Galen ide' för trådlös överföring.

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

Vad är det för värde på "slingantennen"?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har inte räknat ut det än :)

Blir f.ö svårt med avstämningen av densamma för min vridkondensator är extrem modell gammal, idag får du nog vara nöjd med om du kan trimma <50pF och inte <500pF som den besten kan.

Så det ser ut som om jag måste hitta på nåt annat :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

Det går kanske tappa av på olika ställen eller ha flera slingor?

Sling-antenn = loop-antenn= luftlindad spole med stor diameter.. eller?


Är det typ en sån här du menar?
ActantLoop.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har hänt nåt med den här tråden, alla bilder visas inte och jag har för mig det skall finnas fler inlägg.

Nåväl, jag hoppas det ordnar sig samtidigt som jag laddar upp ett nytt schema.

Inga jätteförändringar egentligen men Wien-oscillatorn är nu mera korrekt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag är helt ute och cyklar :D

Sett ur sändarsynvinkel, om 1F t.ex är uppladdad till 3V och jag har en diod rätt ner i plus på 1F, kan jag då verkligen skicka nån signal via anoden på den dioden?

Tänker mig att dioden aldrig leder signalmässigt för spänningen måste överstiga 3,7V för att dioden ska leda.

Men kondingar har ju en legendarisk reaktans som är låg för höga frekvenser.

Så kanske det räcker med >0,7V för att kondingen ska kortsluta dom högre frekvenserna?

Om man tänker efter är det nog ännu värre för vad är det som får en kristallmottagare att fungera :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Icecap »

Självklart är du ute och cyklar - och har varit det länge.
- Den energiinsamling du tror dig kunde få finns inte.
- Dina scheman är fel på så många sätt att det är roligt.
- Ju mindre energi du har, ju mer kommer dina kretslopp att dra.
- Du verkar tro att det går att överföra ljud med något som kan kallas kvalitet vid 20kHz bärfrekvens.
- Du tror att man kan samla in 50Hz energi med en svängkrets som är avstämt till 20kHz.
MiaM
Inlägg: 10182
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av MiaM »

bilder/inlägg kan ha gått sönder då forumets server/diskar tog stryk en vända. Jag tror det finns nån tråd i övrigt om detta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Tråkigt att höra om än intressant när man är en datadyslektiker som lätt oroar sig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Självklart är du ute och cyklar - och har varit det länge.
- Den energiinsamling du tror dig kunde få finns inte.
- Dina scheman är fel på så många sätt att det är roligt.
- Ju mindre energi du har, ju mer kommer dina kretslopp att dra.
- Du verkar tro att det går att överföra ljud med något som kan kallas kvalitet vid 20kHz bärfrekvens.
- Du tror att man kan samla in 50Hz energi med en svängkrets som är avstämt till 20kHz.
Trådlösa sändningar över Atlanten sades inte heller kunna göras ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Icecap »

Du blåser på i full rulle utan att ens veta om det är möjligt.
- Har du testat att se om det går att samla den 50Hz energi du menar finns tillgänglig?
- Har du kollat detta med modulering, bärfrekvens och moduleringsfrekvens kontra bärfrekvens?

Utan dessa tester är alla dina kretslopp helt utan värde.

Dina idéer är intressanta - men baserat på en grundlig brist på kunnande. Även om du kunde överföra energi nog ville dina frekvensval säkra att kvaliteten ville vara usel och att en och samma mottagare villa ta in åtskilliga "kanaler" samtidig.

Det finns böcker om trådlös överföring på biblioteket, kolla lite i dom, de är mycket lärorika.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar faktiskt för din kritik, Icecap.

Sen måste jag få säga att jag gillar att du tycker "mina ide'er är intressanta", tack för det också!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Galen idé för trådlös överföring.

Inlägg av Icecap »

Till skillnad från dig har jag faktisk testat en stor del av vad du vill uppnå.
- Jag har uppnådd intressanta (på ett bra sätt) resultat med överföring av trådlös energi.
- Jag har haft amatörradiolicens långt innan jag fick min utbildning inom elektroniken.
- Jag har varit med om att bygga och testa induktionsslinga.
Och jag har en utbildning inom elektronik som har varit mycket grundlig inom detta område också. Har faktisk gesällbrev där.

Och om du tror att ironi fungerar tar du fel.

Något så enkelt som att du vill skicka ljuden med en bärfrekvens på kanske 50kHz är ett fel till att börja med. Selektiviteten i resonanskretsen måste vara usel för att du skulle kunde få frekvenser över kanske 500Hz - 1Hz igenom så redan där faller det. Och skulle man förstöra Q så pass att det går kommer den att ta in väldigt många stationer då selektiviteten blir usel.

Själva idén med att överföra till en mottagare som utnyttjar den "befintliga energin" är bra - och inte helt din idé efter vad du skrev så ta inte äran för det - men nästan allt "brum" som vi har kring oss är kapacitiv. Vissa har en solid transformator i källaren och där kan det kanske vara värd att mäta lite - men ger det resultat är det dags att flytta, det är ju bevisat att det är farligt att bo så.

