Raketmotorbygge
Re: Raketmotor bygge
Såg en intressant hybridmotor, akryl i fast form och syrgas: http://hackaday.com/2012/09/26/hybrid-r ... c-as-fuel/
Re: Raketmotor bygge
det fanns dragstipbilar på -80 talet som körde på typ 3.5 sek och 400MPH, tror de är bannade då 7 av 12 förare omkom....Gizmo skrev:Det blir tillräckligt för att driva ett raketbälte med. Ett sånt som demonstrerades på invigningen av os 1984 om någon minns? Undrar om det räcker ut i rymden? Tror inte det. Den här videon visar ett likadant raketbälte, den går på enbart väteperoxid (men typ 95% koncentration eller nått sånt) http://youtu.be/lFHPCCs6acwWalle skrev:Hur bra drag får man om man enbart använder väteperoxid och katalysator utan fastbränsle?
Spännande projekt för övrigt, ska bli ett nöje att läsa fortsättningen. Och som nån sa, våga vara försiktig.
så nog är det kraftfullt alltid....
Re: Raketmotor bygge
Var ett tag sedan jag skrev något här men projektet ligger inte på is utan tvärtom ett tydligare mål är satt och mer resurser läggs nu på detta.
Projektets namn är nu Norrprojekt och målet är att nå 100km vilket är gränsen till rymden, detta kommer inte att ske idag eller imorgon men genom att sätta upp ett tydligt mål blir det lättare att veta vad nästa steg ska vara.
Att sätta upp en exakt tidsplan kan vara svårt men ett delmål är att nå 50km inom två år och detta kommer garanterat att lyckas.
Planerna att bygga en hybridmotor är skrotade och jag satsar nu på en mono-bränsle motor för att sedan bygga en flytande bi-bränsle motor med kylning.
Men först ska denna mono-bränsle motor testas och till våren ska den sättas i en raket som kommer att börja byggas på nästa månad.



Projektet har fått en egen hemsida och blogg:
Hemsida - http://norrprojekt.se
Blogg - http://norrprojekt.se/blogg/
Projektets namn är nu Norrprojekt och målet är att nå 100km vilket är gränsen till rymden, detta kommer inte att ske idag eller imorgon men genom att sätta upp ett tydligt mål blir det lättare att veta vad nästa steg ska vara.
Att sätta upp en exakt tidsplan kan vara svårt men ett delmål är att nå 50km inom två år och detta kommer garanterat att lyckas.
Planerna att bygga en hybridmotor är skrotade och jag satsar nu på en mono-bränsle motor för att sedan bygga en flytande bi-bränsle motor med kylning.
Men först ska denna mono-bränsle motor testas och till våren ska den sättas i en raket som kommer att börja byggas på nästa månad.



