SeniorLemuren skrev:Haha, det där var att en klen ursäkt för att man levererat en felaktig lösning. Läser man vad TS skriver så är det väl klockrent vad han vill ha hjälp med.
Även om man kan tolka sig till vad han kan mena så kan man inte som maskiningenjör svänga sig med uttryck som används helt felaktigt, om man ska hålla på med problemlösning och konstruktion på hög nivå. Detta samtidigt som man kräver att andra yrkesgrupper ska duka upp det så att det passar honom till den milda grad.
Al_Bundy skrev:Hej!
Jag har 2 stycken AA batterier på 1.2 Volt och 2000 mAh. Tillsammans ger dem ungefär 2.5 volt om jag seriekopplar.
Jag vill koppla in en diod men den drar 1.35 volt och 100 mA.
Jag undrar vilket motstånd jag ska ha så jag får 1.35 som utgång?
Ska jag ta och 1.2/2000 = R eller ska jag ta 1.35/2000 = R ?

Al_Bundy skrev:Okej! Tack!
Jag ska alltså använda differensen av 2.5 och 1.35 och använda den som variabeln U?

Fast strömmen som kommer ut från ett batteri är 2000 mAh och det står 200 mA på batteriet också

Men jag ska ta en titt om jag hittar 12 Ohm's motstånd

Al_Bundy skrev:Hade bara 7R5 Ohms motstånd, dvs 7.5 Ohm. Men parralellkopplar jag denna så blir det 15 Ohm och det är 2 mer än 12 Ohm

Trots att han bör ha läst två kurser fysik har han inte fångat upp betydelsen av de elementära grunderna i kursen när det gäller ellära. Har han fått betyg på kurserna, kan man ju fundera?
Visserligen förståeligt med den inställning som visas.
Al_Bundy skrev:
Jag tillhör två kategorier.
Den första kategori är:
Om jag ska bevisa för en lärare som ger mig helt ologiska uppgifter, med värdelöst lösningsförslag och prioritera en lärobok när det helt enkelt finns bättre läroböcker, och dessutom inte uppmanar till youtube. Om jag inte bevisar för läraren att jag inte kan hans ologiska uppgifter som jag aldrig någonsin kommer stöta på så blir det pain in the ass.
Då pluggar jag verkligen teoretiskt. Jag ger mig på alla uppgifter och läser lite andra böcker för att verkligen förstå mer än normalt.
Den andra kategorin är:
Om jag inte ska bevisa för en lärare att jag kan detta. Jag ska bara kunna tillämpa själva metoden och metoden får jag välja helt själv. Jag kan alltså ha ett fuskpapper framför mig hela tiden för det spelar ingen roll om jag allt allt utantill eller om jag har ett fuskpapper där jag bara kollar på och då vet jag.
Då läser jag igenom boken för att förstå vad det är. Sen skriver jag en formelsamling av delar av uppgifterna som finns i boken. Då samlar jag all kunskap på ett papper. Då när jag ska t.ex göra en kod med C och jag vet att jag måste använda en funktion, men minns inte riktigt hur jag ska göra. Då går jag tillbaka till mitt fuskpapper för att leta upp en funktion som passar mig.
Fast han läst kurserna så kan han varken grunderna eller gör som han själv säger dvs. går tillbaka till fuskpapperet och ser hur man gör! Detta är nog frågan om det inte tyder på tre saker; brist på insikt i ämnet, brist på självinsikt och brist på respekt för andra.
Jag tycker inte att det är roligt att kritisera andra på detta vis och hade helst hållit mig ifrån det och koncentrerat mig på att rätta ut den övriga problemställningen. Fast utan kritik så är det ibland svårt att inse en del saker. Hoppas Al_Bundy tar det på rätt sätt och funderar på om jag kan ha rätt i någon del av kritiken! Om jag är helt ute och cyklar så tar jag naturligtvis emot dom synpunkterna.
Tror nog att Al_Bundy kan bli en bra ingenjör, nyfikenheten och intresset verkar finnas, då suger man nog åt sig de grunder som behövs så att man kan idka problemlösning i grupp och individuellt genom att söka fakta via de tillgängliga kanalerna, ödmjukheten till uppgiften och andra kommer förhoppningsvis också.