Köpa svarv - tacksam för råd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drh

Re: Köpa svarv - tacksam för råd

Inlägg av drh »

Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Är det ett bra pris? Verkar lite högt... :oops:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Går säkert att pruta på.
freco

Inlägg av freco »

Lite kan du nog pruta. I bra skick, som denna påstås vara, så brukar dom gå för ca 15.000 med lite tillbehör som följer med.
Ett tips är att utöver diverse körtest och annan okulärbesiktning skruva av locket ovanpå växellådan (4 skruv, enkelt) så man kan titta ner där. Då ser man tex om kugghjulen misshandlats genom överbelastning eller växling med svarven igång. Kolla också om axlar och drev till matningen som sitter under kåpan till vänster har varit smorda ordentligt (glidlager).
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Så 15.000 är ett bra pris?

Hur står sig dessa EMCO´s mot Myfords, Blomkvist mm? Är dom någe bra?
freco

Inlägg av freco »

Normalt pris skulle jag säga. Men betala hellre 15.000 för en riktigt fin än 11.000 för en som är sliten lite här och var. Jag betalade 15' för min och fick då med snabbfästen, stålhållare, ett par mikrometrar och lite annat godis. Tillbehören kostar ju snabbt tusenlappar att köpa till så det är ju värt en del om man får med lite av varje jämfört med att köpa en helt "ren" maskin.

Jag har inte svarvat med Myford och Blomkvist, bara tittat på en massa olika och mitt intryck är att dom är ganska likvärdiga i precision och funktion medan Emco har en lite modernare design. Men det finns säkert andra här som vet bättre.
Skriv svar