Projektet har fått en egen hemsida och blogg:
Hemsida - http://norrprojekt.se
Blogg - http://norrprojekt.se/blogg/
Senast redigerad av blueint 24 november 2012, 22:55:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: minskad bildstorlek 1/3
Anledning: minskad bildstorlek 1/3
Re: Raketmotor bygge
En liten snabbis!
Har du tillstånd av Räddningsverket att hantera farliga och instabila ämnen som kan explodera och försätta omgivningen för fara.
Om inte så bör du nog skaffa det omgående annars väntar en tid bakom galler!
Att inte ha tillstånd för skilda råvaror räknas inte. Det är kombinationen som kräver tillstånd.
T:ex Kaliumnitrat, svavel och kolpulver kräver inga tillstånd men blandar du dessa enligt en viss formel så krävs
omedelbart tillstånd pga du har förädlat råvarorna till ett något annat som är farligt.
Har du tillstånd av Räddningsverket att hantera farliga och instabila ämnen som kan explodera och försätta omgivningen för fara.
Om inte så bör du nog skaffa det omgående annars väntar en tid bakom galler!
Att inte ha tillstånd för skilda råvaror räknas inte. Det är kombinationen som kräver tillstånd.
T:ex Kaliumnitrat, svavel och kolpulver kräver inga tillstånd men blandar du dessa enligt en viss formel så krävs
omedelbart tillstånd pga du har förädlat råvarorna till ett något annat som är farligt.
Re: Raketmotor bygge
@Honk:
Jag har tagit denna diskussion tidigare här på forumet och jaa jag är på lagens sida.
Mitt företag är registrerat hos kemikalieinspektionen och jag följer MSBs förordningar.
Jag har även kontakt med SÄPO sedan en tid tillbaka angående min verksamhet så någon tid bakom galler behöver jag inte befara.
Jag har tagit denna diskussion tidigare här på forumet och jaa jag är på lagens sida.
Mitt företag är registrerat hos kemikalieinspektionen och jag följer MSBs förordningar.
Jag har även kontakt med SÄPO sedan en tid tillbaka angående min verksamhet så någon tid bakom galler behöver jag inte befara.
Re: Raketmotor bygge
Det låter bra, då har endast lagligt mjöl i påsen. Hehe
Ang tidigare info i tråden om tillstånd fanns inget direkt matnyttigt om tillståndens status, endast att du inte behövde
söka tillstånd för 99l med en koncentration på max 59,9%.
"Ansökan om att få inneha samt sälja högkoncentrerad väteperoxid till företag och privatpersoner med tillstånd är dock inlämnad av mitt företag."
Jag tolkade inte att ansökan hade blivit godkänd ännu, bara att du ansökt.
Lycka till och spräng nu inte dig själv och dina kumpaner i luften


Ang tidigare info i tråden om tillstånd fanns inget direkt matnyttigt om tillståndens status, endast att du inte behövde
söka tillstånd för 99l med en koncentration på max 59,9%.

"Ansökan om att få inneha samt sälja högkoncentrerad väteperoxid till företag och privatpersoner med tillstånd är dock inlämnad av mitt företag."
Jag tolkade inte att ansökan hade blivit godkänd ännu, bara att du ansökt.

Lycka till och spräng nu inte dig själv och dina kumpaner i luften



- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Raketmotor bygge
@ghost_rider:
Dom är beräknade men när jag gjorde det så utgick jag från ett betydligt lägre H2O2 flöde.
Så motor kommer att arbeta på nästan 140% av sin beräknade kapacitet!
Dom är beräknade men när jag gjorde det så utgick jag från ett betydligt lägre H2O2 flöde.
Så motor kommer att arbeta på nästan 140% av sin beräknade kapacitet!
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Raketmotor bygge
Har haft fullt upp med skolan och företaget senaste tiden men idag körde jag motorn på drygt 15% av sin kapacitet.

Allt fungerade som planerat!
Film -->XS-M test 1
Som ni ser i filmen så sprutar röken uppåt från dysan innan jag öppnar huvudventilen detta beror på att jag glömde att ta bort silvertejpen från dysan.

Allt fungerade som planerat!
Film -->XS-M test 1
Som ni ser i filmen så sprutar röken uppåt från dysan innan jag öppnar huvudventilen detta beror på att jag glömde att ta bort silvertejpen från dysan.
Senast redigerad av malte93 1 december 2012, 16:36:00, redigerad totalt 1 gång.
Re: Raketmotor bygge
I och med att ventilen öppnas och trycket blir lägre i H2O2-tanken ska även dragkraften sjunka, men som ni ser på den här dragkraftskurvan ökar dragkraften under halva tiden innan den börjar att sjunka.

Det finns två orsaker till detta men den främsta är att väteperoxiden hade stått ute i endast tre-fyra grader flera timmar innan testet ägde rum.
Den låga temperaturen på väteperoxiden gjorde så att den ej sönderföll lika våldsamt vilket bidrog till en lägre dragkraft, men sönderfall av väteperoxid bidrar även till kraftigt ökande temperaturer vilket värmer upp katalysatorn till flera hundra grader. Den högre temperaturen på katalysatorn innebär då en ökad våldsamhet i sönderfallet av väteperoxiden vilket leder till ökad dragkraft fast vi får lägre tryck i tanken.

