Lite om el i järnvägsvagnar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

bit96: det kommer mera bara folk vill ha det så:)
Det kan se ut mycket för att vara för att spola på ett dass men när man väl håller på med det så är det inte så mycket, hade man haft en PLC så hade det ju varit mycket mindre saker, men det här är utvecklad på 70 talet.
Tex gångtiden på pumpmotorn är ½timme så den sinte ska gå hur länge sen om du har en läcka, och då blir det genast en bistabilt relä och en tidskrets till det.
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Halvorsen »

Roligt att få se Råttan på bild...
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

Halvorsen: haha jag tänkte skriva råttan men valde det finare utslussningsventilen:) och ja sen har vi musen bakom.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 399
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av BER »

Mycket intressant tråd…

Apropå batteriet som det fanns en länk till tidigare, det var ingen häftig temperatur specifikation på det. Hur löses det?

Jag trodde miljökraven i tågvärlden var hårda. Blev faktiskt lite förvånad när jag såg att inte ens storage överensstämmer med extremvärdena i den nordiska klimatzonen.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av blueint »

@MiaM, Japp det har varit stora problem att konstruera transformatorer för 50 Hz innan man kom på hur transformatormaterialet skulle legeras och utformas.

Tåg, krav?, tågverksamhetens inköpare ställer inte krav nog. Konsekvensen syns alltför ofta. Fast det brukar väl inte vara batterierna som fallerar ;) iofs utom när strömmen går så brukar dom ta slut väl fort.

Varför moderniserar man inte toalettstyrningen?, borde spara en hel del problem?
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Halvorsen »

Största problemet med toan är allt mysko som folk spolar ner, papper plast & kalsonger...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Micke_s »

låter som man har lite väl bråttom om kalsongerna åker med.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

Nu var det länge sen jag skrev här.
Men kan väll säga lite om toaletterna, ja ett av vanligaste felen till toalettstopp är faktiskt nerspolade trosor och kalsonger, man undrar ibland vad folk har för sig...
Och hörde i veckan när jag var ute och jobbade att manöversystemet till toaletterna ska bli ett PLC system, det planeras i alla fall.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

F4E.jpg
Schemat som kanske kan hjälpa Micke_s.

Ni andra får ett fint schema att titta på:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35301
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av säter »

Intressant tråd.

Kan du utbilda oss på det elektriska i lok också?
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12951
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MiaM »

TACK för schemat!

Ovanlig vagn med både axelgenerator och laddning från tågvärmen och som dessutom klarar både 16 och 50Hz. Var användes den vagnen? Var det en sånhär?
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... nt=1&page=

P.S. jag skulle tro att nedspolade underkläder beror på att det skett en olycka och man tycker det är pinsamt att lämna undisarna i papperskorgen...
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

säter: Tyvärr finns det dom som är mycket bättre på lok än mig så skulle jag utbilda er skulle det nog bli endel felaktigheter.
Men jag rekomenderar den här artikeln från min gamla arbetsplats http://www.idg.se/2.1085/1.319922/rc-lo ... sk-bedrift

MiaM: Skulle tro det är mycket ovanligt med, jag har mest jobbat med vanliga 60 och 80 tals vagnar och där förekommer ju inga axeltapsgeneratorer alls.
Ja precis en F4 kommer schemat ifrån.

Och ja det stämmer nog det där med underkläderna:p
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Halvorsen »

Måste vara helt blind, men jag hittar inte hur batteriet skulle laddas över Tågvärmen på schemat...
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av MTq »

Halvorsen: Det stämmer det är bara generatorn som kan ladda batterierna, men varför dom valde den lösningen kan man undra.
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Lite om el i järnvägsvagnar

Inlägg av Halvorsen »

Innan tyristorn uppfanns fanns det ju bara tre sätt att ladda batterierna från tågvärmen: Westatlikriktare, Avostatlikriktare och Roterandeomformare, alla tre är tunga, bökiga och känsliga. Axelgeneratorn med kolskiveregulatorn är ett säkert kort, dom som sitter på 50-talsvagnarna är avsäkrade med 125A
Skriv svar