Antik dator restaureras

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av anders_bzn »

Många av korten är gemensamma med PDP8/L och PDP8/I. Men vilken mängd kort! Vad vackert!

Minnespackarna är samma som i min 8/L (vad jag kan se på bilderna). Då är det 4Kword i varje (12-bitar brett) totalt 8Kword.

Kretsen runt minnet (av korten att dömma) verkar vara identisk med lösningen i en 8/L.

Det är korrekt att kärnminnet håller "minnet" även när datorn står avstängd. Därför behöver man inte knappa in bootloadern varje gång man startar datorn. Jag har funderat på hur länge den håller minnet, någon som vet?

Jag tänkte försöka att läsa minnet i min maskin när jag kommer så långt, odsen för att där ska ligga något måste vara dåliga eftersom datorb stått avstäng länge och dessutom transporterats däremellan.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Underbara bilder och väldigt lärorik beskrivning!

Och självklart vill vi se de där andra bilderna som du nämnde också! :)

Var ligger mikrokoden i dessa maskiner förresten? (om sån finns) Också i kärnminne?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nej, det finns inte i den meningen. Allt är virat i grindar!
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Ännu coolare! 8)

Fast fanns det inte PDP-modeller med skrivbar mikrokod? Det var kanske senare maskiner, PDP-11 etc...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det får någon annan svara på, kan inte PDP11 på den nivån.
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

anders_bzn: Ja, det blir ju en del kort. Maskinen har ju två olika processorer i sig - en PDP-8 och en LINC. Och ja, kärnminne behåller innehållet utan ström i princip för evigt, men jag vet å andra sidan inte vad datorn gjorde för krumbukter innan jag kom fram till att den hade gått sönder. Den gjorde helt klart inte det jag programmerat den till i alla fall.

nablaman: Ingen mikrokod på en PDP-8, de har ett litet fåtal huvudsakligen mycket enkla instruktioner. De instruktioner som kräver flera steg för att utföras hette visserligen "microcoded", men det syftar inte på vad vi kallar mikrokod idag, terminologin var inte fastlagd än. De instruktionerna bestod av en fast följd enkla operationer, och det var bitarna i instruktionsordet som avgjorde om varje steg skulle utföras eller hoppas över, inte något separat mikroprogram. PDP-11 däremot har mycket riktigt mikrokod, men det är en mycket mer avancerad maskin av CISC-sort. Det fanns PDP-11:or med skrivbar mikrokod också.

Det är väl värt att poängtera att de olika datorerna DEC tillverkade som hette PDP och olika nummer i allmänhet inte är besläktade med varandra. DEC introducerade konceptet "minidatorer", och datorerna de sålde var mycket mindre och mycket billigare än vad folk var vana vid - många av dem var bara ett skåp man kunde ställa i ett rum och koppla in i väggen, och kunde användas av tidigare oerfarna personer med lite övning. De andra datortillverkarna var företag som IBM, som sålde (eller till och med hyrde ut) helt enorma mastodontdatorer, som man fick lov att ha en stor nerkyld sal med upphöjt datorgolv och speciellt indragen elektricitet till, och som levererades komplett med utbildad personal för ohyggliga pengar.

DEC ville helt enkelt undvika associationen till ohyggliga pengar och använde inte ordet "computer", utan hittade på förkortningen "PDP", Programmed Data Processor.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Mycket intressant! Tack för all info.
Hoppas nån hittar ett lager zenerdioder att donera så man får se denna fina maskin rulla :)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Sådärja, då har man varit på studiebesök hos bjarni & co, får tacka för besöket!
Fanns mycket sevärt där. Synd (eller kanske tur) att jag inte har samma möjlighet att förvara saker för då hade jag samlat på mig mycket "bra att ha saker" :-)
PDP-12:an är en riktig godbit, hoppas att den kan hoppa igång i framtiden. Jag kommer att bidra med delar ifall jag sitter på något som behövs.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag har hört att PDP-9 var en av det första maskinerna med microkod, fast IBM hade det säkert i urminnes tider :)

Släktskapet kring PDP:orna ser ut ungefär såhär:

PDP-1 --> PDP-4 --> PDP-7 --> PDP-9 --> PDP-15
PDP-5 --> PDP-8 --> PDP-12
PDP-6 --> PDP-10 --> DECsystem-10 --> DECsystem-20
PDP-11 --> VAX

Notera att PDP-2 aldrig gjordes och PDP-3 endast gjordes i ett exemplar och det finns nästan ingen kunskap om den alls kvar. PDP-14 och PDP-16 var inte riktiga datorer utan någon form av styrsystem för industri.

Kärnminne ska behålla sitt tillstånd "länge"
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

Mikrokod kom ganska tidigt i utvecklingen:

http://www.meccano.us/analytical_engine/index.html

Sen angående släktskap DEC-datorer emellan så kan tilläggas att man kan stoppa in LINC-8 mellan PDP-8 och PDP-12. LINC-8 är den omedelbara föregångaren till PDP-12, och skiljer sig huvudsakligen hårdvarumässigt. En sådan finns här på universitetet också faktiskt, och den stod utställd på Gustavianum förra sommaren. LINC-8 och PDP-12 är alltså en korsning mellan en PDP-8 och en LINC, som var en obesläktad labbdator. Rätt knäpp arkitektur om jag minns rätt.

