eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap))
Re: Orca 3D-skrivare (reprap)
Om man vill ha saker printade i t.ex. plast, silver, stål, glas, sandsten kan man ladda upp sin design till Shapeways.
Man kan även sälja sina alster där.
http://www.shapeways.com/
Man kan även sälja sina alster där.
http://www.shapeways.com/
Håller bra. Skicka mig en modell så skriver jag ut en test till dig.pbgp skrev:Hur hållfasta blir bitarna man "skriver" ut ?
(Jag känner på nått vis att vi behöver ett bättre ord för 3D-skrivare. Att "skriva" ut föremål låter bara för krystat)
Jag använder Autodesk Inventor (gratis för studenter, oändligt dyrt för alla andra...)
Men alla program som kan exportera till STL går bra. Finns ett antal gratisalternativ som t.ex. Blender (hög inlärningströskel). Google sketchup fungerar också men har lite svårt med små mått, hela mm är nästan nödvändigt där. (Vet ej vilka format som gratisvarianten kan exportera till men det finns garanterat nått konverteringsprogram om det skulle behövas)
Men alla program som kan exportera till STL går bra. Finns ett antal gratisalternativ som t.ex. Blender (hög inlärningströskel). Google sketchup fungerar också men har lite svårt med små mått, hela mm är nästan nödvändigt där. (Vet ej vilka format som gratisvarianten kan exportera till men det finns garanterat nått konverteringsprogram om det skulle behövas)
Det stämmer att den inte har det från start, om jag förstått det rätt så har den dock nödvändiga uttag/ingångar för det på "moderkortet" så det går lätt att lägga till. Tror även att det ska gå skapligt att skriva ut utan om man kör med så kallad "raft". Med "raft" menas att man skriver ut en platta som är större än modellen och sedan skriver ut den riktiga modellen ovanpå den. Det hjälper till att undvika problemet med att modellen blir skev när den svalnar. Extruder-problemet vet jag inget om dock så där kan jag inte säga så mycketmalx skrev:För att printa ABS så behöver du en "heated bed" vilket Ultimaker saknar. Sen är det också väldigt svårt att hantera ABS-plast i den extruder dom har om jag förstår rätt så den köper du nog för att printa PLA med. (Jag kollade en del på den innan jag bestämde mig)

Personligen har jag inget behov av att skriva i just ABS heller så för mig borde det funka fint. Jag är mest nyfiken på att testa

Man kan även lägga till Autodesk 123d till gratisprogrammen. Det börjar bli riktigt trevligt nu och Autodesk verkar vara väldigt aktiva i utvecklingen av programmet. Programmet är fortfarande kvar i Beta men jag tror att det kan bli riktigt bra med tiden.
Jepp, ska du bara printa PLA är säkert Ultimaker väldigt bra. Jag ville bara poänktera att den har vissa svagheter (och vissa styrkor) så att folk vet det innan de slår till. Det framgår inte jättebra utan att läsa mycket runtom på nätet. Sen har jag också hört rykten om att de jättefina modeller du ser inte är alls hållbara, men det är bara rykten än så länge.
Jag tänkte printa lite detaljer jag hoppas kunna använda i mina RC-prototyper, därför vill jag kunna printa i ABS då den inte ska vara lika skör som PLA. Men som sagt, jag har inte känt på något av materialen.
Du, sneaky, har säkert redan koll på det men för övriga kan jag förklara att "ultimaker" använder sig av en annan typ av extruder (smältdelar/matning och munstycke för att lägga ut plasten) än de flesta andra. Den har vissa av delarna (iaf. matningen) vid sidan av och skickar plasten via ett rör ut till munstycket. Fördelen är mindre vikt på de rörliga delarna vilket möjliggör högre hastigheter och därmed tunnare lager/högre detaljrikedom, ska också vara lite enklare att byta material under utskrift. Nackdelarna är att det finns större risk för krångel, svårare att ställa in och av någon anledning svårare med ABS. Den kan inte heller avbryta matningen så snabbt. Jag har säkert missat nått, inte satt mig in i den så mycket.
Nu gått en vecka sedan jag gjorde inbetalningen till Mendel-parts och min order står fortfarande som "pending". Tyvärr verkar detta med att ordrarna inte behandlas i tid vara ett mycket vanligt problem där. (Verkar som servicen är mycket dålig men produkterna bra om man kollar runt på nätet...)
