Bandmikrofonbygge
Re: Bandmikrofonbygge
Trögheten i bandets rörelse är proportionerlig emot bandets massa. Vidare är den proportionerlig emot den effekt jag får ut i utsignalen Se, specialfallet av Maxwells ekvation som jag postade tidigare. Anledningen till att jag inte nämnde trögheten som den inducerade strömmen ger upphov till inte är så enkel att påverka utan att försvaga effekten på utsignalen. Dvs mitt säkraste kort är att mixtra med bandet.
Vad gäller magneterna så är det en sak som har stor potential som ingen nämnt hittills. Ifall jag kan skapa ett slutet magnetflöde från mina inåtriktade poler kan jag förmodligen förstärka, nåja, kanalisera, magnetfältet så att det statiska homogena magnetfältet mellan magneterna blir flera gånger starkare än det är nu när magnetflödet är öppet.
Vad gäller magneterna så är det en sak som har stor potential som ingen nämnt hittills. Ifall jag kan skapa ett slutet magnetflöde från mina inåtriktade poler kan jag förmodligen förstärka, nåja, kanalisera, magnetfältet så att det statiska homogena magnetfältet mellan magneterna blir flera gånger starkare än det är nu när magnetflödet är öppet.
Kolla vad jag hittade. En snubbe som bygger en mikrofon av samma typ som jag gör. Han tar en gammal mick och stoppar in en bandmikrofon i den.
Edit:
Han använder alltså bara en transformator, ingen op-amp.
0.8 mikrometer tjock alu.folie. Jag kanske ska skaffa tunnare jag också, den jag har är 2.5 mikrometer tjock. Vidare trodde jag att man var tvungen att ha bandet lösare spänt än vad jag tycker att det ser ut som att han har.
Edit:
Han använder alltså bara en transformator, ingen op-amp.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kolla länken i första toppkommentaren (just nu) hur det kan låta om man har ett för löst band. 

Ja just det, koolers. Han använder en pre.amp... Jag kanske inte ska skrota idén med en liten op-amp krets i mikrofonen förns jag vet vad jag får ut för signalstyrka.
Edit
Jag läste fler kommentarer till klippet. Han som lagt upp klippet använde EQ och kompress på signalen, ingen pre.amp eller liknande.
Edit
Jag läste fler kommentarer till klippet. Han som lagt upp klippet använde EQ och kompress på signalen, ingen pre.amp eller liknande.
Tittade just på utube-videon och fick några funderingar:
Undrar varför han använder ett så tunt folium.
Densiteten för alu är ca 2000 ggr den för luft.
0.8u alu motsvarar alltså inte mer än 1.6mm luft.
Borde då inte 2.5 um vara ett bättre val eftersom det
har lägre resistans och ger mer ström?
Borde inte en struktur av järn vara bättre.
Vad är fördelen med plexiglas eller aluminium?
Påverkar det ljudet eller är det mest för att det är lättare att bearbeta?
Kan ett alltför starkt fält vara ett problem? I så fall varför?
Undrar varför han använder ett så tunt folium.
Densiteten för alu är ca 2000 ggr den för luft.
0.8u alu motsvarar alltså inte mer än 1.6mm luft.
Borde då inte 2.5 um vara ett bättre val eftersom det
har lägre resistans och ger mer ström?
Borde inte en struktur av järn vara bättre.
Jag funderar på om det är en liten enhetsförvirring här?
0,8u tum VS 2,5µm, eller?
I YT klippet snackas ju tum på bredden av plexiglas shimms och folie, men folie står det Made in Japan på, men firman som det kom ifrån är USA
Jag kan ha missat något uppenbart, men det skyller jag på åska liten fesig 10" skärm
0,8u tum VS 2,5µm, eller?
I YT klippet snackas ju tum på bredden av plexiglas shimms och folie, men folie står det Made in Japan på, men firman som det kom ifrån är USA

Jag kan ha missat något uppenbart, men det skyller jag på åska liten fesig 10" skärm

Jag tror att han använder 0.8 µm tjock folie. Tittar man på måtten på hans folie är alla "tummått" inom parenteser. Vanliga mått står angivna utan.
Så starka fält kan man nog inte få mha en neodym-magnet. Jag har simulerat ett chassi av stål (hög järnhalt) för att se hur tjockt gods etc som behövs för att stålet inte ska bli magnetflödesmättat. Det är tyvärr så att chassit blir allt för stort och klumpigt om man designar efter det. Det man skulle kunna göra är ett stålchassi som i alla fall leder runt lite av magnetflödet. Förmodligen skulle simuleringar i något program liknande Comsol hjälpa mycket i att designa ett chassi som har bra magnetflödesegenskaper. Ett problem med den här approachen är att fördelaktiga designer ofta leder till att magneterna har hela yttre kontaktytan emot stålet. Problemet med det är att jag vill att trycket på bak- och fram-sidan av bandet ska vara lika stort.SvenW skrev:Borde inte en struktur av järn vara bättre.
Edit
Jag bifogar en enkel skiss som visar problemet med att kanalisera magnetflödet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det någon här som känner till någon svensk leverantör av tunn aluminiumfolie? Jag söker efter tjocklekar ner emot 1 µm. (Om inte kanske en inom EU.)
Nån Lundahltransformator borde väl vara ganska rätt i det här fallet. Här är deras lista på mikrofontransformatorer men någon annan får tipsa om vad som verkar lämpligast i det här fallet.überfuzz skrev:Jag kommer nog att köpa transformator, har allt för dålig koll på transformatorer; in- och ut-impedans, antal varv etc.
Lite osäker på om jag själv har fått fantomspänning i mikrofoner, men jag har varit med om att dynamiska mikrofoner ger stötar ifrån sig, men jag har tolkat det som ett jordfel. Iaf kan det vara trevligt, som någon påpekade, att ha chassiet separat.
Trafon i videon var väll 1:37?
Det är ju löjligt låg spänning på primärsidan så jag skulle gissa att 1 varv räcker
37 varv på sekundären är ju inte speciellt jobbigt att linda...
Jag skulle hitta nån ferrit-stomme med luftgap och prova hur det låter, om det distar vid låga frekvenser behöver man fler varv på primären (och sekundären).
Det är ju löjligt låg spänning på primärsidan så jag skulle gissa att 1 varv räcker

37 varv på sekundären är ju inte speciellt jobbigt att linda...
Jag skulle hitta nån ferrit-stomme med luftgap och prova hur det låter, om det distar vid låga frekvenser behöver man fler varv på primären (och sekundären).