CNC konvertering X2 fräs
Re: CNC konvertering X2 fräs
Om du kollar Dormerselector som jag länkade till några inlägg upp så får du, beroende lite på vilket borr du har, cirka 3500rpm och 400 i matning, (0,1-0,15mm matning / varv), kylvätska och urspåning. Men 8xdiametern är inte helt enkelt om det är degig aluminium. Jag brukar, om det inte är för många hål, bara positionera med maskinen/program och borra för hand med pinolen. Men det förutsätter förstås att man har pinol i maskinen.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Någon form av kylvätska, är som dag och natt när man kör aluminium. Jag brukar använda t-röd och det funkar prima!
Hur djupt borrar du mellan varje urspåning? Det sägs att man ska köra 1xD, men jag brukar köra 0.5xD.
Ang. matningen tycker jag 0.15mm/varv låter mycket för en liten 3mm borr, jag hade kört runt 0.08-0.1mm/varv.
Jag relaterar dock de olika värdena till när jag bearbetar verktygsstål(kör inte mycket alu alls), liiiiite skillnad mellan stål och alu...
Hur djupt borrar du mellan varje urspåning? Det sägs att man ska köra 1xD, men jag brukar köra 0.5xD.
Ang. matningen tycker jag 0.15mm/varv låter mycket för en liten 3mm borr, jag hade kört runt 0.08-0.1mm/varv.
Jag relaterar dock de olika värdena till när jag bearbetar verktygsstål(kör inte mycket alu alls), liiiiite skillnad mellan stål och alu...
Re: CNC konvertering X2 fräs
Det här är ju skumt....
Det jag borrar är en rad med 3 hål.
Jag provade nu att borra upp hålen till 5 mm det gick hur bra som helst i hål 1 och 3 men i mittenhålet kommer jag bara 16 mm ner sen är det tvärstopp.
Kollade 3 mm borrarna jag provat med och dom är helt förstörda i äggen.
Kan det vara så att det är något hårt inuti aluminiumet? eller kan aluminium härda ungefär som rostfritt gör om man borrar för snabbt i det?
Det låter ju väldigt osannolikt eller hur?
/Lasse
Det jag borrar är en rad med 3 hål.
Jag provade nu att borra upp hålen till 5 mm det gick hur bra som helst i hål 1 och 3 men i mittenhålet kommer jag bara 16 mm ner sen är det tvärstopp.
Kollade 3 mm borrarna jag provat med och dom är helt förstörda i äggen.
Kan det vara så att det är något hårt inuti aluminiumet? eller kan aluminium härda ungefär som rostfritt gör om man borrar för snabbt i det?
Det låter ju väldigt osannolikt eller hur?
/Lasse
Re: CNC konvertering X2 fräs
Aluminium SKA man ha höga skärhastigheter i.
Ang. att det bara smetade igen i ett av hålen kan vara att du bara hade lite otur, eller rättare sagt att du hade tur när du borrade de 2. Beroende på legering, men aluminium är jävligt på att kladda igen verktygen, i ditt fall så prova spruta på lite T-röd när du kör, ska du se att det går mycket bättre.
Aluminium härdar inte, men det du snackade om att det kan vara nått hårt innuti kan nog hända att(väldigt grundligt förklarat) legeringen är blandad för dåligt vid framställningen, det märkte jag på några detaljer jag skickade på anodisering, att de blev flammiga. Om det är märkbart vid bearbetning vette tusan dock.
Ang. att det bara smetade igen i ett av hålen kan vara att du bara hade lite otur, eller rättare sagt att du hade tur när du borrade de 2. Beroende på legering, men aluminium är jävligt på att kladda igen verktygen, i ditt fall så prova spruta på lite T-röd när du kör, ska du se att det går mycket bättre.
Aluminium härdar inte, men det du snackade om att det kan vara nått hårt innuti kan nog hända att(väldigt grundligt förklarat) legeringen är blandad för dåligt vid framställningen, det märkte jag på några detaljer jag skickade på anodisering, att de blev flammiga. Om det är märkbart vid bearbetning vette tusan dock.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Jag tror mest på att det var någon förorening i aluminiumet, för som sagt borrarna blev helt förstörda.
