Relation mellan elverk och elmotor
Re: Relation mellan elverk och elmotor
Det är som många nämnt startströmmen (5-7 gånger märkström) som är problemet, en mjukstart rampar upp spänningen och minskar startströmmen. Dock på bekostnad av motorns moment, har man ingen större belastning så är det inga problem. Kopplas in före motorn som en vanlig kontaktor. Räcker inte startmomentet så är det nog en frekvensomriktare eller större generator som behövs.
tugo skrev:Tack grym!
Men först ytterligare en enkel fråga - fler kommer säkert. Var i kretsen kopplas mojängen före maskinens brytare eller mellan brtyare och motor?
det ska inte normalt finnas någon möjlighet förutom en ev personskyddsbrytare (en sådan man slår av och låser om man ska jobba vid motor och rörliga delar) och även den bör vara före frekvensomformaren
för test och det inte är något annat en en strömbrytare och sedan motorn så kan man koppla på sig med handskar
Jostykid: Mjukstartare hjälper inte mot inkopplingstransienter och har därför i det närmaste samma egenskaper som en direktstartad maskin när det gäller dieselmatat. Även Yd ger samma prestanda. Cirka 2,5 ggr märkeffekt för mjukstart, jämfört med direktstartens 3 ggr.
Om jag eventuellt motsäger vad jag sagt tidigare så beror det på att jag nyligen diskuterat frågorna med flera reservkraftstillverkare. En frekvensomriktare kräver cirka 1,2-1,5 ggr, lite beroende på inmatningssteget, enligt samma tillverkare.
Om jag eventuellt motsäger vad jag sagt tidigare så beror det på att jag nyligen diskuterat frågorna med flera reservkraftstillverkare. En frekvensomriktare kräver cirka 1,2-1,5 ggr, lite beroende på inmatningssteget, enligt samma tillverkare.
Vad som skrivs ovan ger mig förhoppningar om att frekvensomriktaren borde kunna funka för att lösa mina bekymmer: 2 kW motor att drivas av 5 kVA generator. Men man får väl se vad som händer när allt är kopplat.Millox skrev:Jostykid: Mjukstartare hjälper inte mot inkopplingstransienter och har därför i det närmaste samma egenskaper som en direktstartad maskin när det gäller dieselmatat. Även Yd ger samma prestanda. Cirka 2,5 ggr märkeffekt för mjukstart, jämfört med direktstartens 3 ggr.
Frekvensomriktaren gjorde susen! Nu funkar allt som det ska.
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.