Bygga labbaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av MiaM »

Glöm det med trepolig plint :)

Jag tänkte att då slipper du en lång bana med en hel del ström på kortet, men det är nog bättre att ha just en sån lång bana hyggligt nära motsvarande banor för den andra polen så att variationer i strömmen på lasten ger motriktat magnetfält från respektive bana så att dessa två magnetfält i någon mån fasar ut varandra och därmed i någon mån minskar induktionen från de grova ledarna till övriga ledare.

Allmänt när du layoutar kortet så räkna med att du har ett visst spänningsfall i de grova ledarna och att en liten den av det spänningsfallet(s AC-komponent) induceras över till närliggande banor.

Om du endast ska bygga ett enda exemplar så är det ju inte heller så tokigt att kosta på lite större kort för att vara mer säker på att delarna med höga strömmar har mindre chans att störa resten av elektroniken på kortet.

Jag tror det kan vara bra att ha likriktarbrygga (om den inte sitter löst), glättningskonding, effektmotstånd och regulator i ena änden av ett kort. Jag inser dock problemet att få plats med det och inser också att resten av elektroniken i sig tar rätt lite plats.

P.S. med op-förstärkare så borde du väl kunna öka förstärkningen och minska värdet på R3 för att klara dig med mindre förlusteffekt? Förvisso är en watt per uttagen ampere inte så farligt, men ändå.
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Oj, induktion! Tänkte inte på det över huvud taget... Jisses, det här blir mer och mer avancerat. Min gissning (grundad helt eller delvis på min lathet) är att induktionen inte blir något stort problem vid såpass "låga" strömmar. Dessutom kommer ju agget lämna mindre än 1A 90% av tiden.

Jag hade faktiskt ett sensemotstånd (R3) på 0.1Ohm först, som jag övergav delvis för att jag insåg att spänningsfallet i ledarna skulle orsaka ett fel som skulle bli signifikant för ett så lågt spänningsfall som 0.1V. Så jag tog den lata lösningen :P

Jag funderade också på att göra kortet större, men jag ska försöka få ner två kort/kanaler i ett chassi som redan finns färdigbyggt och då passar 5x10cm perfekt!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Induktionen vill ju ge motsvarande ström(variationer) i närliggande ledningar och även om den bara lyckas ge en tusendel av 1A så lär väl 1mA inducerad i någon högohmigare närliggande signalledare kunna ställa till tokerier?

Vad gäller motståndet så kvittar det väl om det blir fel - felet blir ju konstant och det är ju bara en fråga om hur du ska göra skalan på ratten på frontpanelen om du nu ska ha en skala vid ratten (och inte bara läsa av på amperemeter). Om felet gör att du får för hög maxgräns så kan du kanske helt enkelt byta något av de fasta motstånden till ett närliggande värde åt "rätt" håll.
Borre

Inlägg av Borre »

Nej i det här fallet lär det inte vara något större problem. Ska du göra något jobba på att få till ett vettigt jordplan istället, men då måste du få över de flesta ledarna till en sida om det ska göra någon större nytta.
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

MiaM: Jag håller med. Det kommer inte göra någon skillnad med ett par milliampere på ett såhär grovt hugget agg. Strömbegränsningen var ju främst till för att inte elda upp komponenter och eventuellt skydda mot kortslutning. Det senare gick ju inte helt, men nära nog för ett första kort.

Borre: Varför är ett jordplan bra i en sån här applikation?

För övrigt har jag mycket smart att tänka igenom nu, ska se om jag inte kan implementera några av förslagen :D
Skriv svar