Arduino Akvarie controller

Berätta om dina pågående projekt.
Arclight

Re: Arduino Akvarie controller

Inlägg av Arclight »

Och så min vanliga tur... har precis fått all kod att fungera bra och justerat lite värden, mm, fixar till resten av lådan så det blir fint, sätter ihop, kopplar in... helt svart, fick löda bort allt igen och då hoppar iaf diplayen igång igen, så får börja därifrån.. pust..
Arclight

Inlägg av Arclight »

Visade sig att det kommit en liten bit kabel mellan plus-jord i kontakten till tempgivaren, detta hade gjort att det blivit en liten kortis och hade tyvärr bränt nånting i arduinon så denna fick ej någon kontakt med datorn via usb längre, det blev alltså att köpa en ny arduino, det hade även resulterat i att 4.7k motståndet till tempgivaren fått sig en liten smäll så tempen hoppade upp och ner med ganska stora steg, så det fick jag byta ut med, men nu verkar allt fungera igen iaf.

Kommer en bild på den ikväll:)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vet inte hur mycket och vad du köpte i arduino väg men det borde ju räcka att köpa en
AVR ATMega328P 16MHz med Arduino UNO bootloader
om oturen skulle visa sitt fula tryne som för TS.
Arclight

Inlägg av Arclight »

Tack för tipset, men jag har börjat köpa dessa ist. http://www.ebay.com/itm/Mini-USB-Nano-V ... 1e7ed94ffb

Billiga, små och smidiga. jag hade redan en sådan hemma men eftersom displayen är en shield som passar direkt på en uno så fick det bli en ny sådan ist:)
så spar jag nanon till ett annat projekt jag har på g med:)
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Halloj!

Även om den här tråden handlar om Arduino och akvarium, kanske mitt egna projekt kan vara av intresse. Jag har reverseengineerat en populär akvarietermostat (STC-1000) och skrivit en ny firmware till den (samt skrivit en Arduino sketch för att flasha om den). Min firmware är till för att styra jästemperatur vid ölbryggning, men alla 'bitar' är redan på plats om man vill mecka en egen firmware.
Jag har använt SDCC och allt är öppen källkod.

https://github.com/matsstaff/stc1000p

Mvh
Mats
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Arclight skrev:Tack för tipset, men jag har börjat köpa dessa ist. http://www.ebay.com/itm/Mini-USB-Nano-V ... 1e7ed94ffb

Billiga, små och smidiga. jag hade redan en sådan hemma men eftersom displayen är en shield som passar direkt på en uno så fick det bli en ny sådan ist:)
så spar jag nanon till ett annat projekt jag har på g med:)
Okej, ja priset är det inget fel på. :)

Själv kör jag med pro mini 328 16 MHz och unon när jag labbar. 10-15 kr är ju ingenting det går ju att ha en sån i varje projekt som ska styras minsta lilla.
Skriv svar