Jag tänkte printa lite detaljer jag hoppas kunna använda i mina RC-prototyper, därför vill jag kunna printa i ABS då den inte ska vara lika skör som PLA. Men som sagt, jag har inte känt på något av materialen.
Du, sneaky, har säkert redan koll på det men för övriga kan jag förklara att "ultimaker" använder sig av en annan typ av extruder (smältdelar/matning och munstycke för att lägga ut plasten) än de flesta andra. Den har vissa av delarna (iaf. matningen) vid sidan av och skickar plasten via ett rör ut till munstycket. Fördelen är mindre vikt på de rörliga delarna vilket möjliggör högre hastigheter och därmed tunnare lager/högre detaljrikedom, ska också vara lite enklare att byta material under utskrift. Nackdelarna är att det finns större risk för krångel, svårare att ställa in och av någon anledning svårare med ABS. Den kan inte heller avbryta matningen så snabbt. Jag har säkert missat nått, inte satt mig in i den så mycket.
Nu gått en vecka sedan jag gjorde inbetalningen till Mendel-parts och min order står fortfarande som "pending". Tyvärr verkar detta med att ordrarna inte behandlas i tid vara ett mycket vanligt problem där. (Verkar som servicen är mycket dålig men produkterna bra om man kollar runt på nätet...)
Själv är man sugen på en mosaic. Makergears hotends har en riktigt gott rykte..
http://www.makergear.com/products/mosaic-3d-printers
http://www.makergear.com/products/mosaic-3d-printers
Jo, hade inte bara Makergear legat i USA så...
Håller på att fixa en Engelsk "torped" som får sticka till Holland och styra upp det hela!
Tillsvidare avråder jag starkt från mendel-parts. Ingen telefonkontakt idag heller. (Och röstbrevlådan är full vilket borde säga en del)
Håller på att fixa en Engelsk "torped" som får sticka till Holland och styra upp det hela!
Tillsvidare avråder jag starkt från mendel-parts. Ingen telefonkontakt idag heller. (Och röstbrevlådan är full vilket borde säga en del)
Har du kollat om Camiel är online på IRC?
http://webchat.freenode.net/?channels=reprap
Jag tror att du kommer få dina prylar, men det är sunkigt att de inte svarar eller lägger upp något om leveranstiderna.
Vad stod det om leveranstiderna när du beställde?
Jag fick vänta en vecka på att få en orderbekräftelse och ytterligare en innan varorna kom när jag beställde i våras.
http://webchat.freenode.net/?channels=reprap
Jag tror att du kommer få dina prylar, men det är sunkigt att de inte svarar eller lägger upp något om leveranstiderna.
Vad stod det om leveranstiderna när du beställde?
Jag fick vänta en vecka på att få en orderbekräftelse och ytterligare en innan varorna kom när jag beställde i våras.
Jag tvivlar inte på att jag till slut kommer att få sakerna eller pengarna tillbaka. Men jag tvivlar starkt på att sakerna kommer före Jul vilket hade varit lätt om han fixat de leveranstider som står på hemsidan. Efter våren har tyvärr mycket hänt där:
http://forums.reprap.org/read.php?1,97338
Det verkar som att de med riktigt stor tur fått ett fullt kit efter en dryg månad. Vissa har väntat 4 månader men har fortfarande inte alla saker.
Men som sagt, engelsmannen som till slut blev less och åkte dit och ordnade upp saker i somras verkar ska åka över dit igen och se vad som hänt. Verkar som Camiel inte klarar trycket vilket ioförsig inte är så konstigt. Men då måste han ju också sluta sälja tills han kommer på fötter igen. (Och definitivt inte ta förskottsbetalning)
Jag gjorde misstaget att bara läsa något inlägg om att Camiels saker höll väldigt god kvalité och litade i övrigt på hemsidan. Jag borde ha gjort en större undersökning på forumen också.
http://forums.reprap.org/read.php?1,97338
Det verkar som att de med riktigt stor tur fått ett fullt kit efter en dryg månad. Vissa har väntat 4 månader men har fortfarande inte alla saker.