Det finns två orsaker till detta men den främsta är att väteperoxiden hade stått ute i endast tre-fyra grader flera timmar innan testet ägde rum.
Den låga temperaturen på väteperoxiden gjorde så att den ej sönderföll lika våldsamt vilket bidrog till en lägre dragkraft, men sönderfall av väteperoxid bidrar även till kraftigt ökande temperaturer vilket värmer upp katalysatorn till flera hundra grader. Den högre temperaturen på katalysatorn innebär då en ökad våldsamhet i sönderfallet av väteperoxiden vilket leder till ökad dragkraft fast vi får lägre tryck i tanken.
Re: Raketmotor bygge
Klarade XS-M testet?

80% av katalysatorn var kvar efter testet och fungerar perfekt, det fanns inte heller några spår av något/några läckor mellan ”locket” och själva motorn som befarat. Så det hade bara varit att tanka och köra motorn en gång till direkt efter första testet.
Nu blir det att förbereda sig inför kommande lördag då ett andra test av XS-M kommer att genomföras.
I första testet hade motorn fyra injektorhål samt ett tanktryck på 6,4bar. Till andra testet kommer motorn att ha fem injektorhål och ett tanktryck på 8bar.

80% av katalysatorn var kvar efter testet och fungerar perfekt, det fanns inte heller några spår av något/några läckor mellan ”locket” och själva motorn som befarat. Så det hade bara varit att tanka och köra motorn en gång till direkt efter första testet.
Nu blir det att förbereda sig inför kommande lördag då ett andra test av XS-M kommer att genomföras.
I första testet hade motorn fyra injektorhål samt ett tanktryck på 6,4bar. Till andra testet kommer motorn att ha fem injektorhål och ett tanktryck på 8bar.
Re: Raketmotor bygge
Idag körde jag det andra testet med motorn.
Tanken var ett endast köra med väteperoxid men med ett högre tryck och flöde jämfört mot förra gången.
Men efter att jag hade suttit och läst ett indiskt patent och några gamla böcker om tyskarnas experiment under WW2 om att blanda i olika alkoholer i väteperoxiden för att öka effekten samt så sänks kostnaden då man bara använder femtioprocentig väteperoxid. så testade jag att köra ett blandat mono-bränsle idag, det bestod av fem delar väteperoxid(55%) samt en del etanol(95%).
Så hur gick det då?

Så nu till veckan blir det att fixa ett nytt lock på 5mm istället för 3mm samt en upphöjning på 20mm.

Tror även att jag lägger till en bult mellan varje bult så det totalt blir 16st.
Film --> http://www.youtube.com/watch?v=ChWU9YN07Ic
Tanken var ett endast köra med väteperoxid men med ett högre tryck och flöde jämfört mot förra gången.
Men efter att jag hade suttit och läst ett indiskt patent och några gamla böcker om tyskarnas experiment under WW2 om att blanda i olika alkoholer i väteperoxiden för att öka effekten samt så sänks kostnaden då man bara använder femtioprocentig väteperoxid. så testade jag att köra ett blandat mono-bränsle idag, det bestod av fem delar väteperoxid(55%) samt en del etanol(95%).
Så hur gick det då?
- 1) Jag öppnar den första ventilen och låter väteperoxiden rinna ner på katalysatorn med lågt tryck för att öka temperaturen.
2) efter några sekunder trycker jag på knappen för att antända etanolen, motorn får ett annat ljud vilket tyder på att vi har en förbränning.
3) Jag öppnar den andra ventilen och bränslet flödar in = pang, pang, pang.
4) Det höga trycket fick motorns lock att ge vika.

Så nu till veckan blir det att fixa ett nytt lock på 5mm istället för 3mm samt en upphöjning på 20mm.

Tror även att jag lägger till en bult mellan varje bult så det totalt blir 16st.
Film --> http://www.youtube.com/watch?v=ChWU9YN07Ic