Börja knacka kod...

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Börja knacka kod...

Inlägg av lillahuset »

Nerre, vart vill du komma?

Skriva program för PC utan att använda DOS är (var) vanligt. Nåja, man använder DOS som bootladdare men använder det inte i programmet. Där kör man "bare metal" eller något RTOS eller vad man gillar. Har varit med om det massor av gånger.

Jag ser ingen anledning att inte göra det med en RPi. Använda bootladderiet och vakna upp i en fungerande miljö där man gör vad man vill.
Folk gör det med BBB. Tom så ofta att TI supportar det officiellt med en speciell utvecklingsmiljö.

Edit:
Jo du Nerre, ibland kan det vara jobbigt om systemet kraschar. Ett komplext program behöver inget "OS" typ DOS eller Windows. Behöver det ett OS behöver det förmodligen ett RTOS.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så märkvärdigt var det väl inte?

Det här är ju enbart löjligt. Det den där sidan beskriver är ju väldigt
mycket mer komplext än att bara köra (t.ex) ett Python script direkt
i den färdiga Linux miljön på en RPi.

> Jag ser ingen anledning att inte göra det med en RPi.

Finns massor av anledningar, så klart! Och det gäller ju speciellt
när det gäller det som denna tråd handlar om, råd till någon som
ska börja programmera.

Och att jämföra med hur en del programmerade PC på 80-talet...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, som jag skrev, har man en plattform med flera MB RAM så finns det väldigt få anledningar till att inte ha ett OS.

Även när folk skrev assemblerprogram för PC så använde de väldigt ofta DOS-funktioner (ex. avbrott 20) eller BIOS-anrop.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Vard et så t.ex Voyager fungerade? alltså hårdvara utan OS typ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jajaja, det var bara ett svar på "Den går ju knappt att köra utan OS eftersom man måste ha en speciell bootladdare (om jag inte missförstått så är det så skumt att det är grafikprocessorn som kör bootladdaren)."

Och ja, naturligtvis vill man ha ett OS om möjligt. Och Python tycker jag är en lysande idé. Om möjligt skriver jag mina program i C (eftersom jag tyvärr inte behärskar Python) och kör under Linux för att testa algoritmerna. Vissa kunder blir extremt frustrerade eftersom de tycker att det är bortkastad tid.

PC var det inte jag som drog in.

Om ett program behöver ett OS eller inte beror oftast på hur komplicerad I/O det har, inte hur komplicerat det är.

Att programmera en ST32F4xx verkar mer komplicerad än en RPi "bare metal". RPi är uppsatt och klar när mitt program startar. STM32F4xx är helt hjärndöd när mitt program startar.

Som avslut, för att citera våra kusiners kusiner, "don't do this at home", åtminstone om du inte är beredd på massor av tandagnisslan. "Bare metal" alltså.

Jag vet inte riktigt hur vi hamnade här men hoppas vi kan återgå till ordningen. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, du drog in Cortex M, och poängen som jag försökt få fram är: Varför vill man köra utan OS på en så pass kraftfull plattform som en raspberry pi?

Det är klart att det GÅR att köra egen kod på i princip allt, men varför krångla till det och skriva egna funktioner för allt istället för att använda ett lämpligt operativsystem?

Enda anledningen som jag kan se till att skippa ett OS är att plattformen har resursbrist, men det är inte fallet med raspberry pi eller PC.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...är att plattformen har resursbrist,

Men just *det* kan så klart gälla vilken plattform som helst. :-)
Det beror ju helt och håller på vilka "resurser" man behöver...

Man kan inte generellt säga att RPi eller en "PC" aldrig har "resursbrist".

Däremot så är det sannolikt enklare att välja en annan plattform
med mer resurser, än att t.ex försöka köra en RPi utan OS.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Repaterion skrev:Vard et så t.ex Voyager fungerade? alltså hårdvara utan OS typ?
Utan att ha någon koll på just Voyager så vågar jag lova att man knackade maskinkod. Och fanns det något rudimentärt OS så hade man garanterat skrivit det själv.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nerre: Höj blicken.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag höjer blicken när du har svarat på nån av de konkreta frågor jag ställt i tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Om du sammanfattar frågorna lovar jag att besvara dem alla. OK?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad finns det för självändamål med att skriva program utan att ha ett OS i botten, om man bortser från utrymmes- och resursbrist?

Varför vill man köra utan OS på en så pass kraftfull plattform som en raspberry pi?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det kan finnas massor av skäl. För många år sedan träffade jag ett gäng från Ludvika, tror jag, som skrev "bare-metal" för ARM9 för hissar. Jag frågade ungefär: Men hur gör ni med MMUn. Svaret var ungefär "det gör vi inte". Det de var ute var en processor med en för den tiden hög klockfrekvens som kostade i stort sett inget och skulle göra rätt mycket på kort tid.

Ett självändamål med att inte ha ett (traditionellt) OS i botten kan vara att man inte vill ha oväntade krascher, att man inte vill att processorn plötsligt ska inse att navelskådning är viktigast i världen, att slippa eventuella säkerhetshål, att malloc() plötsligt levererar ett felmeddelande, och en massa andra saker.

Naturligtvis vill man i normalfallet använda ett OS eftersom det gör livet så mycket lättare. Men ibland tillför det fler problem än fördelar. Tyvärr.

Kan vi släppa det här nu? Eller har du fler frågor?
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Börjat småkika på Python via en guide nu, så får vi se vart det bär av.
Kanske slutar med C ;)

http://www.blinkenlights.se/articles/pythonguide/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför skulle inte en "småkik" på Python sluta med just Python? :-)
Skriv svar