Men du kan ju berätta lite om vad du har mätt i energiöverföringsväg?

Jag är mycket intresserat i om det går att hitta något och jag skulle älska att lära nytt.
Skulle du motbevisa vad jag har skrivit ville jag faktisk bli ännu gladare, då ville jag definitivt ha lärt nytt och det ville vara en fördel för mig.

Och nej, jag varken försöker vara eller är ironisk i detta.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Nerre »

Experimenterat med radio har ju människor gjort sen Marconi, så det finns ju väldigt mycket dokumenterad kunskap. Att inte ta tillvara den kunskapen är i mina ögon rent idiotiskt.

Visst kan man sitta och rita en massa fiffiga scheman, men om schemana sen inte fungerar i praktiken blir det ganska meningslöst.

Innan du börjar gräva ner dig i hur du ska strömförsörja grejerna kan du väl börja med att bygga en batteridriven sändare och mottagare och försöka bara sända en kanal ljud med rimlig kvalitet. Lyckas du inte med det är det ju totalt meningslöst att gå vidare med projektet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Till skillnad från dig har jag faktisk testat en stor del av vad du vill uppnå.
- Jag har uppnådd intressanta (på ett bra sätt) resultat med överföring av trådlös energi.
- Jag har haft amatörradiolicens långt innan jag fick min utbildning inom elektroniken.
- Jag har varit med om att bygga och testa induktionsslinga.
Och jag har en utbildning inom elektronik som har varit mycket grundlig inom detta område också. Har faktisk gesällbrev där.
Intressant, tack för att du delar med dig.
Något så enkelt som att du vill skicka ljuden med en bärfrekvens på kanske 50kHz är ett fel till att börja med. Selektiviteten i resonanskretsen måste vara usel för att du skulle kunde få frekvenser över kanske 500Hz - 1Hz igenom så redan där faller det. Och skulle man förstöra Q så pass att det går kommer den att ta in väldigt många stationer då selektiviteten blir usel.
Lär mig. Låt säga att bärvågen är på 50kHz, 20kHz [AM]-modulation skulle då sträcka sig från 30kHz till 70kHz, eller hur?
Q-värdet på den resonanskretsen skulle då bli 50k/40k dvs mycket litet. Är det det här du menar? Jag är nämligen osäker till begreppet selektivitet men jag tror det innebär högt Q-värde. Samtidigt, kan man inte ha en resonanskrets 40kHz högre upp i frekvens (bärvåg=90kHz) och ta in nästa kanal där? Måste Q-värdet vara stort?
Själva idén med att överföra till en mottagare som utnyttjar den "befintliga energin" är bra - och inte helt din idé efter vad du skrev så ta inte äran för det - men nästan allt "brum" som vi har kring oss är kapacitiv. Vissa har en solid transformator i källaren och där kan det kanske vara värd att mäta lite - men ger det resultat är det dags att flytta, det är ju bevisat att det är farligt att bo så.
Vad skrev jag? Samtidigt, jag behöver ingen ära.
Men du kan ju berätta lite om vad du har mätt i energiöverföringsväg?
Här har jag faktiskt lite jag kan bidra med. Jag har tom gjort en video på det. Annars finns det en tråd här på forumet om det. Jag har alltså med ynka 2W och 5kHz fått ett piezo-element att helt passivt tjuta hörbart på 1m avstånd utan nåt annat än en spole parallellt med detta piezo-element. Jag lyckades nämligen hitta en resonans hos elementet som jag nyttjar. Överförd effekt är c.a 1uW.
Jag är mycket intresserat i om det går att hitta något och jag skulle älska att lära nytt.
Skulle du motbevisa vad jag har skrivit ville jag faktisk bli ännu gladare, då ville jag definitivt ha lärt nytt och det ville vara en fördel för mig.
Jag kommer behöva experimentera mer för att eventuellt kunna ge dig en läxa ;)

MVH/Roger
PS
Sen ska du inte tro att du är den enda med gedigen utbildning. Personligen försöker jag bara applicera det jag har lärt mig och vägrar nästintill studera mer än jag gjort. Jag tycker tom det kan vara kontraproduktivt vad gäller innovativa ide'er.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Experimenterat med radio har ju människor gjort sen Marconi, så det finns ju väldigt mycket dokumenterad kunskap. Att inte ta tillvara den kunskapen är i mina ögon rent idiotiskt.

Visst kan man sitta och rita en massa fiffiga scheman, men om schemana sen inte fungerar i praktiken blir det ganska meningslöst.

Innan du börjar gräva ner dig i hur du ska strömförsörja grejerna kan du väl börja med att bygga en batteridriven sändare och mottagare och försöka bara sända en kanal ljud med rimlig kvalitet. Lyckas du inte med det är det ju totalt meningslöst att gå vidare med projektet.
När ska man få tänka själv då?

Räcker inte en civilinjörsutbildning inom elektroteknik, tycker du?

MVH/Roger
Skriv svar