Här är lite foton på 1:a kortet i cpu-delen, 8794! Hittar ingen info om det! Skulle behöva lite hjälp att identifiera vad det är för nåt! Det är ju nån spänningsreglering på kortet och mer, systemklocka?, busshantering(I/O kontroll)?
På den länkade sidan står det:Platis skrev:Det står rätt utförligt om det här; http://www.wang2200.org/disk_channel.html
En mikrokontroller och ett SD-kort hade varit en smidig lösning, men detta är lite utöver min kunskap för tillfället!
Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?Platis skrev:Här är lite foton på 1:a kortet i cpu-delen, 8794! Hittar ingen info om det! Skulle behöva lite hjälp att identifiera vad det är för nåt! Det är ju nån spänningsreglering på kortet och mer, systemklocka?, busshantering(I/O kontroll)?
8.6MHzMattisLind skrev: Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?
Bara serieportar, 1:a porten på terminalkortet används som "huvudterminal"! Har 4st I/O-kort inkl "disk-interfacekort"!MiaM skrev:Samma I/O-buss verkar användas även för tangentbord och skärm, om man har lokala sådana på maskinen. Har du uttag för sådant på din burk eller är det "bara" serieportar? Har din maskin några andra kort som kör på I/O-bussen? Har du ett "disk controller"-kort?
Platis skrev:Listning av korten i CPU(CentralProcessingUnit);
Från vänster I/O-del:
1. 22C03 Disk Interface
2. Tom
3. Tom
4. 2227B Buffered Async Comm controller
5. Tom
6. 2236 MXE Terminal controller
7. Printer/Disk Combo Interface
Från vänster CPU-del(högra halvan i lådan):
1. 8794 PS & Bus Timing ???
2. 8696 Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM, 16kB RAM ???
3. 8695 Bootstrap EPROM ???
4. 6793 Register & I/O
5. 6792 ALU
6. 6791 Stack
7. 7797 Instruction & Program Counter ???
8. 6789 Memory Interface
9. 7588-1A 32k x 24 bit, Control Memory
10. 7588-1A 32k x 24 bit, Control Memory
11. 7796 74LS241, 74367, 74LS32, 7442, 74LS155, 74LS04, 74LS08 ???
12. 7587 128k x 9 bit, Data Memory
13. 7587 64k x 9 bit, Data Memory
14. Tom
15. Tom
??? = rena gissningar, vet inte/hittar ingen info!
SA1000 diskar har bit rate på 4,34 Mbit/s och använder 75107/75110 driver / receiver för data.Platis skrev: MattisLind skrev:
Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?
8.6MHz
Har fixat kablen men rivit tangentbordet! Så står lite still där tills jag fixat nya pad:ar!MiaM skrev:
Hur går det med nollmodemet?![]()
För datorlådan så är väl samma sak som gäller som för terminalen, d.v.s. provköra nätdelen utan några digitalgrejer anslutna. Med löstagbara kort behöver man såklart inte leta några byglar.
Här kan det kanske vara läge att titta lite mer noga hur nätdelen ser ut och eventuellt också provbelasta den. Även här så kan billampor vara vettig konstlast, fast rimligtvis klart starkare lampor åtminstone för +5V-matningen.
Intressant det du skriver Mattis, jag sitter och kollar på RL8A, diskkontrollern till RL01/02 (Digital Equipment). Det finns flera likheter, 75113/75107 som är differentiella linedrivers, ett EPROM för precomp, 8,2MHz kristall och shiftregister. Finns också en PLL krets...MattisLind skrev:SA1000 diskar har bit rate på 4,34 Mbit/s och använder 75107/75110 driver / receiver för data.Platis skrev: MattisLind skrev:
Jag ser en 75110 och en 75107. Det är ju dual linedrivers och dual linereceivers för differentiell signal +/- 3V. Så det ser ut som någon form av seriell kommunikation som ska ske här. Dessutom finns det två stycken 74195 serial in parallell out skiftregister kopplade till 7485 komparator kretsar. Kretsen i sockeln är en 74S124 VCO. Det tyder att det är någon form av PLL på kortet. Det luktar ju verkligen diskkontroller av något slag. Det sitter ett litet PROM på ett ställe. Kanske är det för write precomp lookup tabellen? Man använde ofta differentiell signallering mot diskdrivarna. Vad är kristallen märkt?
8.6MHz
Platis! Kolla med multimeter om det finns koppling mellan slottarna på något sätt! Det låter ju rimligt att de hör ihop. Det är lite för lite "intelligens" för att styra en disk med bara lite TTL-kretsar. Man måste ha någon form av sekvens-logik som kan generera ett format att skriva och läsa från disken. T ex en Z80 CPU.Platis skrev:Kan det här kortet höra ihop med det? 2:a kortet CPU-del, nr. 8696! Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM, 16kB RAM! Funderar på om det är nåt uppenbart som jag missat i beskrivningen av systemet! Allt är ju inte så idiottydligt i manualerna heller
Edit: Observera att detta kort är inte kopplat till "cpu-bussen"(mittersta kontakten)! Kolla även i lådan högre upp i tråden, 2:a platsen saknar kontakten!
Spännande. Jag får inte riktigt överblick över alla dina bilder. Förstår jag saken rätt att det är en 50 polig kontakt som är floppy och en 20 polig + 50 polig kontakt för SA1000. SA1000 har just 50 + 20 poliga kontakter. Behöver du en 8 tums floppy drive att koppla in så kan jag nog ordna fram en till dig!Platis skrev:Ich habe gefundet något uppenbart, finns det någon skamvrå här på forumet!?![]()
MattisLind; Det finns koppling mellan del av signalerna, inte alla!
Kolla bilderna! Alltså jag har ju sett det här innan, men inte reflekterat så mycket över det!Har tänkt att precis som många andra kretskort så är dom förberedda för sånt som inte utnyttjas! Står inget beskrivet nånstans om detta! Exakt detta moderkort hittar jag heller inte schema på! Förklarar den avklippta matningen från moderkortet!