Konsten att bygga en hemmaserver

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Konsten att bygga en hemmaserver

Inlägg av TomasL »

Förvisso så, men man kan ju tycka att vid installationen att det fanns en textruta som varnade för sådana här problem.
Detta var fullständigt okänt för mig, och det var inte helt lätt att hitta orsaken till det.
Troligen går det att lösa relativt enkellt om man vill, bootloadern kan ju kontrollera huruvida CSM är påslagen och vilka enheter som stöder UEFI, skulle jag tro.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det brukar ju finnas en installationsanvisning som tar upp såna saker.

För Debian brukar det finnas en lång lista på kända problem. För Jessie var den iofs inte så jättelång, men det tar upp en hel del grejer.

https://www.debian.org/releases/jessie/ ... 06.html.sv
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo men det står ju inte ett ord om detta med att om systemet bootas i UEFI-mode så går det inte att ha vissa enheter satta till "legacy"
Nu testade jag ios med att sätta alla enheter till "Legacy" men det funkade inte heller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu äntligen håller jag på att flytta över data till nya diskar, lr väl ta någon vecka eller så gissar jag.

Eftersom jag numera har 8 SATA-anslutningar, så blir det enklare, då jag kan köra disk-disk, typ.

Men jag är tvungen att mellankopiera allt, eftersom en RAID5 på tre diskar inte rymmer allt jag har på nuvarande RAIDen, så jag har kopplat upp den gamla RAIDen samt tre separata diskar, och planen är att kopiera över allt från gamla RAIDen till desa tre lösa diskarna, plocka bort den gamla raiden, koppla in den nya (på tre diskar i nuläget) flytta innehållet från första lösa disken , lägga till den i Raiden, migrera upp till RAID6 från RAID5 och flytta sista disken och lägga till den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som sista del i serverbygget, så skall jag ta det gamla back-planet, plocka bort SCSI-kontakterna, ock montera dit SATA-kontaker, så blir det lite enklare att komma åt saker.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Blir fint det där! :)

Om man vill krydda till det lite kan man ju installera Gentoo..
Det är lite som att köpa en t-shirt, och du får en rulle med tråd för att börja väva tyget själv..
Skriv svar