H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Mjo, fast det är väl ingen del av den här kretsen som är *så* känslig direkt?
evert2

Inlägg av evert2 »

kan du ju ha rätt i..................men det "kostar" ju inte särskilt mycket yta?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Såja, en revidering...

(klickbar)
Bild
Notis:
Jag har inte ritat ut hur de två via-kablarna ska dras, men det kan nog vem som helst förstå efter att ha tänkt i tre sekunder...
FETarna är tänkta att ha kylning av gemensam kylfläns, därav placeringen.
Komponentlista kommer när jag labbat lite.

Knappt 20mil har jag nu på de värsta platserna. Jag vill nog ändå prova etsa och misslyckas innan jag ökar avståndet mer :P

>> evert2
Jodå, visst är switchning en elak funktion att handskas med när det gäller störningar. Jag ska köra i 18V, störningar måste väl ha betydligt högre potential för att kunna störa mellan ledarna?
Förvisso kan sådana uppkomma när man håller på att switcha induktanser såsom motorer, men dessa ska jag försöka förebygga med filter.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Tänk på att Kylflänsen kan vara elektriskt kopplat till t.ex. Drain. Om så är fallet finns det risk för att du kortsluter transistorerna om du använder gemensam kylfläns.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man får använda isoleringsprylar för monteringen...

Annars kunde man säkert klara sig utan kylfläns om man använda FETar med lite lägre Rds(on), typ runt 0.1ohm eller mindre.

Har inte 100% koll på om det finns några vettiga (billiga) såna att få tag på visserligen, speciellt P-kanals.
christerljung

Inlägg av christerljung »

ett sätt att slippa p-kanal är att använda detta chip... hip4081 men det kostar ca 80 spänn...
:?

Bild
[/img]
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Självklart ska jag isolera varje FET (elektriskt) mot kylflänsen. En självklarhet ju :D

De FETarna jag tänt använda är samma som från början. IRF 510 (N) och IRF 9520 (P). Båda är relativt jättebilliga och Rds(on) ligger på ca 0,5 Ohm. Ganska bra med tanke på deras pris, sisådär 15:-/st

Edit: Nä, dom här FETarna var inge vidare bra... :doubt:
Senast redigerad av $tiff 27 juni 2004, 01:38:19, redigerad totalt 1 gång.
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff:

Jag tror att STÖMMENS storlek är viktigare än spänningen........men när jag ser att du nöjer der med ett Rs(on) på hela 0,5 Ohm så inser jag att det inte är särskilt stora strömmar som skall switchas!

Jag tycker dock att det inte kostar mycket mer med att välja
IRF9540N/IR art.nr 71-163-95
IRF530N/IR art.nr 71-149-29

2x(9:83 + 12:90)x1,25=56,83
eller
2x(11:90+15:50)x1,25=68,50

Alltså med moms skiljer det sig knappt 12 kr och man kan glömma allt vad kylflänsar heter!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är klart det är strömmen som är den yttre avgörande faktorn för hur stora förlusterna blir i FETen, har jag sagt något annat?

Jag valde dem mest för att jag har några hemma, som jag köpte eftersom de var ju lagom att experimentera med. Jag har ju inte riktigt orkat kolla igenom alla FETar hos Elfa precis, men jag såg nu att dem du rekommenderade var en hel del bättre. Använder jag dem istället kommer jag exempelvis sänka spänningsfallet över FETarna till en femtedel av vad det borde vara nu... :D
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag tror att STRÖMMENS storlek är viktigare än spänningen i fråga om störningsbenägenhet!

Tror jag i alla fall................... :?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Beror på, vid kapacitiva störningar är det spänningen, frekvensen (eller stigtiden på pulser) och avståndet mellan ledare (indirekt, egentligen kapacitansen).

Vid induktiva störningar är det strömmen (som ger ett magnetfält) som styr, plus loop-arean som strömmen går runt osv...

Men det är väl knappast något man behöver bekymra sig om för h-bryggans egen del, det finns ingen del av den som är så känslig att den skulle kunna påverkas vad jag kan se.
evert2

Inlägg av evert2 »

Å fasen........... :oops:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det olösta mysteriet med min brygga:
Hur kommer det sig att den öppnar bättre på en av vägarna? Jag har sökt förjäves efter signalskillnader med oscilloskop, men hittar inget annat än till synes identiska signaler, ändå ger bryggan mer kräm i en av rikningarna! Kan FETar variera så mycket i prestanda eller är det något jag missat?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du mätt på spänningen till motorerna?
evert2

Inlägg av evert2 »

Ä det inte så att en del motorer är konsturerade på ett sätt som gör att de går bättre åt en utav riktningarna?

http://www.geocities.com/xnorobot/buildguide.htm

Där står det bl a (angående:Bosch GPA 400 DC motor)
Expensive, more so than the 750's. These motors do not come in a multi rotating format so one direction of spin will be faster than the other on certain models of this motor. Contact Ellis Components for more details.

Kan du testa detta genom att koppla om motorn?
Skriv svar