Har nu borrat 3st 5mms hål på andra sidan av aluminiumbiten och gängat dessa till M6 utan några som helst problem.
Nu körde jag G83 (djup håls borrning) vilken då kör 1 mm djupt och sedan backar ur hålet helt.
Detta tar ju lite längre tid men som sagt det fungerade utan problem trots att 5 mm borren nog också blev lite skadad innan jag han avbryta när jag borrade upp problemhålet.
/Lasse
Har nu borrat 3st 5mms hål på andra sidan av aluminiumbiten och gängat dessa till M6 utan några som helst problem.
Nu körde jag G83 (djup håls borrning) vilken då kör 1 mm djupt och sedan backar ur hålet helt.
Detta tar ju lite längre tid men som sagt det fungerade utan problem trots att 5 mm borren nog också blev lite skadad innan jag han avbryta när jag borrade upp problemhålet.
/Lasse
Re: CNC konvertering X2 fräs
Som jag sa förut, prova spruta på lite T-röd så ska du se att det skär satan så mycket bättre.
Väldigt viktigt att man spånar ur när man borrar, borret har en tendens att dra sig åt sidan annars.
Om du inte spånade ur innan kan spånen kladda igen hålet/borret om du inte använder någon skärvätska, tvekar på att det är något fel med aluminiumet, kan säga med 95% säkerhet att det var för du inte körde med skärvätska(T-röd i ditt fall). Jag har bearbetat lite aluminium i min Julafräs både med och utan t-röd, utan t-röd kladdar det lätt igen fräsen när man inte får bort spånen.
Väldigt viktigt att man spånar ur när man borrar, borret har en tendens att dra sig åt sidan annars.
Om du inte spånade ur innan kan spånen kladda igen hålet/borret om du inte använder någon skärvätska, tvekar på att det är något fel med aluminiumet, kan säga med 95% säkerhet att det var för du inte körde med skärvätska(T-röd i ditt fall). Jag har bearbetat lite aluminium i min Julafräs både med och utan t-röd, utan t-röd kladdar det lätt igen fräsen när man inte får bort spånen.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Nja jag är tveksam...
Även om borret kladdar igen borde dom väl inte se ut som man kört i sten med dom tycker jag.
Det andra 3 mm boret jag provade med var helt nytt ur förpackningen och till det använde jag WD40 som skärvätska.
Men jag kan ju ha fel. vi får se hur det går med nästa bit. Förhoppningsvis hinner jag göra den i morgon.
jag har hört både positivt och negativt om T-röd som skärvätska för aluminium har även testat det en del. fick väldigt fin yta när jag renfräste ändarna på dessa aluminium bitar. T-Röd är dock väldigt brandfarligt och luktar ganska läskigt tycker jag.
/Lasse
PS tack för era kommentarer och förslag till lösningar.
Även om borret kladdar igen borde dom väl inte se ut som man kört i sten med dom tycker jag.
Det andra 3 mm boret jag provade med var helt nytt ur förpackningen och till det använde jag WD40 som skärvätska.
Men jag kan ju ha fel. vi får se hur det går med nästa bit. Förhoppningsvis hinner jag göra den i morgon.
jag har hört både positivt och negativt om T-röd som skärvätska för aluminium har även testat det en del. fick väldigt fin yta när jag renfräste ändarna på dessa aluminium bitar. T-Röd är dock väldigt brandfarligt och luktar ganska läskigt tycker jag.
/Lasse
PS tack för era kommentarer och förslag till lösningar.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Hej
Det är inte helt enkelt att fotografera spetsen på en 3mm borr men här är i alla fall ett försök.
En makrosläde står redan på listan över saker som jag skall använda CNC:n till
Här är ett par bilder på det jag håller på att bygga.
/Lasse
Det är inte helt enkelt att fotografera spetsen på en 3mm borr men här är i alla fall ett försök.
En makrosläde står redan på listan över saker som jag skall använda CNC:n till

