Datasystem WANG 2200 LVP/MVP

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Platis

Re: Datasystem WANG 2200

Inlägg av Platis »

Hehe, vad tar du i timmen AndersG? :)

Här är lite foton på 1:a kortet i cpu-delen, 8794! Hittar ingen info om det! Skulle behöva lite hjälp att identifiera vad det är för nåt! Det är ju nån spänningsreglering på kortet och mer, systemklocka?, busshantering(I/O kontroll)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Datasystem WANG 2200 MVP

Inlägg av blueint »

Bithastigheten från disk borde vara i värsta fall med 360 rpm:
(256*8*16) / (60/360) = 196 608 bit/s
Dvs.. 24 576 byte/s

Kommandoöverföringen verkar ske genom att kommandon klockas till diskenhetens kontroller. Borde vara en uppgift som en AVR/PIC med riklig I/O kan hantera.

Sidan 61 frammåt och sista sidan med schema borde vara intressant.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Datasystem WANG 2200

Inlägg av MiaM »

Platis skrev:Det står rätt utförligt om det här; http://www.wang2200.org/disk_channel.html
En mikrokontroller och ett SD-kort hade varit en smidig lösning, men detta är lite utöver min kunskap för tillfället!
På den länkade sidan står det:
The Wang BASIC disk controller supported only four operations (and only three of them under software control)
och
"In order to add support for emulated disk drives to WangEmu, the disk channel protocol had to be reverse engineered."

Det låter väl rätt lovande, om man bara fixar lågnivådelen av hårdvaran så går nog diskemuleringen från WangEmu att användas, eller åtminstone utgöra inspiration.

Mikrokontrollern (eller vad man nu använder) som emulerar en disk behöver 20 inportar och 10 (11?) utportar enligt den här sidan.

Samma I/O-buss verkar användas även för tangentbord och skärm, om man har lokala sådana på maskinen. Har du uttag för sådant på din burk eller är det "bara" serieportar? Har din maskin några andra kort som kör på I/O-bussen? Har du ett "disk controller"-kort?

Om du över huvud taget har något som kör på I/O-bussen så går det ju klart lättare att mäta på den kommunikationen ifall man kör fast vid försök att emulera diskkontrollern.

Denna mening:
The I/O bus uses normal TTL outputs for signals driven by the CPU and open collector TTL signaling for signals received by the CPU. The pull-up termination appears on the I/O control logic board.
... säger i praktiken att det är rätt så riskfritt att experimentera. Så länge som man byggt hårdvara som har just open collector-utgångar så verkar risken vara i princip noll att man med buggar i mjukvaran på en mikrokontroller (eller liknande) pajar hårdvara i Wang'en.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev:Här är lite foton på 1:a kortet i cpu-delen, 8794! Hittar ingen info om det! Skulle behöva lite hjälp att identifiera vad det är för nåt! Det är ju nån spänningsreglering på kortet och mer, systemklocka?, busshantering(I/O kontroll)?
Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://www.wang2200.org/uarch_io.html

Är det "connector #1" eller #3 som man skall använda?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Blueint:

Det borde väl vara båda?

Platis:

Hur går det med nollmodemet? :wink:

För datorlådan så är väl samma sak som gäller som för terminalen, d.v.s. provköra nätdelen utan några digitalgrejer anslutna. Med löstagbara kort behöver man såklart inte leta några byglar.

Här kan det kanske vara läge att titta lite mer noga hur nätdelen ser ut och eventuellt också provbelasta den. Även här så kan billampor vara vettig konstlast, fast rimligtvis klart starkare lampor åtminstone för +5V-matningen.

Jag tittade lite på bilderna i början på tråden igen, framförallt den här.

I/O-korten är ju tydligt märkta. Det verkar som om "Controller for disk 310" betyder en diskkontroller konfigurerad som första kort enligt dokumentationen för emulatorn, men nån har handskrivit 320 så det är väl konfigurerat som "andra disk".

Nästa kort, "controller for 2227B", finns det scannad manual för och det verkar helt enkelt vara en vanlig serieport med lite extra deluxefunktioner (mikrokontroller på kortet som buffrar-fixar-donar).

