Dieselgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
qx5

Re: Dieselgenerator

Inlägg av qx5 »

Med laster med en effektfaktor =1 så borde dessas maximala effekt i VA kunna matcha generatorns effektmärkning 30 kVA ?

Så om man har en last med effektfaktor=1 20 kVA och en med effektfaktor=1 10 kVA så borde de kunna nyttja 100% av generatorn.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Du lär få leta länge innan du hittar några glödstift på den motorn, men en bild på toppen så lär det gå fort att avgöra :)
Allt kablage verkar vara ganska klädsamt uppmärkt, kan vara värt att ägna en timme eller två och kladda ihop en elskiss.
Brukar underlätta.
Där mitt elverk stod uppställt fanns det separata 24 V startbatteri och 24 V manöverbatteri. Båda hade egna laddare.
Försök kolla kablar till te.x. startknapp eller oljetrycksmätare och se om de sitter ihop med plus på startmotorn. Annars kanske det är separata manöverbatterier.
Oljetrycksmätaren stämmer nog ganska bra överens med:
http://s183.photobucket.com/user/Eck_17 ... 1.jpg.html
Skulle tro att du har en 24 V startmotor, är du osäker så prova med 12 V batteri och se om något rör sig.
Fungerar det inte att trycka på "start" så kan man alltid lägga en spik från 24 V+ till solenoiden, men jag rekommenderar starkt att försöka vrida för hand först. En meter hävarm på vevaxeln där fläkten normalt sitter bör ge dig tillräckligt moment, även om du får ta i lite.
Sitter det några fler givare på blocket? Jag har vakt på vattentemp och oljetryck.
xxargs

Inlägg av xxargs »

qx5 skrev:Med laster med en effektfaktor =1 så borde dessas maximala effekt i VA kunna matcha generatorns effektmärkning 30 kVA ?
kW säger hur mycket du lastar dieseln - kVA säger ingenting om detta - du kan dra 30 kVA genom att ansluta kondingar över generatorns polskruvar utan att det drar effekt från dieseln mer än några få hästar (i form av värmeförluster i ledningar och i generator pga. strömmen)

Så om man har en last med effektfaktor=1 20 kVA och en med effektfaktor=1 10 kVA så borde de kunna nyttja 100% av generatorn.
Så står det inte på märkningen!!

Märkningen står det 30 kVA * 0.8 på märkplåten vilket säger att generatorn kan leverera 30 kVA om lastens sammanlagda effektfaktor är 0.8 eller lägre, har man effektfaktor 1 på lasten så kan man snabbt räkna ut att det går 'bara' dra max 24 kW, och är lastens effektfaktor 0.9 så får man bara dra 30 * 0.9 = 27 kVA i skeneffekt (varav 24 kW reell effekt ingår i dessa 27 kVA i skeneffekt)

Märkningen 30 kVA * 0.8 ger all nödvändig information vad generatorn kan prestera vid olika lastfall!!.

Generatorer i den här storleken ger inte några kortslutningsströmmar mycket högre än motsvarande strömmen vid max märkeffekt i VA vilket gör att dessa kan inte smälta säkringar vid kortslutning som man är van vid på fasta nätet.

Det finns helt enkelt inte strömresurser att kunna ge > 10 ggr märkströmmen vid kortslutning och snabbt smälta/utlösa säkringen utan kortslutningsströmmen kanske ligger på 20 -50% över generatorns märkström. Därför är det viktigt att ha underspänningsvakt som kopplar bort generatorn om man skall få skyddsverkan i fall med kortslutande elfel på samma nivå som fast inkopplad el löser med huvudsäkringar.
qx5

Inlägg av qx5 »

Skydd mot kortslutning mm borde väl ordnas med bortkoppling vid överström? Då borde man också kunna ställa in en mer precis strömgräns än vad säkringar kan åstadkomma.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Generatorer är inte som batterier som kan ge ofantlig med ström vid kortis - det arbetar mer som solpaneler där den håller spänningen tills det når strömgränsen och spänningen sjunker ju högre last man kopplar in utan att strömmen ökar speciellt mycket.

Strömförmågan har att göra hur starkt rotorn kan magnetiseras och kör man så hårt att järnet mättas magnetiskt så kan man inte öka magnetfältet mer även om man skickar på mer rotorström (och den inte brinner av strömmen) - strömmen i statorn (det som går till lasterna) är en motreaktion som skall förhindra att magnetfält från rotorn tränger in i polskona på statorn och därför kan inte strömmen i statorn bli högre än vad som motsvarar magnetfältets styrka på rotorn!.

Detta gör att det är knepigt med traditionella säkringsskydd på tex. huvudledningen från generator och smältsäkring funkar först när dess strömvärde är mindre än 1/10-del av generatorns strömförmåga.

Ström och spänningsvakt är alternativet - men samtidigt måste de ha en viss tröghet för att inte utlösa för startströmmar av tex elmotorer eller vanliga kalla större glödlampor/halogenlampor som strömrusar innan tråden blir varm.

Säkringarna och vakter av olika slag hamnar dock i en situation att den kan inte skilja på om det är elfel i systemet med kortis eller om det är en 'legal' last som slås på typ stor motor då generatorn går i strömgräns och spänningen sjunker kraftigt i båda fallen medans det hade varit lätt att skilja om generatorn kunde lämna 1000-6000 ampere i kortslutningsläge medans elmotorn 'bara' drar 4-8 ggr dess märkström vid start och spänningen bara sjunker lite...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

xxargs skrev:Det krävs nog en UPS i rejäl herrstorlek om man skall starta motorn via befintlig generator
Vissa diesellok startas på detta sätt.
Det är ingen enorm mängd batterier, men jag tror generatorn har en speciallindning just för start.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förutom att generatorn i sig "kroknar" vid en del överlast så kommer ju även dieselmotorn inte orka hålla varvtal eller kanske inte ens orka gå runt alls om man försöker överlasta generatorn rejält.

