Sugen på att bygga en Stirlingmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Sugen på att bygga en Stirlingmotor

Inlägg av Gizmo »

Man kan köpa små (demonstations/hobbystorlek) på stirlingmotorer här och på ebay men de är ju tyvärr bara leksaker. Har för mig att det experimenterades med stirlingmotor för bil på 70-talet nångång men att det lades ner pga att den var svår att få att öka motorvarvet när det behövdes, det passar motortypen bättre med mer eller mindre fast varvtal. Vilket i sin tur borde göra att de kanske skulle kunna vara aktuella i hybridfordon nuförtiden. Men de verkar ju användas i elproduktion i solkraftverk och så ombord på ubåtar.

Fixar nån ett kit på en motor som levererar ett par hundra watt så är jag på! :-)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om någon vill ha en liten motor att leka/experimentera med så har OTD tools ganska många modeller. Mer att ha i bokhyllan iofs.
http://shop.otdtools.se/modell-hobby/bo ... torer/1419
Johanb

Inlägg av Johanb »

xxargs:
Mitt tänkta driftscenario är rökgasvärmning med lämpligt antal hundra grader och kylning mot vattenreservoar som via värmeväxlare kyls av inkommande kallvatten och radiatorkrets.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Den strösta jag hittat skall ge upp till 500w säger dom men då får man nog ha bra värme på den.
http://www.greenpowerscience.com/SHOPST ... GINES.html

Pris 285 dollar + frakt skulle kanske vara något.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fast om jag förstått det rätt så är det inte den motorn som ska ge 500w utan en annan större motor, men annars skulle det vara ett väldigt bra pris. :)
Skriv svar