Bild-/byggtråd KOSSEL mini 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd KOSSEL mini 3D-printer
Vad är egentligen rätt storlek? Kossel-Wikin har ju nästan inga brickor alls. Jag hade helst velat hitta brickor med 10mm ytterdiameter och ett hål passande M3-gänga (för att minska risken för problem liknade ditt med spräckt plast). Att lägga brickor i varje skruvhål är kanske lite "overkill"?
Ser ut att kunna vara en lösning, men idén med att själv få borra upp hålet är kanske inte helt dum, man kan ju printa en del med ett något mindre hål som sedan borras upp...drh skrev:Typ så här skulle jag kunna att tänka mig att ha det

Är det verkligen en ko på isen?
Jag kör med samma skruv som TS, utan brickor, och har inte haft några som helst problem.
Efterdragit skruvar lite efter lite körning, men inte mer än så... so far so good!
Kan tänka mig att skrivaren är utbytt/ombyggd ändå, innan det blir ett problem
//A
Jag kör med samma skruv som TS, utan brickor, och har inte haft några som helst problem.
Efterdragit skruvar lite efter lite körning, men inte mer än så... so far so good!
Kan tänka mig att skrivaren är utbytt/ombyggd ändå, innan det blir ett problem

//A
Nej, jag skulle tro att det inte är ett jätteproblem (då hade nog bitarna redan moddats av Kossel-teamet), men om man hittar brickor för några tior så gör det ju ingen skada(?) att sätta dit dom 

Inget konstig alls - men det är ju kul att förbättra 
Jag gjorde en testprint av min modifiering - visst kanske lite missvisande då plasten sammanfogats vid en högre temp, men ändå Glömde att det var en aluminiumprofil
1-0 till plastbiten
Riggade upp den i mitt skruvstäd och tog i för kung och fosterland... 2-0 till plastbiten

Jag gjorde en testprint av min modifiering - visst kanske lite missvisande då plasten sammanfogats vid en högre temp, men ändå Glömde att det var en aluminiumprofil

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Någon som kan förklara vad det är för skillnad på Kossel-modellerna? Om man går in på github så verkar det vara vara Mini som gäller.
Är intresserad av att bygga en deltamaskin men då en fullstor.
Är intresserad av att bygga en deltamaskin men då en fullstor.
Vilken elektronik tänker du använda med din Kossel-skrivare?
Bra gjort hittills!
Bra gjort hittills!

kiwi: vad menar du med fullstor i så fall, pratar vi storlek DeltaTower eller?
Du kan skala upp den om du vill. Titta i dokumentet som finns länkat här https://groups.google.com/forum/#!topic ... 5vW0Z5Obgw
Jag byggde en http://www.thingiverse.com/thing:124929 fast jag valde 550mm långa profiler till basen så jag har ca 40cm i skrivbar diameter och ca 40cm högt.
Jag byggde en http://www.thingiverse.com/thing:124929 fast jag valde 550mm långa profiler till basen så jag har ca 40cm i skrivbar diameter och ca 40cm högt.
Tack, det blev RAMPS 1.4 och Arduino mega2560, kändes som att det var det vanligaste.boris skrev:Vilken elektronik tänker du använda med din Kossel-skrivare?
Bra gjort hittills!
Jag gissar att att du skall köra på A4988-drivare. Jag själv har tittat lite närmare på drivare som heter DRV8825. De verkar lite tystare. Dock vet jag inte hur kompatibla de är med ramps 1.4.
Ville bara ge tummen upp för denna tråd!
Jag råkade beställa ett plastkit av peter_larsen, så det blir väl en skrivare för mig med så småning om.
Inköpslistan är guld värd.

Jag råkade beställa ett plastkit av peter_larsen, så det blir väl en skrivare för mig med så småning om.
Inköpslistan är guld värd.
Antog att det fanns en större modell av Kossel eftersom det finns en som heter MiniMeduza skrev:kiwi: vad menar du med fullstor i så fall, pratar vi storlek DeltaTower eller?

Första Kosseln var större än vad Kossel Mini är, men den versionen vill du inte bygga då det har skett hundratals förbättringar till Minin.
Mini går att bygga i lite olika storlekar genom att variera längden på profilerna, men naturligtvis inte allt för stort för då börjar konstruktionen bli lite klen.
Mini går att bygga i lite olika storlekar genom att variera längden på profilerna, men naturligtvis inte allt för stort för då börjar konstruktionen bli lite klen.
Om man vill förändra/förstora ramen förmodar jag att armarnas längd och också remmarnas längd påverkas? Jag antog att kalkylatorn (Excelbladet) som det länkats till skulle vara bra för att räkna ut detta, men jag ser inte riktigt hur bladet skall användas (verkar vara låst för ändring). Kan någon bekräfta (eller dementera) att bladet används för detta ändamål, gärna med en lite fingervisning om var och vad man kan/bör ändra för att beräkna...