Nja ..... Första bokstaven anger hur glödströmmen matas, den andra (och tredje) vad för slags rör det är, siffran är ett löpnummer:
http://medlem.spray.se/nostalgiteknik/tubes2.htm
Normalt matar man E-rör med 6,3V (och nödvändig ström), medan ett P-rör matas med ström - 300mA, och så får man ta till tillräcklig spänning för att driva fram den strömmen.
Förslag på relativt lättbyggd förstärkare sökes
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Förslag på relativt lättbyggd förstärkare sökes
Nej, PY88 är en boosterdiod. Användes förr i högspänningsdelen i TV-apparater.py 88 - som EL88, bra småsignalrör
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Förslag på relativt lättbyggd förstärkare sökes
OK, fel av mig. Erkänner.
Men i princip inget rör som är speciellt användbart.
En liten detalj om du ska, eller snarare vill bygga något med rör; du behöver nättrafo (med en högvoltsdel för anodspänningar och en lågvolts till glödtrådarna), två utgångstrafar (stereo) eftersom rör dels är högohmiga och har hög utgångsspänning (men låg ström) och måste anpassas till högtalarimpedansen med transformatorer. Med lite kloka l kan du få loss dessa tre transformatorer för runt 500 kr styck (give or take en hundring upp eller ner). Att i det läget gräva fram gamla rör med udda matning av glödspänning är liksom ingen höjdare utan då kan man leta upp billiga rör (NOS - New Old Stock) och bygga en fräsch förstärkare med fräscha komponenter.
Min femöring.

En liten detalj om du ska, eller snarare vill bygga något med rör; du behöver nättrafo (med en högvoltsdel för anodspänningar och en lågvolts till glödtrådarna), två utgångstrafar (stereo) eftersom rör dels är högohmiga och har hög utgångsspänning (men låg ström) och måste anpassas till högtalarimpedansen med transformatorer. Med lite kloka l kan du få loss dessa tre transformatorer för runt 500 kr styck (give or take en hundring upp eller ner). Att i det läget gräva fram gamla rör med udda matning av glödspänning är liksom ingen höjdare utan då kan man leta upp billiga rör (NOS - New Old Stock) och bygga en fräsch förstärkare med fräscha komponenter.

Min femöring.