Ja, nu blev det tydligare. Glöm det jag skrev om "single shot"-trigg men man ser på videon att trigger-nivån ändrar sig medan du skruvar på y-skalan, det skall den väl inte göra för det första?
Sedan får det väl effekten att skopet triggar vid flera tillfällen under tiden du justerar och det kanske är det en förklaring till att du ser det där raka strecket som dyker upp lite sporadiskt. Bara en tanke.
Jo, alltså i mitt schenario, mäter jag på en 3.3V DC-signal (alltså inget överlagrat). För att kunna se signalen med högre y-upplösning drar jag ner y-skalan till mV-området med den naturliga effekten att signalen försvinner uppåt ur bild (den blir ju såklart betydligt högre med mV-skala och får inte längre plats på skärmen). För att få ner den i bild, vrider jag ner y-pos och medan jag vrider ser jag hur signalen dyker upp i skärmens ovankant och sedan rör sig nedåt. Så här långt inga konstigheter. När jag sedan fått signalen vertikalt centrerad släpper jag vredet och här kommer det konstiga: Signalen försvinner då återigen uppåt ur bild. För att få den att stanna kvar i bild måste jag upprepa justering av y-pos en 4 - 5 gånger. Detta beteende kan väl inte vara rätt eller har jag missuppfattat något?
EDIT: När jag tänker efter så är strecket som redan från början rör sig nedåt kanske bara en indikator för det nya noll-läget som jag misstar för att vara min signal eftersom den också råkar vara ett steck. Om detta stämmer så är det ju inget fel utan fungerar som det skall. Skall testa att göra samma sak med en DC-offsetad oscillatorsignal.
Någonting med triggern har strecket garanterat med att göra i alla fall, nu efter att ha justerat lite på den så får jag inte fram strecket längre.
Aha, nu förstår jag vad du menar!
Jag är rätt säker på att det beror på att scopet inte mäter det som är långt utanför displayen. Så när du flyttar ner y-pos så når du fram till "toppen" av signalen scopet har mätt, sen får den lite betänketid och mäter om och får med lite mer av signalen när man flyttat, så fortsätter det några gånger innan du fått fram hela signalen.
Om man mäter på annat än fyrkantsvåg så förstår man fenomenet bättre, filmade lite på det med:
(mäter på en vanlig sinus som jag DC-offsettat lite så att den går från 0-3,3V istället för +-1,75V)
Ja, så är det säkert - ser bara extra konstigt ut när man mäter på en rak DC-signal eftersom skopet då klipper rakt över hela skärmen (finns ju varken toppar eller dalar). Tack, då förstår jag hur det hänger ihop.
Att man får "hämta ner" kurvorna händer när skopet är inställt för att mäta i DC läge.
DC läget mäter både AC och DC.
Ställer man om till att mäta i AC läge så får man alltid sina kurvor mitt på skärmen.
AC filtrerar bort alla DC värden.
Men det antar jag ni visste redan.
Jag kommer att läsa manualen ikväll för att bättre förstå alla inställningar som kan göras.
esn skrev:Jag beställde från Batronix i Tyskland. Kostade totalt 3000 kr inkl frakt.
Blev dock lite strul med frakten. Fick nummer från DHL där jag kunde följa hur den ganska så kvickt (3 arbetsdagar) tog sig till Sverige. Sen kom inga uppdateringar. Ringde då till DHL som sa att de lämnat till svenska Posten. Då tänkte jag att snart så kommer väl en lapp om att jag kunde hämta den. Men när det gått en vecka ringde jag Posten och det visade sig att paketet hade kommit till mitt utlämningsställe samtidigt som sista DHL-noteringen. Jaja, nu har jag den iaf. Jo, visst låter fläkten en del. Men jag har tinnitus ändå så det gör inte så mycket... Det lilla jag har hunnit använda den så är jag riktigt imponerad.
Eric
Jag har också beställt Rigol DS1052 från Batronix (instrumentcenter hade 4 veckors levernstid, annars hade jag köpt från dem istället). Priset blev totalt 2600 kr inklusive frakt och tysk moms. Sitter just nu i samma situation som dig att paketet nådde Sverige igår. Men sedan ingen mer uppdatering av status. Hoppas jag kan få det idag så kanske jag hinner testa lite i helgen. Kanske skulle ta och ringa DHL och fråga.
Mitt tips skulle vara att ringa till svenska Posten och fråga om det tyska trackingnr. Så gjorde jag och fick det svenska nr. Jag trodde det var DHL som i en budbilskulle komma, men mitt var överlämnat till Posten.
Första intrycket av Rigol DS1052-E är positivt. Funderar lite på tillbehören till probarna. Det var med någon liten fjäder till proben som tydligen var till för att jorda proben på något sätt. Någon som vet hur det är tänkt med den egentligen? Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att den ska användas.
Fjädern kan du sätta på den lilla jordade ringen längst ut på proben med spetsen framåt (när du inte har någon "hook" på) så att du kan använda den till att jorda väldigt nära signalen du mäter på för högre signalintegretet.
Inte ofta man behöver på så låga frekvenser, men kan va bra ibland.