Xenon ibland tänds inte alla lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joe

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Joe »

Kraftigare relän, 2st 42306 eller 1st 42307 (dubbelrelä) hos Biltema skulle räcka om kabelarean är stor nog. 4 eller 6mm2

Sen krävs det att jordanslutningen är bra, inte bara en liten skruv i plåten utan att man använder en ordentlig (befintlig) jordningspunkt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag förstår.. dessvärre har jag ungefär 20 mil enkel väg till närmaste Biltema så det blir nog inget av med det tyvärr... ja jag sätter alltid jordkabel i bilens jordpunkter om det finns några, på min XC90 finns det sånna och där har jag satt jorden så det är riktigt.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Flera mindre relän borde vara bättre än ett stort, om problemet är spänningsdipp i bilens elsystem.
Med endast ett stort relä så slås ju all belastning till exakt samtidigt, med flera mindre kan det diffa någon ms mellan tillslagen kanske.
Om det spelar någon roll i praktiken är en annan fråga...
Dock går det ju att koppla reläerna i en slinga som tidigare föreslagits, att första reläets utgående matning till drivdon även manövrerar det andra reläet osv.

Kanske montera en kondensator modell "bilstereobygge" innan reläerna? :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det här med kondensator.. beskriv gärna lite hur en sån skulle funka i detta sammanhang :D:D
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Hur fräsht är batteriet, kan vara dåligt trots att bilen är lättstartad ?

Den här bilen har väl datastyrd generatorladdning misstänker jag, kanske lite känsligt för tillslag av ballaster.
Kan bli en dipp i spänningen.

Prova med en elektrolytkondensator typ minst 22000 uF/ 16 V strax innan reläerna.
Elfa har med skruvanslutningar.

Kjelle
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag skulle titta på batterier först , du kan få en visst hum hur det är om du kopplar en multimeter på det.
Du skall ha minst 12,7V på det med tändningen avslagen , vrid på tändningen och tänd halvljuset.
Det skall dippa en bit men inte nedåt 12V , mät sedan spänningen med startmotorn snurrande.
Börjar det sticka nedåt 10,5V så kan det vara i slutet på sin livslängd.Är det -30 så kan dock 10,5V dipp och kanske lite till vara ok.

Ett friskt batteri och av bra märke(inte biltemas bilbatterier) skall klara av och buffra som en konding.
Skall du prova konding så skall det vara så nära förbrukaren som möjligt - men börja med batteriet.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kjelle skrev:Hur fräsht är batteriet, kan vara dåligt trots att bilen är lättstartad ?
Batteriet är ett Varta på 120 Ah och köptes i fjol och det är fräsht..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Biker skrev:Jag skulle titta på batterier först
Batteriet är som sagt bytt i fjol höst och köpte då ett Varta på 120Ah tror jag det var, köpte innan ett 120Ah från Batterilagret som jag lämnade tillbaka för att det inte levererade det jag förväntade mig, köpte ett annat på Batterilagret som åxå var på 120Ah fast mer startström som jag åxå lämnade tillbaka, så sen efter det köpte jag ett svindyrt Varta, borde vara i bra skick.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Mät upp det så vet du iaf , annars kan du göra som föreslagits med reläna och lägga dom i serieslag ev med en fetingkonding på första reläets matning.

Ha bra med kabelarea i hela kedjan
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Spänningsfall över relä och kablar.
Förmodligen drar lysena över 50 A vid tillslag och ännu mer vid spänningsfall den första sekunden. Relä specat 100A eller flera mindre relän på separata ledare behövs. Skruvplint på relät. Kabelskor ger två övergångar med risk för problem och spänningsfall, dels kabelklämningen, dels flatstift-funktionen med små kontaktytor. Det är inte helt ovanligt att man ser smält kabelhölje, där problemet börjat vid kabelskon.

Om en lampa bara tänder ibland beror det antingen på att lampan kräver lite högre tändspänning eller att spänningsfallet in till drivdonet gör att det inte klara ge tillräcklig spänning ut.
Om det är lampan, kan lätt kollas genom att skifta drivdon.
CAN-bussen är inget farlig, vid eventuella fel ger den enkel felsökning och åtminstone på min bil har jag valt att koppla över till motstånd för ordinarie ljusen när extraljusen är tända. Har man mycket ljus får man blända av tidigt och det kan upplevas som rätt mörkt att gå direkt ner till halvljus en kilometer innan mötet. Jag går istället ner på helljus, använder de tre lägen som finns original på ljusspaken. Dessutom ger mitt helljus massa stickljus uppåt, vilket är kass när det snöar och regnar, och det ljus den ger är ändå för nära bilen för att ge en jämnare ljusmatta.
Dessutom är huvudljuset på min bil en skit-lösning (AUDI) där inte ens halvljuset släcks vid helljus, upplevd räckvidd på helljuset får en att tänka på bilar med 6 Volt, då ljuset närmast bilen blir så mycket ljusare än vad helljuset kan ge på längre håll.
Det beror på att halvljuset original har för slött drivdon så det måste hållas igång hela tiden, även på helljuset. Det är fixat nu. Kastade bort lite made in germany och ersatte med kinesisk kvalitets-lösning.
Problemet är inte lika stort utan extraljusen, men nämner det i fall du inte testat innan, då 250W xenon i kombination med bra optik i vettiga strålkastarhus blir rätt mycket ljus, sett från bägge håll.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Varför skulle det vara dåligt att halvljuset lyser hela tiden...?
Ser det som en fördel vid separata strålkastare, dessutom nödvändigt om man bara har HID xenon...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Mitt halvljus lyser åxå samtidigt som helljuset, tycker det är bra jag, upplever inga problem med det, har heller inte tidigare upplevt att det skulle vara nått problem med kabelskor osv
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Dom flesta multimetrar har en min/max funktion för loggning, väldigt användbart för att hitta
korta spänningsdippar, prova med en sådan.

Vad har du för kvadrat på kablarna, minst 4 mm2 hoppas jag ?

Går ju tillfälligt använda startkablar för och få lite mer area.

Kjelle
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En riktigt utförd pressning är oslagbar. Men använder man en tång för 29 kr som en del gör eller pressar med avbitarn eller något annat som inte är avsett för ändamålet så kan man inte förvänta sig något bra resultat.

Har sett mycket skit när det gäller crimförbindningar, pga dåliga verktyg. Även om man har bra verktyg men inte vet hur man ska använda dom så blir inte resultatet bra. Vänder man t.ex tången fel väg och pressar ihop plasten på kabelskon kan man inte klandra metoden.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Precis, är nog till stor del detta som är anledningen till att många är rädd för crimpade förbindelser,
"nä usch, det glappar bara".

Eller den klassiska "strömtjuven" kanske, utmärkt i kombination med miljön i ett motorrum :roll:

Vill man göra fel så går det alltid!

Undrar varför alla kontakter som finns i en bil från fabriken är crimpade? :)
Skriv svar