Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Tackar. Gick inte genom hela körningen dock. Jag har så jäkla kallt i garaget. Min förhoppning var att inte behöva köra med värmd plattform. Jag har hör ryktas att PLA inte skall behöva det. Men att köra med kyld till typ 10 grader kanske inte är någon höjdare. Får se om det blir bättre med en planare skiva så att jag kan trycka fast plasten ordentligt även i ytterkanterna. Om inte det funkar så får jag göra ett delmonterat kort för att styra en heatbed.

Jag har några problem till som jag tror har med inställningar i Mach3 att göra. Ju fortare jag kör desto mer genar den när jag kör fyllningen av ett lager. Den når liksom inte ut till omkretsen den lagt ut av objektet. Det beror väl på något med att jag inte har oändlig acceleration. Men det borde finnas en inställning som gör att den inte tillåts gena utan bara sakta in alla axlar. Någon som vet vart jag kan hitta en sådan? Eller om det är något annat som löser problemet.

Problem nummer två är att den visserligen stegar tillbaka extrudern snyggt och drar in plasten för att förhindra långa trådar när den byter plats att bygga på. Men den matar inte fram tillräckligt långt för att plasten skall komma direkt när den skall börja skriva igen. Är det också någon inställning eller är det ett problem bara jag har och som beror på min maskin?

Jag kör med bara Mach3 addon härifrån: http://cnc2printer3d.wordpress.com/gec2-1/ Men jag har inte lyckats få till inställningarna ordentligt. Det är väl Slic3r i den där add-on:en. Men jag skulle föredra att kunna göra beredningen så att jag kan se hur den blev innan jag skriver ut. Det är alltid någon parameter som behöver trimmas lite. Jag skall installera Slic3r standallone snarast. Eller skall man köra något annat program som är baserat på Slic3r? Jag är inte helt insatt i hur det där fungerar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla på dina CV-inställningar i Mach3, eller ställ om till exact stop.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det verkar ha gjort tricket. Tack X-IL!

Har inte gått över till Slic3r utan gör det där plug-in:et till Mach3 än. Och det verkar ju fungera ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=9-9r8EPx ... e=youtu.be

Provkörde Slic3e lite, och den verkar inte heller visa vad den tänker göra, utan man får bara en g-kod. Man har fler inställningar än i plug-in:et, men ingen mer översyn. Får låta google avgöra vilket program man borde använda.

Kvar att verifiera på kortet är opto-ingångarna. Jag tyckte ju att det fungerade när jag provade manuellt, men jag verkar behöva köpa en ny Smoothstepper eftersom den där pinnen jag behöver verkar vara död. Jag hade ändå tänkt skaffa en sån Ethernet Smoothstepper eftersom den verkar mycket stabilare. Jag försökte beställa den från tillverkaren direkt, men de hänvisade mig till en svensk firma som vill ha 2 425:- för den. Typ dubbla priset mot vad jag sett den tidigare. Så inget köp där än. Skall se om jag inte får köpa den från Warp9 TD ändå.

Sedan kunde det vara bra att kolla upp RS-485:an. Har aldrig gjort något plugin till Mach3, så jag vet inte vart jag skall börja annat än med google. Vore ju coolt om kommandona från Slic3r för att sätta tex tempen gick vidare ut till kortet.

Efter det skall allt funka. Frågan är om jag skall göra ett nytt kort med de småändringarna jag behövde göra. Vore ju kul om några fler var intresserad av kortet, men det behövs ju ett gäng innan det är värt att producera dem.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Snyggt, var det exakt stop eller bara tightare CV-inställningar som hjälpte?
boris

Inlägg av boris »

Jag tror att Slic3r är det enda programmet som genererar g-koder som Mach3 och LinuxCNC förstår. Andra program gör också g-koder, plus lite extra
M-koder, men som Mach3 och LinuxCNC inte förstår. De är mer anpassade till 3d skrivare.
Agwan

Inlägg av Agwan »

X-IL: Jag läste på lite om CV och det sades att maskinen kunde gå ryckigt och konstigt om man körde exact stop, och de rekommenterade de inte. Så jag satte ner värdet på toleransen en bit och bockade i att den skulle använda. Tror jag. :)

boris: Slic3r genererar också lite koder som verkar vara 3D Printer-relaterat. "M104 P200" för att sätta temperaturen, och "M109 P200" för att vänta på att temperaturen skall nås. Är det de du syftar på som Mach3 inte tolkar? Kan man göra ett plugin som tolkar dem? Det borde ju gå?
boris

