ISO30 Gripper till ZX45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: ISO30 Gripper till ZX45

Inlägg av H.O »

>MT3 kräver avsevärt mindre kraft för att hålla verktyget?
Ja visst, eftersom vinkeln på Morse-konan är betydligt mindre än på ISO/BT (och R8, som är nästan samma) så blir det en betydligt högre "utväxling" så mindre dragkraft erfordras för att erhålla samma spännkraft.

>Detta borde göra det ganska mycket svårare att hålla ett TTS verktyg i en 30 kona utan att få problem med att verktygen dras ut då den är mer lik R8?
Ja, svårare än i en MK-hylsa men det fungerar ju på Tormach's ATC och de kör med R8 som ju, än en gång, har ungefär samma kontaktvinkel som BT etc.

>Mycket mer än vad 30kona med tänder och dragtapp kräver gissar jag då krafterna måste vara annorlunda?
Säkerligen, och av de anledningar du nämner.

1500lbs som nämns i din citering är ju "nära" ~6.6kN SÅ de där 10kN jag resonerade kring i förra inlägget kanske inte är så galet i alla fall.

>Om det ändå bara fanns ett smart och smidigt sätt att få in en gripper i en ISO30 spindel.
Någon variation av Säters modell med "bajonett" är nog det enklaste sättet.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Fick ett svar från Tormach att holding power på deras Spring Washers var 2400 lbs i deras R8. Någon som kan räkna om vad de skulle motsvara i en ISO30 med alla de parametrar som H.O pratade om?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Om 1500lbs är 6.6kN så säger min morgonmatte att H.O har väldigt rätt med 10kN, med andra ord 1000kg.

Hur lång slaglängd behöver du på de fjädrarna? Mina tallriksfjädrar är 18x8.2x1, vid 50% ihoptryckning trycker de 1000N och totalt så har de en slaglängd på 0.5mm men de ska inte tryckas ihop mer än 75% för att ha så lång livslängd som möjligt, det betyder att du har en användbar slaglängd på 0.125mm per fjäder. Du behöver stacka 10st för att få 10kN dragkraft, det betyder att den stacken blir 15mm lång vilket kommer ta jäkligt mycket plats. Med det är om du använder samma fjäder som jag, kanske finns en större som trycker mer och passar dig bättre. I min BT30 spindel har jag stackat lite över 100 fjädrar i grupper om 3 ((()))((()))((( osv. för att få 3000N dragkraft och en slaglängd på några mm.

Datablad på fjädrarna finns på lesjöfors hemsida.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag undrar vad de menar med "holding power". Jag tror det är hur mycket kraft det behövs för att dra ut verktyget ur spännhylsan - inte hur hårt fjädrarna drar. Men det är ju bara att testa, sikta på 5-10kN till att börja med, om det visar sig att verktygen lossnar får du väl byta fjädrar. Fördelen med spännhylsa och TTS hållare är ju att det krävs väldigt lite slaglängd, några tiondelar räcker ju så länge det är bra passning mellan hållare/spännhylsa - vilket är ett måste.

Kolla Lesjöfors Katalog där finns mycket information. Jag har några 4350 som jag kan skicka om de passar. Om du tar fyra st ()() och ser till att de är 50% förspända när hylsan "tar" får du 8kN "dragkraft". Sen krävs det ~12kN för att komprimera fjädrarna till 75% vilket motsvarar en slaglängd på 1.2mm -borde vara mer än tillräckligt.

Om du har ett lufttryck på 7bar behöver luftcylindern ha en total kolvarea på ~180cm² för att trycka med 12kN.
geidnert

Inlägg av geidnert »

Oj, nu snackar vi faktiska siffror som ja kan förstå mig på, tack så mycket för eran hjälp! :) dina 4350 skulle ju vara bra om ja kunde prova, men de verkar ha 18.5 inner diameter och min drag stång är bara 12mm, känns som om de kanske är lite i största laget för min spindel? Går väl i och för sig att fixa till med lite frästa/svarvade delar runt om.
H.O

Inlägg av H.O »

En bussning runt dragstången så den centrerar i fjädrarna, någon tiondel glapp vill du ha.
Ska du ner i storklek på fjädrarna så de passar på dragstången blir de "klena" och då måste du stacka flera istället, 4312 t.ex.
Det är helt upp till dig, vill du ha dom så skickar jag dom (4, 6, 8?) men bara om du åtminstånde kommer att testa med dom.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Om du har ett lufttryck på 7bar behöver luftcylindern ha en total kolvarea på ~180cm² för att trycka med 12kN.
Troligen därför Tormach har 3 cylindrar i en stack om man köper hela deras system komplett.
Skriv svar