det går åt lika mycket energi att smälta snö oavsett.
Skriv svar