Konstruera labbagg för nybörjarbok

Berätta om dina pågående projekt.
mac

Re: Konstruera labbagg för nybörjarbok

Inlägg av mac »

Jag förstod din tanke, MiaM. Det är en smart idé, men jag är tveksam till att det funkar av de skäl jag skrev ovan.
opampen

Inlägg av opampen »

Men dubbel matningsspänning blir ju inte riktigt det jag tänkte på utan symetrisk matning. Det går ju inte att bara "vända"polerna i detta nätagg. Om man har en apparat/krets el. dyligt som kräver - spänning relativ noll går det ju inte att koppla så här eftersom då kommer nollan att bli "-"matningen och noll på den anslutna apparaten kommer på "+". Det måste vara en negativ utspänning som ligger under noll.

Stabben, 7812 har ju sin nolla där den är och går inte ändra.

Tänkte ett "spegelvänd" agg. med typ 7912 som referens, ger en negativ utspänning/jord.

Man kan däremot parallellkoppla två positiva spänningar tillsammans för att få ut högre utström.
Borre

Inlägg av Borre »

Klart det går, har man två flytande nätaggregat kan man koppla som man vill. Allt handlar om vad man väljer att kalla "jord".
Jämför det med att seriekoppla två batterier, antingen har du dubbla spänningen på "ytterkanterna" eller +/- om du väljer att kalla mittpunkten för jord.
mac

Inlägg av mac »

@opampen

Det är ett klassiskt tankefel att tänka som du gör.

Tänk dig två helt oberoende nätagg inställda på samma spänning (t.ex. 12V). Båda aggen vill driva en ström ut ur sin +terminal och tillbaka in i sin -terminal. Seriekopplar man dem kommer de att bete sig precis som en positiv och en negativ spänning. Strömmen vill gå ut från det övre aggets +terminal, kan gå i båda riktningarna i sammankopplingspunkten och vill gå in i det nedre aggets -terminal. Precis som med ett agg som lämnar dubbla spänningar.

AAA+->>-- +12V
AAA
AAA---<<--I GND
BBB+-->>--I
BBB
BBB---<<- -12V

Hoppas det går att följa ritningen.
opampen

Inlägg av opampen »

Om det är helt "flytande" aggregat så går det bra. Men som det såg ut på ritningen för ditt agg så verkade det som om (-)jorden låg fast. Men jag litar på det, så då ska det väl gå bra.
Borre

Inlägg av Borre »

Transformatorn är ju såklart enkelt vanlig med isolerad primär/sekundär.

Hur menar du att -jorden skulle vara fast då? Kopplad till skyddsjord?
mac

Inlägg av mac »

Testkörning utan trafo och 230V.
DSC_0209.JPG
Måste ha fått hjärnsläpp, för jag hade satt amperemeterns anslutningar fel så att det blev kortis på utgången. Lätt fixat, men irriterande. Efter lite kopplande verkar allt funka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mac

Inlägg av mac »

Då var trafon inkopplad. Lite snabbt mätande avslöjar två problem hos prototypen:

1: Den billiga trafon jag använder orkar inte alls hålla spänningen. Den är specad till 2*12V och 2A. Uppenbarligen inte samtidigt eftersom spänningen sjunker till c:a 18V AC vid full belastning (1A utström, vilket motsvarar c:a 1,6 - 1,8A ström från trafon). Det begränsar max reglerad spänning till c:a 21V.

2: När jag körde agget i strömbegränsningsläge dök det upp skräp på oscilloskopet. Det tog mig en liten stund att lista ut varför:

Den kombinerade volt- och amperemetern har gemensam jord på för båda mätningar och för sin egen strömförsörjning (som tas från 7812:an). Det gör att strömmen som försörjer instrumentet passerar igenom strömavkänningsmotståndet R6. Instrumentet drar en allt annat än konstant ström vilket gör att strömbegränsningskretsen modulerar strömmen genom lasten för att strömmen genom R6 ska vara konstant. MAO funkar inte den här typen av panelinstrument till agget. En lösning skulle kunna vara att mäta ström och spänning relativt vänstra sidan av R6, men det gör att instrumentet inte kommer att visa rätt.