Här är ett par bilder på det jag håller på att bygga.
/Lasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Oj... Då måste jag missförstått dig, trodde bara borret kladda igen, men det borret är ju helt söndertrasat... Gunnar kanske kan svara på varför det blev så, för jag har ingen aning! 
Jag gissar på 4:e axel!

Jag gissar på 4:e axel!

Re: CNC konvertering X2 fräs
Föroreningar i aluminiumplåt eller profiler har jag/vi aldrig råkat ut för på de över 30 år vi bearbetat aluminium. Är det gjuten aluminium kan det däremot vara exvis sand i...
Strunta i T-röd och prova med vanligt diskmedel 5% i vatten eller vanlig såpa med samma %. Nackdelen är att det kan börja rosta om det kryper in under ett skruvstycke som inte oljats under eller som inte plockas bort från bordet när det använts exvis. Men man slipper huvudvärk och det är mycket billigare...
Vill man ha något bättre så finns det skärvätskor (i parti och minut) som ska blandas med vatten vanligtvis oxå cirka 5%. Fördelen med dessa är att de alltid innehåller rostförhindrande kemikalier och oftast oxå medel som hämmar bakterietillväxt i kylvattentankarna (måndagslukt brukar det kallas), men ofta är allergiframkallande tyvärr.
Men borret såg ju schysst ut

Strunta i T-röd och prova med vanligt diskmedel 5% i vatten eller vanlig såpa med samma %. Nackdelen är att det kan börja rosta om det kryper in under ett skruvstycke som inte oljats under eller som inte plockas bort från bordet när det använts exvis. Men man slipper huvudvärk och det är mycket billigare...
Vill man ha något bättre så finns det skärvätskor (i parti och minut) som ska blandas med vatten vanligtvis oxå cirka 5%. Fördelen med dessa är att de alltid innehåller rostförhindrande kemikalier och oftast oxå medel som hämmar bakterietillväxt i kylvattentankarna (måndagslukt brukar det kallas), men ofta är allergiframkallande tyvärr.
Men borret såg ju schysst ut



Re: CNC konvertering X2 fräs
Hej
Biten jag hade problem med att borra i är en av sidostyckena på 4-axeln jag försöker bygga.
Den ser ut att vara sågad från en 35 mm tjock platta. Den har jag köpt från Tyskland i en spillbitslåda.
Så det är knappast gjutsand. Jag är tacksam att det inte var nån av hårdmetallfräsarna utan bara ett vanlig billigt borr som rök.
Jag trodde också först att det var att borret hade kladdat igen som var problemet tills jag tittade närmare på borret.
Att det kladdade igen berodde nog på att det slutade skära som det skulle när det blev förstört.
Skall titta närmare på det här med skärvätskesystem/kylning. Är lite intresserad av fogbuster eller något liknande som inte kräver uppsamlings kärl under maskinen. Dom är bara lite väl dyra för mitt hobbykonto just nu. Kanske man kan bygga nåt liknande.
känns lite fånig att stå med sprayflaska och spruta för hand när maskinen är datorstyrd.
/Lasse
Biten jag hade problem med att borra i är en av sidostyckena på 4-axeln jag försöker bygga.
Den ser ut att vara sågad från en 35 mm tjock platta. Den har jag köpt från Tyskland i en spillbitslåda.
Så det är knappast gjutsand. Jag är tacksam att det inte var nån av hårdmetallfräsarna utan bara ett vanlig billigt borr som rök.

