Bilbana Digital!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Bilbana Digital!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Idag har jag testkört med tre bilar som försetts med RFID brickor.
Jag la scannern under spåren, ca 10 mm, så körde jag bilarna och det fungerade om jag inte körde alltför fort.
Jag är lite konfunderad över säkerheten i inläsningarna ;-( så detta kräver fler och bättrre tester.
Men om det skulle fungera med RFID brickor, så skulle många problem vara lösta. Undrar hur en effektivare antenn skulle verka?
Jag använde Phidgets USB RFID scanner.
Jag har några fler att testa med. Så jag återkommer säger Lasp :humm:
mippen

Inlägg av mippen »

Finns det någon "enkel" och snabb streckkodsläsare där ute?
Känns snäppet smidigare än RFID när det gäller utrustning av bilar..
Men kanske svårare med själva avläsnings lösningen? :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

reflexer under bilarna och tre givare i bredd. Det måste vara mycket lättare att implementera.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är väl att bilarna kanske kommer med lite sladd så de inte kommer rakt.

Svårt att lösa problemet med exakt när man skall läsa av.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På en raksträcka ska det ganska mycket till om de kommer med sladd.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag har jobbat en del med streckkoder, för trettio år sedan, men har en scanner liggande.
Så jag testar med en körning .
Men kunde jag fånga RFID vore det suveränt.
Har ett par andra typer av scanner.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man kunde ju tänka sig en båge där det sitter neråtriktade IR-mottagare, sen skickar bilen hela tiden ut en "kod" då vore det enkelt att läsa av när "koden" passerar under bågen.

Dock måste koden skickas ut snabbt typ en ms eller något, fast det borde itne vara något problem tycker jag :humm:

Billigt åtminstone.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men då måste du ha en aktiv krets i bilen.

Med en streckkod under bilen och en reflexläsare i banan så sitter den aktiva delen bara i banan. Det data du får blir precis lika lätt/svårt att läsa in.

Googlade lite snabbt och snubblade över det här databladet. Läshastighet upp till 127 cm/s borde väl räcka? Det gäller ju för streckkoder med "normal" bredd, sträcker man ut streckkoden till dubbla bredden måste det ju funkar dubbelt så snabbt.

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... W-8200.pdf

Nu är en sån kanske lite väl dyr, men uppenbarligen så finns tekniken som klarar det i alla fall.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

127cm/s = 1,27m/s = ca 4,5km/h? Går verkligen inte bilbanebilarna snabbare än så? Skulle tippa mångdubbelt...
Eller tänker jag fel? Tror på RFID om man lyckas få en till räckligt snabb avläsning. Problemet är väl att veta exakt VAR den läser av taggen, har inte en såndär en rätt stor zon var den kan läsa av taggen?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Banan vi kör på när det är tävling är 18 spårmeter, där går varvet på ner mot 6 sek, och man mäter ju på rakan!
Min egen bana, som är lite mera svårkörd är på ca 14 spårmeter men jag har ingen bra varvtid, skall mäta!
Var den läser RFID har ju ingen betydelse, det blir ju samma varv efter varv, Ett race på fyra minuter kan bli ca 35-37 varv.
Min tanke just nu är att skapa en ny separat extern antenn för att kanske läsa båda spåren samtidigt, det verkar läsaren klara av!
Antennen är ju i form av en rektangel, skall bara skaffa koppartråd 30 AWG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

hubben skrev:127cm/s = 1,27m/s = ca 4,5km/h? Går verkligen inte bilbanebilarna snabbare än så? Skulle tippa mångdubbelt...
Min poäng kanske inte gick fram. Den där läser "vanliga" streckkoder i 127 cm/s. I en vanlig streckkod är smalaste strecket typ 1 mm. Om man gör alla streck 4 gånger så breda så fyrfaldigar man hastigheten. Visserligen blir streckkoden då 4 gånger längre, men den behöver ju inte vara på så många tecken så det handlar kanske om att en 10 mm lång streckkod blir 40 mm istället.

Frågan är om det är svårt att skriva programvaran som avkodar streckkoden. Annars handlar det ju bara om att ha en "fotocell" som trycker in ett pulståg i en uC. Man bör kanske ha en streckkod med viss felkorrigerande möjlighet.
mippen

Inlägg av mippen »

Något svagt minne från en gammal bilbana var en mekanisk varvräknare.
En bit skena med en klack som bilarnas styrpinne slog på när dom rullade förbi.
Om bilbanan är tänkt att bara ha 1 bil /spår så kanske en sensor i spåret är enklast?
En läsgaffel i spåret tex?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Visst är det rätt ocj kanske enklast med en typ läsgaffel eller helt enkelt "dead strip" men nu ville jag med tråden försöka få fram idéer för att kunna köra med fler bilar på färre spår.
Jag säljer av en del gamla, analoga bilar, för att kunna sponsra utveckling av det digitala!
Länk till mina annonser: http://www.tradera.com/auktioner/Lasp39
Är det inte så att någon vill ha tillskott bland elektroniken? Ingen nappade på detta med tio RFID brickor.
Jag kommer att kolla fler RFID läsare under veckan. Kunde man inte bara låta en webkamera bevaka banspåren!
När jag läser om trådlösa sändare typ Nexa och liknande självlärande borde någon känna för detta med strömupptagning till en viss bil!

Det finns ett rätt bra program för att kolla varvtider som heter UR30, Ultimate Racer ! Kanske man skall testa detta mera!
Det som jag fick tips om tidigare för Mini-Z verkar inte finnas till vettig penning!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Fritt spånade, borde man inte kunna sända seriell data tillbaka när bilen passerar en kort bevakad den av skenan ?
Du skulle kunna nyttja railcom protokollet för detta, ops modelljärnväg på rallybanan :humm:
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

v-g:
Man kunde ju tänka sig en båge där det sitter neråtriktade IR-mottagare, sen skickar bilen hela tiden ut en "kod" då vore det enkelt att läsa av när "koden" passerar under bågen.

Dock måste koden skickas ut snabbt typ en ms eller något, fast det borde itne vara något problem tycker jag :humm:

Billigt åtminstone.
Läs mitt inlägg på sida 3.

/M
Skriv svar