Nästa kort, "mxe 212-3032", finns det också manual för och det verkar vara fyra serieportar specifikt tänkta till terminaler. När du fått fart på din terminal och kommit så långt att du också är påväg att provköra datorn så är det nog läge att ansluta terminalen till port A på det här kortet.

Det sista I/O-kortet är lite märkligt, det verkar vara ett kombinationskort för att ansluta en printer och att ansluta diskar. Märkligt är också att det finns en icke-existerande port märkt keyboard. Vad står det efter "printer"? Det här kortet är väl gissningsvis konfigurerat som första diskkontrollerkort = 310.

För att över huvud taget börja provköra CPU'n så räcker det väl att ha ett par väl valda kort i cpu-delen istoppade och mäta med oscilloskop att något verkar hända, kan man nog gissa.
Senast redigerad av MiaM 6 mars 2014, 17:17:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Blueint; båda används av I/O-korten!
MattisLind skrev: Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?
8.6MHz
MiaM skrev:Samma I/O-buss verkar användas även för tangentbord och skärm, om man har lokala sådana på maskinen. Har du uttag för sådant på din burk eller är det "bara" serieportar? Har din maskin några andra kort som kör på I/O-bussen? Har du ett "disk controller"-kort?
Bara serieportar, 1:a porten på terminalkortet används som "huvudterminal"! Har 4st I/O-kort inkl "disk-interfacekort"!
Dessa kort är inte nån intelligent kontroller, bara enkelt interface för vidarekoppling till DPU(DiskProcessingUnit)!
Du har säkert helt rätt angående "device-adresserna", ska kolla dip:arna!
Printer/disk interface-kortet är förberett för keyboard när det används ihop med ett separat "crt-kort" för en lokal konsol, används inte ihop med 2236 MXE terminalkort! Printerdelen är centronics-interface!
Platis skrev:Listning av korten i CPU(CentralProcessingUnit);
Från vänster I/O-del:
1. 22C03 Disk Interface
2. Tom
3. Tom
4. 2227B Buffered Async Comm controller
5. Tom
6. 2236 MXE Terminal controller
7. Printer/Disk Combo Interface

Från vänster CPU-del(högra halvan i lådan):
1. 8794 PS & Bus Timing ???
2. 8696 Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM, 16kB RAM ???
3. 8695 Bootstrap EPROM ???
4. 6793 Register & I/O
5. 6792 ALU
6. 6791 Stack
7. 7797 Instruction & Program Counter ???
8. 6789 Memory Interface
9. 7588-1A 32k x 24 bit, Control Memory
10. 7588-1A 32k x 24 bit, Control Memory
11. 7796 74LS241, 74367, 74LS32, 7442, 74LS155, 74LS04, 74LS08 ???
12. 7587 128k x 9 bit, Data Memory
13. 7587 64k x 9 bit, Data Memory
14. Tom
15. Tom

??? = rena gissningar, vet inte/hittar ingen info!
disk_channel.gif
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev: MattisLind skrev:
Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?

8.6MHz
SA1000 diskar har bit rate på 4,34 Mbit/s och använder 75107/75110 driver / receiver för data.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Jag vet vad riktigt jag tro om det, ska inte sitta nåt sånt i CPU-delen av lådan egentligen! Eller hittar ingen info om det iallafall! Hur skulle driven isåfall kopplas in, via interface-korten?
"Wang took an admirably long view of how to address its disk drives. Rather than having the CPU microcode directly controlling the disk drive stepper motor and decoding the data, Wang established a protocol that abstracted away the details of the attached disk. This allowed connecting a wide variety of disk drives to the same 2200 CPU without having to rewrite the 2200 microcode for each new drive. The cost was having to put a smart controller on the other end of the cable to translate the abstract protocol into electrical signals that the drive could understand."

Nästa kort är också lite av ett mysterium, z80, DMA, minne m.m!?
MiaM skrev:
Hur går det med nollmodemet? :wink:

För datorlådan så är väl samma sak som gäller som för terminalen, d.v.s. provköra nätdelen utan några digitalgrejer anslutna. Med löstagbara kort behöver man såklart inte leta några byglar.