Jag trodde också först att det var att borret hade kladdat igen som var problemet tills jag tittade närmare på borret.
Att det kladdade igen berodde nog på att det slutade skära som det skulle när det blev förstört.
Skall titta närmare på det här med skärvätskesystem/kylning. Är lite intresserad av fogbuster eller något liknande som inte kräver uppsamlings kärl under maskinen. Dom är bara lite väl dyra för mitt hobbykonto just nu. Kanske man kan bygga nåt liknande.
känns lite fånig att stå med sprayflaska och spruta för hand när maskinen är datorstyrd.

/Lasse
Re: CNC konvertering X2 fräs
Var det inte någon här på forumet som använt en billig airbrush-spruta till detta? Om inte så borde det iallafall gå att prova, med en magnetventil till luften, som puffar till med jämna mellanrum...
Re: CNC konvertering X2 fräs
Sitter och funderar på vilken typ av pinnfräsar jag skall köpa till min fräs.
Som glad amatör utan några krav på bearbetnings hastigheter och sådant, är det värt att satsa på hårdmetallfräsar eller fungerar billiga HSS lika bra?
Efter en snabb, och inte alltför vetenskaplig, undersökning ser jag att priset för en hårdmetallfräs ligger på mellan 4 och 10 ggr priset för en motsvarande HSS.
Blir resultatet verkligen så mycket bättre eller håller en hårdmetall så mycket längre att det ändå lönar sig att satsa på dessa?
Max spindelhastighet på min maskin är förnärvarande ca 4300 r/m.
Vad är era åsikter om detta?
Som glad amatör utan några krav på bearbetnings hastigheter och sådant, är det värt att satsa på hårdmetallfräsar eller fungerar billiga HSS lika bra?
Efter en snabb, och inte alltför vetenskaplig, undersökning ser jag att priset för en hårdmetallfräs ligger på mellan 4 och 10 ggr priset för en motsvarande HSS.
Blir resultatet verkligen så mycket bättre eller håller en hårdmetall så mycket längre att det ändå lönar sig att satsa på dessa?
Max spindelhastighet på min maskin är förnärvarande ca 4300 r/m.
Vad är era åsikter om detta?
Re: CNC konvertering X2 fräs
Hårdmetallens stora fördel, förutom slitstyrkan, (jag talar nu om solida hm-fräsar, inte med vändskär) är styvheten. De är cirka 3 ggr styvare än HSS, dvs de sviktar mindre. Men de går mycket lättare av om man "slarvar" och de tål INTE att man "slänger" ner dem tillsammans med andra i en låda på bänken. Eggen är mycket skör om man slår emot något. En hm-fräs gör sig bäst i en stadig maskin, annars är HSS bättre. Men med rätt maskin och rätt varvtal, mellan dubbla och femdubbla mot HSS, så blir avverkning och ytkvalite enastående.
Spontant skulle jag rekommendera att du kör HSS, men köp kvalitetsfräsar och inte den billigaste skit du hittar. Och använd inte längre fräs än nödvändigt, och inte längre utstick ur chucken än nödvändigt (men hela spiralen/skäret måste förstås vara utanför spännhylsan).
4300rpm med en 10mm fräs exvis ger 133m/min i periferihastighet, går säkert bra i aluminium men inte i stål. Och när det gäller HSS är skärvätska önskvärt/nödvändigt, men beroende på materialet man fräser är det inte säkert att man behöver det med hm-fräs.
Spontant skulle jag rekommendera att du kör HSS, men köp kvalitetsfräsar och inte den billigaste skit du hittar. Och använd inte längre fräs än nödvändigt, och inte längre utstick ur chucken än nödvändigt (men hela spiralen/skäret måste förstås vara utanför spännhylsan).
4300rpm med en 10mm fräs exvis ger 133m/min i periferihastighet, går säkert bra i aluminium men inte i stål. Och när det gäller HSS är skärvätska önskvärt/nödvändigt, men beroende på materialet man fräser är det inte säkert att man behöver det med hm-fräs.