Men som sagt, engelsmannen som till slut blev less och åkte dit och ordnade upp saker i somras verkar ska åka över dit igen och se vad som hänt. Verkar som Camiel inte klarar trycket vilket ioförsig inte är så konstigt. Men då måste han ju också sluta sälja tills han kommer på fötter igen. (Och definitivt inte ta förskottsbetalning)
Jag gjorde misstaget att bara läsa något inlägg om att Camiels saker höll väldigt god kvalité och litade i övrigt på hemsidan. Jag borde ha gjort en större undersökning på forumen också.
Suger stort att behöva vänta på något längre än strax efter kalle anka på julafton..
Går det att få tag i ritningar på orca'n? .dwg el .dfx och en BOM?
-Om så, prata med Tore Silver, Ingemar Eriksson eller någon annan på Produktionsutveckling i E-huset och kolla om du kan tjata alt. muta dig till en körning i lasern och få bitarna färdigutskurna.
Om du måste skaffa fram plåten själv, kolla med Maskindelen i Boden/Lule, ev kan du hämta på plats.
Går det att få tag i ritningar på orca'n? .dwg el .dfx och en BOM?
-Om så, prata med Tore Silver, Ingemar Eriksson eller någon annan på Produktionsutveckling i E-huset och kolla om du kan tjata alt. muta dig till en körning i lasern och få bitarna färdigutskurna.
Om du måste skaffa fram plåten själv, kolla med Maskindelen i Boden/Lule, ev kan du hämta på plats.
Anledningen till att jag vill ha den till mellandagarna är att min bror och jag har tagit ledigt för att kunna göra något liknande tillsammans då (vi bor på olika orter). Därför vill jag ha ett komplett kit och inte ta delar från hela världen. (Då missar man alltid något man måste komplettera med vilket inte finns tid till)
Sen känns det surt att lägga ut pengar för en reprap 2 när man redan betalt för nr 1.
(Men jag tackar för tipsen)
Dock inte helt otroligt att jag beställer en eMaker Huxley också. Skulle Orcan dyka upp så kanske man kan sälja eMakern här utan större förlust.
Sen känns det surt att lägga ut pengar för en reprap 2 när man redan betalt för nr 1.
(Men jag tackar för tipsen)
Dock inte helt otroligt att jag beställer en eMaker Huxley också. Skulle Orcan dyka upp så kanske man kan sälja eMakern här utan större förlust.
Eller så fixxar du DXF:er och kommer över när ni ändå befinner er i trakten, så kör vi ut hela chassiet på fräsen. 
Jag har beredskap över jul, så jag kommer garanterat att vara hemma...
Vore trevligt med en BOM så man ser vilka stegare och styrkort man ska satsa på när man fräser sin egen skrivare...

Jag har beredskap över jul, så jag kommer garanterat att vara hemma...
Vore trevligt med en BOM så man ser vilka stegare och styrkort man ska satsa på när man fräser sin egen skrivare...
Haha, jag tror nog jag kan hitta på något för att hålla dig upptagen nån timme hursomhelst, Hubben
.
(Speciellt om du fixar så du klarar kolfiber)
Problemet är att samtliga 3D-skrivare jag sett kräver åminstonde några utskrivna delar. (Typ vad reprap går ut på). Så det blir lite höna-ägg-problem. Sen hade jag byggt Orcan med "linear bearings" om jag byggt den själv...Det är som jag sa helt enkelt för många saker som kan gå snett om man ska bygga ihop/samla ihop delarna själv för att den ska gå bygga under några fasta dagar.
Nä, jag väntar till denna vecka är slut och ser vad som händer. Inget nytt då så beställer jag en eMaker och hoppas att en av skrivarna går att sälja sedan. (Båda av skrivarna har lite olika lösningar på saker och ting så det kan faktiskt vara lite intressant att kolla på båda)

(Speciellt om du fixar så du klarar kolfiber)
Problemet är att samtliga 3D-skrivare jag sett kräver åminstonde några utskrivna delar. (Typ vad reprap går ut på). Så det blir lite höna-ägg-problem. Sen hade jag byggt Orcan med "linear bearings" om jag byggt den själv...Det är som jag sa helt enkelt för många saker som kan gå snett om man ska bygga ihop/samla ihop delarna själv för att den ska gå bygga under några fasta dagar.
Nä, jag väntar till denna vecka är slut och ser vad som händer. Inget nytt då så beställer jag en eMaker och hoppas att en av skrivarna går att sälja sedan. (Båda av skrivarna har lite olika lösningar på saker och ting så det kan faktiskt vara lite intressant att kolla på båda)