Inlägg av boris »

Jo precis, och kanske lite M-koder till fläkt 'on - off'. Det bästa är att först hitta en generator som du gillar och studera dess koder.
Några har gjort plugin till LinuxCNC dock vet jag inte om någon har gjort det till Mach3. Det borde gå det också.
boris

Inlägg av boris »

Jag glömde fråga dig om du kanske har en högupplöst bild på resultatet i din video?
Det skulle vara intressant att se!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag vet inte om det är någon idé egentligen boris. Det blir inte imponerande när man kör utan heatbed, fel inställd hålstorlek i munstycket, 0.4mm lager och ingen stödstruktur. Jag kan inget om 3D-printning, så det är bara min inkompetens man ser, inte en CNC-maskins duglighet att vara 3D-printer.

Men ok då, jag visar. :) Bitarna går att placera mot varandra rätt, men det går inte att vrida ihop dem. Och det syns att lagren fallit där det är överhäng. Om det beror på för hög lagertlocklek, den felaktiga munstyckshålsinställningen eller avsaknaden av stödstruktur vet jag inte.
bild(3).JPG
Edit: Såg precis att det verkar ha varit sneaky här på forumet som ritat bitarna. Tack sneaky! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
boris

Inlägg av boris »

Det ser helt okej ut, tack! Jag måste ha ännu bättre upplösning för att kunna jämföra med mina bitar som är köpta på Ebay och gjorda i ABS.
När man köper ABS eller PLA -plasten är det ofta 3 eller 1.75 mm i tjockleken. Jag har 3 mm, men när jag mäter det så får jag cirka 10 % mindre i diametern.
Kan det påverka utskriften? Det kan man testa och ändra i Slic3r programmet för att se om det hjälper.
Eller kanske har de redan tagit med sådant i sina beräkningar i Slicr3.

Vad det gäller heatbed, den används ofta för att arbetstycket inte ska flytta sig under arbetet. Så har jag
förstått det i alla fall. En CNC fräs borde ge bättre resultat än en vanlig reprap-skrivare p.g.a. bättre upplösning och bättre programvara (LinuxCNC, Mach3).
Nackdelen kan kanske vara tyngden på Z-axel.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det finns någon parameter i slic3r för trådens diameter. Och det står att man måste mäta noga med skjutmått och flera gånger längs tråden och ta medelvärdet för att det skall bli bra. Så 10% fel duger nog inte om det skall bli riktigt bra. Jag har ju inte matat in någon sån där parameter utan ställde bara in i Mach3 under motor tuning så att jag tyckte det blev hyffsat ok. Som sagt behöver jag gå över till riktiga Slic3r och inte bara köra plugin:et. Såg en diskussion här på forumet angående hur man tunar in Mach3 och matningen på tråden. Jag kommer ju att hamna i den problematiken också, det är ju minst lika viktigt som att mata in rätt diameter på tråden. Skall läsa på...

Angående heatbed:en så har jag förstått det som att det är för att biten inte skall slå sig eftersom den är olika varm över byggsträckan. Och det är det problemet jag får, att biten slår sig, och mycket om jag inte åtgärdar. På bilden ovan tejpade jag fast bottenlagret lite i ytterkant för att hålla ner den. Det blev bättre, men inte helt bra.
boris

Inlägg av boris »

Det är kanske dags nu att du går över till Slic3r. Finns fler möjligheter som till exempel 'First layer height'.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skulle vilja att den byggde en liten plattform först att bygga vidare på. En som är typ 10mm större i radie än objektet. Då kan jag tejpa fast den ordentligt och kanske slår sig inte biten då och jag behöver ingen heatbed. Jag tycker att jag sett en sån byggplattform byggas först med en MakerBot.
boris

Inlägg av boris »

Du kan kanske göra ett skript (gcode) på första layern och klistra in i början av programmet i Slic3r. Den möjligheten finns också.
Jag gillar själv inte den idén eftersom man måste då ta bort den första layern efter att biten är utskriven. Jag ser en liten komplikation med det.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tittade på de bitar du beställt på Ebay boris. Och de ser ju inte direkt fina ut. Du har inte någon av dem som solider så jag kan prova skriva ut och se vad jag får för resultat på exakt samma detalj. Det är lättare att jämföra då.
Skriv svar