Lite om el i järnvägsvagnar
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
bit96: det kommer mera bara folk vill ha det så:)
Det kan se ut mycket för att vara för att spola på ett dass men när man väl håller på med det så är det inte så mycket, hade man haft en PLC så hade det ju varit mycket mindre saker, men det här är utvecklad på 70 talet.
Tex gångtiden på pumpmotorn är ½timme så den sinte ska gå hur länge sen om du har en läcka, och då blir det genast en bistabilt relä och en tidskrets till det.
Det kan se ut mycket för att vara för att spola på ett dass men när man väl håller på med det så är det inte så mycket, hade man haft en PLC så hade det ju varit mycket mindre saker, men det här är utvecklad på 70 talet.
Tex gångtiden på pumpmotorn är ½timme så den sinte ska gå hur länge sen om du har en läcka, och då blir det genast en bistabilt relä och en tidskrets till det.
Halvorsen: haha jag tänkte skriva råttan men valde det finare utslussningsventilen:) och ja sen har vi musen bakom.
Mycket intressant tråd…
Apropå batteriet som det fanns en länk till tidigare, det var ingen häftig temperatur specifikation på det. Hur löses det?
Jag trodde miljökraven i tågvärlden var hårda. Blev faktiskt lite förvånad när jag såg att inte ens storage överensstämmer med extremvärdena i den nordiska klimatzonen.
Apropå batteriet som det fanns en länk till tidigare, det var ingen häftig temperatur specifikation på det. Hur löses det?
Jag trodde miljökraven i tågvärlden var hårda. Blev faktiskt lite förvånad när jag såg att inte ens storage överensstämmer med extremvärdena i den nordiska klimatzonen.
@MiaM, Japp det har varit stora problem att konstruera transformatorer för 50 Hz innan man kom på hur transformatormaterialet skulle legeras och utformas.
Tåg, krav?, tågverksamhetens inköpare ställer inte krav nog. Konsekvensen syns alltför ofta. Fast det brukar väl inte vara batterierna som fallerar
iofs utom när strömmen går så brukar dom ta slut väl fort.
Varför moderniserar man inte toalettstyrningen?, borde spara en hel del problem?
Tåg, krav?, tågverksamhetens inköpare ställer inte krav nog. Konsekvensen syns alltför ofta. Fast det brukar väl inte vara batterierna som fallerar

Varför moderniserar man inte toalettstyrningen?, borde spara en hel del problem?
Största problemet med toan är allt mysko som folk spolar ner, papper plast & kalsonger...
Nu var det länge sen jag skrev här.
Men kan väll säga lite om toaletterna, ja ett av vanligaste felen till toalettstopp är faktiskt nerspolade trosor och kalsonger, man undrar ibland vad folk har för sig...
Och hörde i veckan när jag var ute och jobbade att manöversystemet till toaletterna ska bli ett PLC system, det planeras i alla fall.
Men kan väll säga lite om toaletterna, ja ett av vanligaste felen till toalettstopp är faktiskt nerspolade trosor och kalsonger, man undrar ibland vad folk har för sig...
Och hörde i veckan när jag var ute och jobbade att manöversystemet till toaletterna ska bli ett PLC system, det planeras i alla fall.
Ni andra får ett fint schema att titta på:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Intressant tråd.
Kan du utbilda oss på det elektriska i lok också?
Kan du utbilda oss på det elektriska i lok också?
TACK för schemat!
Ovanlig vagn med både axelgenerator och laddning från tågvärmen och som dessutom klarar både 16 och 50Hz. Var användes den vagnen? Var det en sånhär?
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... nt=1&page=
P.S. jag skulle tro att nedspolade underkläder beror på att det skett en olycka och man tycker det är pinsamt att lämna undisarna i papperskorgen...
Ovanlig vagn med både axelgenerator och laddning från tågvärmen och som dessutom klarar både 16 och 50Hz. Var användes den vagnen? Var det en sånhär?
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... nt=1&page=
P.S. jag skulle tro att nedspolade underkläder beror på att det skett en olycka och man tycker det är pinsamt att lämna undisarna i papperskorgen...
säter: Tyvärr finns det dom som är mycket bättre på lok än mig så skulle jag utbilda er skulle det nog bli endel felaktigheter.
Men jag rekomenderar den här artikeln från min gamla arbetsplats http://www.idg.se/2.1085/1.319922/rc-lo ... sk-bedrift
MiaM: Skulle tro det är mycket ovanligt med, jag har mest jobbat med vanliga 60 och 80 tals vagnar och där förekommer ju inga axeltapsgeneratorer alls.
Ja precis en F4 kommer schemat ifrån.
Och ja det stämmer nog det där med underkläderna:p
Men jag rekomenderar den här artikeln från min gamla arbetsplats http://www.idg.se/2.1085/1.319922/rc-lo ... sk-bedrift
MiaM: Skulle tro det är mycket ovanligt med, jag har mest jobbat med vanliga 60 och 80 tals vagnar och där förekommer ju inga axeltapsgeneratorer alls.
Ja precis en F4 kommer schemat ifrån.
Och ja det stämmer nog det där med underkläderna:p
Måste vara helt blind, men jag hittar inte hur batteriet skulle laddas över Tågvärmen på schemat...
Halvorsen: Det stämmer det är bara generatorn som kan ladda batterierna, men varför dom valde den lösningen kan man undra.
Innan tyristorn uppfanns fanns det ju bara tre sätt att ladda batterierna från tågvärmen: Westatlikriktare, Avostatlikriktare och Roterandeomformare, alla tre är tunga, bökiga och känsliga. Axelgeneratorn med kolskiveregulatorn är ett säkert kort, dom som sitter på 50-talsvagnarna är avsäkrade med 125A