Här kan det kanske vara läge att titta lite mer noga hur nätdelen ser ut och eventuellt också provbelasta den. Även här så kan billampor vara vettig konstlast, fast rimligtvis klart starkare lampor åtminstone för +5V-matningen.
Har fixat kablen men rivit tangentbordet! Så står lite still där tills jag fixat nya pad:ar!
Har inte bestämt mej hur jag ska göra med nätdelen, funderar nästan på att ersätta den med nåt modernt! Dels är det ett renoveringsobjekt och dels är det ett hiskligt schabrak! Har en +24v linje jag inte vet vad den används till än bara!
Har kollat device-adresserna och 22C03(disk-kortet) är inställt på (3)10 och printer/disk-kortet på (3)20(disk), 15(printer)!
Senast redigerad av Platis 6 mars 2014, 20:39:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

+24V kan man behöva om man har 8" diskettstationer...
MattisLind skrev:
Platis skrev: MattisLind skrev:

8.6MHz
SA1000 diskar har bit rate på 4,34 Mbit/s och använder 75107/75110 driver / receiver för data.
Intressant det du skriver Mattis, jag sitter och kollar på RL8A, diskkontrollern till RL01/02 (Digital Equipment). Det finns flera likheter, 75113/75107 som är differentiella linedrivers, ett EPROM för precomp, 8,2MHz kristall och shiftregister. Finns också en PLL krets...

Jag tror du har rätt i att det är någon form av diskkontroller.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Kan det här kortet höra ihop med det? 2:a kortet CPU-del, nr. 8696! Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM, 16kB RAM! Funderar på om det är nåt uppenbart som jag missat i beskrivningen av systemet! Allt är ju inte så idiottydligt i manualerna heller :?
Edit: Observera att detta kort är inte kopplat till "cpu-bussen"(mittersta kontakten)! Kolla även i lådan högre upp i tråden, 2:a platsen saknar kontakten! :humm:
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev:Kan det här kortet höra ihop med det? 2:a kortet CPU-del, nr. 8696! Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM, 16kB RAM! Funderar på om det är nåt uppenbart som jag missat i beskrivningen av systemet! Allt är ju inte så idiottydligt i manualerna heller
Edit: Observera att detta kort är inte kopplat till "cpu-bussen"(mittersta kontakten)! Kolla även i lådan högre upp i tråden, 2:a platsen saknar kontakten!
Platis! Kolla med multimeter om det finns koppling mellan slottarna på något sätt! Det låter ju rimligt att de hör ihop. Det är lite för lite "intelligens" för att styra en disk med bara lite TTL-kretsar. Man måste ha någon form av sekvens-logik som kan generera ett format att skriva och läsa från disken. T ex en Z80 CPU.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ich habe gefundet något uppenbart, finns det någon skamvrå här på forumet!? :oops:

MattisLind; Det finns koppling mellan del av signalerna, inte alla!

Kolla bilderna! Alltså jag har ju sett det här innan, men inte reflekterat så mycket över det! :roll: Har tänkt att precis som många andra kretskort så är dom förberedda för sånt som inte utnyttjas! Står inget beskrivet nånstans om detta! Exakt detta moderkort hittar jag heller inte schema på! Förklarar den avklippta matningen från moderkortet! :)
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev:Ich habe gefundet något uppenbart, finns det någon skamvrå här på forumet!? :oops:

MattisLind; Det finns koppling mellan del av signalerna, inte alla!

Kolla bilderna! Alltså jag har ju sett det här innan, men inte reflekterat så mycket över det! :roll: Har tänkt att precis som många andra kretskort så är dom förberedda för sånt som inte utnyttjas! Står inget beskrivet nånstans om detta! Exakt detta moderkort hittar jag heller inte schema på! Förklarar den avklippta matningen från moderkortet! :)
Spännande. Jag får inte riktigt överblick över alla dina bilder. Förstår jag saken rätt att det är en 50 polig kontakt som är floppy och en 20 polig + 50 polig kontakt för SA1000. SA1000 har just 50 + 20 poliga kontakter. Behöver du en 8 tums floppy drive att koppla in så kan jag nog ordna fram en till dig!
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

65st skruvar senare så var moderkortet utplockat! Bara floppy-uttaget ser ut att ha varit inpluggat någon gång!! Hur reverse-engineer:ar man detta? 50-pol = 8" disk ??
Skriv svar