DSC_0210.JPG
Panelinstrumentet stör strömbegränsningen en hel del.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Olika visning kommer ju tända olika antal lysdioder på instrumentet.

En möjlig lösning, om det går att driva med lägre spänning, är att mata det via ett seriemotstånd från 7812 och ha en shuntregulator över instrumentets matning. Fast då blev ju bygget krångligare för nybörjaren.

Hur mycket varierar strömförbrukningen hos instrumentet? Om det är måttlig variation kanske shuntregulatorn kan bestå av en zenerdiod. En liten elektrolyt över zenerdiod+instrument borde släta ut variationerna ytterligare en bit.
mac

Inlägg av mac »

Jag kommer knappast att förutsätta att ev. byggare har samma mätinstrument som mig, vilket gör problemet lite besvärligare. Tyvärr verkar de billiga digitala kinainstrumenten ha samma typ av konstruktion som det jag har (köpt för $4 från aliexpress). Analoga instrument borde funka utan problem, men de är stora, klumpiga och dyra.

Jag är tveksam till att en shuntregulator funkar, men det kan vara värt att prova. Det lär nog krävas en hel del kapacitans för att få bukt med skräpet. Jag uppskattar att strömmen varierar c:a 8-10mA med en frekvens på 133Hz. Den genomsnittliga strömförbrukningen är 15-20mA.

Med instrumentet urkopplat ser det betydligt bättre ut (OBS inte samma skala!):
DSC_0211.JPG
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag har själv två labbagg stående som skall få displayer isf analog visning och dom färdiga enheter jag kollat på kräver separat matning antingen för att undvika detta eller för att visa ner till 0V och inte t.ex. 3V. MiaM skulle inte din lösning göra visningen "trögare" skillnaden mellan en åtta och en sjua är ju 4 segment vilket blir några mA alltså att den inte visar helt rätt initialt.
mac

Inlägg av mac »

Visningen kommer inte att bli trögare. Matningen är inte gemensam med mätningen. Däremot har de samma jord.
opampen

Inlägg av opampen »

Borre skrev:Transformatorn är ju såklart enkelt vanlig med isolerad primär/sekundär.

Hur menar du att -jorden skulle vara fast då? Kopplad till skyddsjord?
Har inget med primärsidan eller skyddsjord att göra! Jag menade 0:an eller jorden på sekundärsidan. Om du tittar på schemat för några vanliga spännings stabbar så ser du t.ex. på sidan 6 i pdf filen som jag länkar till. Där finns dom klassiska LM317/LM337 om du tittar ser du en jordkratta som betyder GROUND, jord eller gemensam. Du får alltså +/- volt gentemot "jord". Alltså symetrisk spänning med mittnolla!

Titta på länken så förstår du hur det fungerar! https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... data_e.pdf
opampen

Inlägg av opampen »

Jag har själv använt olika spänning/ström moduler-digitala instrument i olika sammanhang och dessa måste strömförsörjas separat. Annars blir det inte bra. Det du bör göra är att bygga till någon typ av extra spännings stabb. för denna, t.ex. en till 7812. Då borde det inte vara några problem.

Vad man egentligen ska göra är att ha flera lindningar på trafon (eller flera trafar)så man får instrumentet galvaniskt åtskilt från det objektet instrumentet mäter på. Annars finns det LCD panelvoltmetrar som man kan mäta både ström och spänning med (dock inte samtidigt) och som du kan driva med ett litet 9-volt batteri så får du det helt avskilt.

Bruset du visar på oscilloscope skärmen från agget efter det att du tagit bort instrumentet är fortfarande på tok för mycket. Det skulle aldrig gå att koppla t.ex. en förförstärkare till den spänningen utan att få störningar.
Senast redigerad av opampen 9 september 2014, 22:57:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

opampen:

Men det där förutsätter ju att jord någon punkt i likriktaren på båda halvorna sitter ihop. Det måste man inte ha, det går bra att koppla plus från ett agg till minus på ett annat agg och kalla den punkten för jord, trots att den går via reglertransistor i ena nätagget.
Skriv svar