Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

strombom: Jo jag vet... jag testade att programmera en väldigt enkel variant av logikanalysator med en PIC men det blev fel nånstans och allt blev skit. Ska nog testa att göra en ny snart. Det är ju inte så jättesvårt precis.

Du skulle bygga nåt som kan skriva ut direkt när man drar det över pappret. Hur fort ska du kunna dra grejjen och hur noggrannt är det tänkt att det ska bli?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tror faktiskt att jag kommer kunna dra väldigt snabbt, tänkte plocka ut encoderhjulet från en datormus och använda det. En annan variant jag gärna skulle vilja testa är med en accelerometer, det vore tufft!

Jag byggde en logikanalysator med 8 kanaler och 100MHz i en kurs förra året, tyvärr är den lite krånglig att använda eftersom vi inte hann lägga så mycket tid på mjukvaran så jag använder den inte :/ Det får bli att köpa en nån gång. Finns en billig på lawicel bland annat.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ja det kanske är värt 1800 + moms för en sån där om man håller på med högre hastigheter. Men för mig räcker det fortfarande med typ några MHz eftersom det snabbaste jag jobbar med är vanliga µC som klockar max 40MHz
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mycket imponerande... :P
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Blev ett intressant kretskort för 8st drivsteg

Bild

Schema:
Bild

Oreda:
Bild

Tror jag flyttar den här tråden till projekt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Detta var väldigt intressant! Har velat ta reda på pulserna men det har bara inte blivit av. :?

Denna sorts patron använder sig av en värmealstrande komponent som gör att bläcket kokar och då skjuts ut. Trodde inte att piezo element var så bra på detta. Var helt säker på att det något rent resistivt, men där ser man.

Har några effekt mosfetar i en TO-263 kapsel från ett moderbord som klarar kont 75A och då har en stig och falltid på bara några få 10-tals nS. Så baserat på detta så lär då dessa (som exempel) klara av att gå i Mhz området utan problem. Kanske dock inte med den strömmen precis, men vem vet. Mosfetar är ju sen också spänningsstyrda så det behövs en väldigt liten ström för att switcha till dom. Tex 10uA in 75A ut. :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag kan ha helt fel, jag bara antog att det var piezo-element. särskilt när jag läste att piezo-elementen i bläckstråleskrivare kräver två pulser osv.

problemet med stora FET:ar är ju ingångskapacitansen, blir värre att styra FET:arna än att styra själva bläckpatronen :wink:

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja det är nog helt beroende på vilken sort typ av mosfet som används. Används det logiska effekt varianter så kan det vara ju vara ett problem eftersom dessa kan ha ingångs kapacitanser på flera nF. Men andra och mindre typer tror har lägre och då kommer man nog ner i betydligt lägre drivnivåer. Jag skall dock inte säga att det verkligen går för jag har inte testat att driva några mosfet i några Mhz. Men du behöver ju inte flertalet amp för att driva patronen så jag tror nog att det kan gå.

Angående piezo: senast jag läste detta (några år sedan) så var det bara HP (tror jag det var) som använder piezo element som ju kan ändra sig lite grand om det utsätts för en spänning. Detta använder dom som en pump för att kunna trycka ut bläcket vilket gör att det inte behöver hettas upp och att bläckmängden kan styras mycket precist. En av fördelarna med detta är att skrivarhuvudet håller väldigt länge. En av nackdelarna är att bläcket måste vara en typ som torkar mycket snabbt eftersom det inte är uppvärmt.

Lexmark och många andra har en princip där varje munstycke har en liten resistor som mycket snabbt kan bli upphettad till ca 350 grader. Detta gör (enkelt förklarat) att bläcket kokar upp mycket snabbt och detta skjuter då iväg bläcket pga av övertrycket. Fördelarna är det är ett ganska så enkelt system som är lätt att tillverka. En av nackdelarna är att bläcket måste vara en typ som klarar av dessa snabba och extrema temperatursväxlingar utan att förstöras.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

[img]http://www.plcteknik.com/pics/project1.jpg[/img]

Finns en maskin som heter Domino, som skriver "i luften" medans man drar någonting framför den, blir jäkligt tydligt också.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Enligt den här sidan är det Epson som har piezo-teknik. http://www.ici-imagedata.com/home.nsf/p ... choverview . Då är det i varje fall bekräftat att Lexmark kör med värme-metoden som du sa.

Nu håller jag på med ett litet CPLD-kort för att styra alltihop. Det krävdes fler i/o-portar än jag tänkte...

Sinumerik: berätta gärna mer!

Edit: var inte så svårt att hitta... http://www.domino-printing.com/uk/
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja Epson var det ja inte HP.

Angående att dra pappret framför en sådan men inte ha något hjul eller någonting sådant som känner av rörelsen. Kan man inte bara skrota en billig optisk mus modifiera den lite och använda den elektroniken till det istället?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag fick faktiskt med en optisk mus för 2kr när jag nyss köpte en bläckpatron på nätet. I den sitter en sensor från Agilent med 8 anslutningar. Två för spänning, två för en kristall och två för seriell dataöverföring, så den verkar väldigt lättanvänd faktiskt. Vet inte om jag orkar sitta och pilla med det just nu iofs.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nu har jag äntligen kopplat in allt och jag kan styra 100 utgångar på patronen individuellt :)

(klicka för större bilder)
Bild

Det "smutsiga" på pappret uppe till vänster är när jag har pytsat ut bläck från alla anslutnignarna samtidigt. Jag använder dock bara 10 + 10 anslutningar istället för de 14 + 16 anslutningarna som finns, så det blev en liten lucka men jag ska hitta en kombination som täcker lite bättre.

Nu återstår bara kartläggningen av vilken utgång som är vilken. Några förslag på hur det ska gå till ? :D Jag nöjer mig nog med en upplösning på 10-20 pixlar i höjdled...

Bild
Bild
Senast redigerad av strombom 19 september 2005, 23:26:13, redigerad totalt 2 gånger.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det är ju fasen otrolig vad vissa kan lyckas med.
Du har haft mycket vilja va? =)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har många gånger funderat på hur man kan styra en bläckpatron. Det var lite krångligare än jag trodde men man kan ju inte ge upp halvvägs :D
Skriv svar