Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan montera den lilla trafon uppepå den ena stora, bara skaffa en längre bult, och den andra stora på andra sidan av plåten med likriktaren.
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

mmm
Senast redigerad av danne_linkinpark 3 januari 2006, 22:02:10, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan ha stången, bara du ser till att det inte blir kontakt hela varvet.
Du kan inte skäma magnetfält med en plåt. Om det var det som var syftet.
Frågan var inte om det var jordat utan hur.
danne_linkinpark

Den är jordad till centrumbulten i bottenplåten??
danne_linkinpark

En fråga till kan du förklara exakt varför att man inte kan ha en aluminium stång mellan trafona??
Senast redigerad av danne_linkinpark 3 januari 2006, 22:03:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kan inte ha stången där för att den bildar en transformatorlindning, en kortsluten sådan,

prova själv, lossa en ringkärnetrafo, tag en bit tråd, dra den ett varv igenom trafon, sätt på strömmen till trafon, gnugga ändarna på tråden mot varandra
= gnistor och om du kan hålla ihop trådarna länge nog, en smält kabel

klart lärorikt test, folk som inte håller på med el tror inte på en innan man visar det
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Stången kan vara där. Om den inte har kontakt hela varvet. Hur många gånger har det förklarats i tråden?

EDIT: Om du har gemensam signaljord och skyddsjord är det som att be om jordslingor och brum.
danne_linkinpark

Vad är skillnad på signaljord och skyddsjord??
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Syssdjord är till för att skydda dig från strömförande chassin. Den skall då vara fäst i chassit. Eftersom det är en lång kabel som går ut till elnätet så är det mkt störningar på den och den skall _inte_ kopplas ihop med signaljorden som är till för å vara 0 referens till audiosignalen och är störningsfri.
danne_linkinpark

Men vart ska man koppla signaljord då, jag har kopplat skyddsjord till chassits botten!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Skyddsjorden (den som ska vara gulgrön i nätsladden) ska kopplas ensam till chassit.

Signaljord, dvs nollan från spänningsmatningen och ljudanslutningarna kopplas ihop precis som i schemat.

En liten fundering riktad till övriga: Jag känner till detta med att transformatorerna får en "extralindning" om man kopplar ihop transformator-fästena. Men borde man inte jorda transformatorerna till skyddsjorden ifall något blir fel? Vad tycker ni?
danne_linkinpark

Men jag har gjort precis som det står i schemat, hur har de gjort där ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I mitt första inlägg i början frågar jag just om signaljord och skyddjord var sammankopplade..

Och nej dom är absolut inte sammankopplade i schemat för det är som sagt som att be om brum i ljudet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danne_linkinpark:

Nu hänger jag inte med. Först säger du att du gjort precis som i schemat och sedan frågar du hur de har gjort i schemat?!

(För det är väl schemat som "där" syftar på?)

Om du har gjort precis som i schemat så borde du väl veta hur de har gjort där? -och då hade du sett att de inte kopplat ihop skyddsjord och signaljord. :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jimmy: Jorda trafon går väl inte? lika lite som man kan jorda andra komponenter? Det viktiga är väl att chassit är jordat så katten inte får en stöt när den nosar på det, har man pillat upp chassit å har strömmen på så får man väl skylla sig själv om man får en stöt :)
Skriv svar