Det som händer vid överlast är ju att koppartrådarna i generatorn värms mer än normalt. Om det finns någon marginal att tala om så tål de en del överlast innan de tar stryk.

Det farliga är väl annars vad som kan hända med ansluten last. Fast den här verkar ju orka ge typ kring 40A per fas om jag räknar rätt, så om man har den som reservkraft till en villa så är det ju "bara" de grövre ledningarna som antagligen får för dåligt skydd. Utan att ha räknat på det så gissar jag att det inte blir katastrofdåliga utlösningsmöjligheter för 10A-grupper, även om man antagligen inte uppfyller utlösningsvillkoren.

Det är ett skäl gott som något att köra jordfelsbrytare på allt som matas från reservkraftverket. Speciellt om man har ett eget jordtag som kanske inte ger lika låg resistans som vanliga elnätet så kan det nog vara riktigt bra med jordfelsbrytare.

Men nu är vi en bit från ämnet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tja - om man överlastar rejält och det går i strömgräns så att spänningen sjunker - så går dieseln lättare ju lägre spänningen är och är det råkortis mellan faserna med nära 0 Volt mellan faserna så går dieseln nästan helt olastad trots att det rusar runt 40-50 ampere mellan faserna.

större MC-generatorer med permanentmagneter är dimensionerad att kunna arbeta kortslutet i obegränsad tid eftersom det är metoden för spänningsregleringen att kortsluta på periodbasis när spänningen mot batteriet är för högt, men jag har inte koll om en riktig 230/400-Volt generator i ett elverk är dimensionerad att kunna gå med kortslutna lindningar i obegränsad tid - förmodligen inte...
Haringet

Inlägg av Haringet »

Mycket trevligt att få så utförlig respons :-).
Det är svårt för mig att förstå allt det avancerade men intressant att läsa.

Om jag kopplar bort/isolerar utgående ledningar kan jag starta motorn då utan att hela garaget exploderar ?
Måste jag ha någon förbrukare kopplad till utgående ledningar innan start ?
Med motorn och generatorn igång kan jag koppla till och från en förbrukare med en strömbrytare ?

Om jag kan starta utan en förbrukare kan jag nog få hjälp med att mäta mig framåt. Start/stopp givare, vakter och mätare går nog att reda ut om jag vågar starta motorn.

Ordentligt jordtag kommer att anläggas. Reservkraftsomkopplare, jordfelsbrytare och säkringar får bli när motor och generator är igång.
Jag kommer att dels fråga här på forumet och läsa det som redan skrivits samt ta hjälp av en elektriker, Vattenfall mfl innan jag kopplar in huset.

Det viktigaste är frågan om att våga starta motorn.

Skydd för generatorn mot kortslutning/överbelastning är ju en viktig fråga ? Finns det inget i befintligt elskåpet för det ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om jag kopplar bort/isolerar utgående ledningar kan jag starta motorn då utan att hela garaget exploderar ?
Det kan du.
Anslut jordspettet först bara.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag skulle säga att med lite tur så kan den startas utan att kablarna är anslutna.

Om du har otur så har någon kabel gått till en nödstoppknapp eller liknande.

Antingen så får du ta bilder av varje kopplingspunkt och visa hur kablarna är dragna (och kanske också visa bild av baksidan på kretskortet som sitter i skåpet, men det är nog överkurs) och hoppas att vi begriper oss på det vi ser, eller så får du chansa på att provstarta och se vad som händer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kolla så att stoppsolenoiden normalt ligger i körläge.

Jag skulle även vara beredd med något som kan täta insugsöppningen.
Har pumpregulatorn kärvat fast, och det händer ibland, då idiotrusar motorn och du vet inte vad du ska ta dig till i paniken.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

BM-motorn drar på fullgas i startögonblicket som slås av direkt så fort motorn har startat.
Använder man inte den funktionen och kör på startmotorn så blir det riktig mjukstart av motorn.
Blir lite som att en cylinder tänder mer eller mindre bra och börjar ge kraft och varvtalet höjs lite
och sen kommer de övriga cylindrarna tills det blir normal tomgång.
Har en filmsnutt på starten av ett snarlikt elverk (årsmodell 1958) som jag inte har hittat än. :doubt:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bra poäng, håller helt med säter att det är nog nära på ett måste att ha något att täta insuget med ifall motorn skenar. OBS att det verkar behövas något i stil med en brädbit eller liknande. Jag har sett nån film på youtube där nån konstaterar den hårda vägen att en hyggligt stor svamp sugs bara in och passerar genom motorn och ut i avgaserna...
JanErik

Inlägg av JanErik »

säter skrev:
xxargs skrev:Det krävs nog en UPS i rejäl herrstorlek om man skall starta motorn via befintlig generator
Vissa diesellok startas på detta sätt.
Det är ingen enorm mängd batterier, men jag tror generatorn har en speciallindning just för start.
Kan man tro de har halvkompression också? Isåfall är det ju lätt.
Man vevar inte igång en tvåcylindrig Zetor med kompressionen på;

Och med startmotor:
Skriv svar