Sen ska anmärkas att DECsystem-10 och DECSYSTEM-20 (notera STAVNINGEN) är PDP-10:or. Det var liksom en varumärkesgrej - DECsystem-10 levererades med operativsystemet TOPS-10, och DECSYSTEM-20 med TOPS-20. Skåpen målades i olika färg också, och så är det lite diverse skillnader i generation av processor och så, men PDP-10 är det alltihop.

Släktskapet mellan PDP-11 och VAX är kanske det som är roligast dock. PDP-11 är en 16 bitars arkitektur och en mer "kompetent" datorfamilj är t.ex. PDP-8. PDP-11 blev vansinnigt populär, och såldes i en myriad olika storlekar, alltifrån ganska kraftfulla fleranvändarsystem (Update har ett 11/70-system som består av en fyra-fem skåp nånting, större installationer fanns) ner till system inbyggda i terminaler eller som kontrollrar i hårddiskar, bandare och annat. DEC använde PDP-11:or som frontändor i sina PDP-10-system, dvs den lilla hjälpprocessorn som startar systemet och som sköter terminalerna åt den betydligt större PDP-10-huvudprocessorn.

VAX var DECs satsning på att knyta ihop alla marknadssektorer och ha en enda arkitektur för allt, vilket såklart underlättade mjukvaruproduktionen och erbjöd enklare uppgraderingsvägar för kunderna. VAX tillverkades i lika många former som PDP-11 - från små nätta desktopdatorer till kraftfulla multiprocessor-"superminis", som ersatte DECs dittills största system, PDP-10. Men det fina är att VAX ursprungligen uppfanns som en uppföljare till PDP-11. Det är förklaringen till namnet - Virtual Address eXtension - en utökning av PDP-11:s enkla minneshantering. De bestämde sig för att det var lika bra att bygga en jätteavancerad 32 bitars super-duper-extra-allt-dator, med tanken att den skulle hålla 20 år, vilket den också gjorde. Hur som helst kunde de första VAXarna köra PDP-11-program direkt i hårdvara i ett särskilt kompatibilitetsläge, och såldes som VAX-11/n, där 11/780 var först ut och användes som standard för måttenheten VUP - VAX Unit of Performance. Senare modeller utelämnade PDP-11-kompatibiliteten, som istället tillhandahölls genom emulering. I övrigt har VAX och PDP-11 bara andliga likheter, arkitekturerna är olika.
bqt

Inlägg av bqt »

Woo. Nu måste jag ju gå med och kommentera en massa saker också... :-)

Jo, Updates PDP-12 är en fin maskin. Update har som sagt var också en PDP-8/I. Den är definitivt inte lika vacker, men den har fungerat fint i många år, och borde inte vara någon större affär att få snurr på igen. Den har tillochmed funnit på internet en gång i tiden. crap-1.update.uu.se. DNS är fortfarande kvar, men den har ingen ip-address numera. :-( (Den var kopplad via en bakvänd terminalväxel på den tiden det begav sig, vet inte om någon här någonsin använde maskinen...)
Update hade faktiskt en PDP-8/L också, men jag tror den är slängd numera, men om någon kommer ihåg bättre, så säg till.

Vad gäller addressering på en PDP-8, så beror det på modell och option. Men den vanligaste varianten ger 8 fields, eller 32Kord minne. 15 bitar alltså, eller 3 bitar för fält. Bankswitchning är väl en hyfsad beskrivning av det hela, även om det är lite mer avancerat än vad jag normalt brukar associera med bankswitchning.

Kärnminne håller, som andra noterat, sitt innehåll i princip i oändlighet. Det handlar ju om när en järnring som magnetiserats med hjälp av ström spontant skulle avmagnetiseras. Däremot är läsning av kärnminnen destruktivt. Så alla läs-cykler på kärnminne måste följas av en skrivning, som skriver tillbaka det man läste ut, för annars tappar man innehållet.

Och som andra också nämt så har PDP-8 och PDP-12 inte mikrokod (nåja, halv sanning - PDP-8/A är mikrokodad), utan hela CPUn är implementerad i diskret logik. Någon nämde även att PDP-11 är mikrokodad, vilket inte heller är helt sant. Första modellen av PDP-11 (PDP-11/20) hade inte mikrokod, utan var också implementerad i diskret logik. Alla modeller därefter är dock mikrokodade.
Av PDP-11 så var det två modeller som hade skrivbar mikrokod.

I listan av PDP-familjer kan man ju också nämna att det aldrig funnits någon PDP-13. :-)

Och i kapitlet PDP-10 så kan man anmärka att förutom kapitaliseringen av DECsystem-10 och DECSYSTEM-20, så heter det också Tops-10 och TOPS-20.

Och sist, men inte minst, VAX står mycket riktigt för Virtual Address eXtension. Men det är fel att tro att det betyder att det var en funktionell utökning på PDP-11. Det var bara en utökning av addressrymden från 16 bitar till 32 bitar. Båda arkitekturerna kan hantera virtuellt minne som sådant, och funktionsmässigt kan båda göra samma saker. (En "extension", som sagt.)

Förresten, en PDP-11/70 är förvisso stor, men maskinen är normalt på två kabinett. Ett CPU-kabinett, och ett minneskabinett. Sedan tillkommer kab för diskar och bandare. Updates PDP-11/70 som står startberedd består av 2 fullhöjdskab, och två halvhöjdskab, för bandare och diskar.

Justja, en sista kommentar - det var inte bara vissa varianter av PDP-10 som hade en PDP-11 som frontända, ett gäng olika modeller av VAXar har också haft en PDP-11 som frontända...
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Mycket intressant information, tack så mycket! :tumupp:
Det låter som ett studiebesök på Update nån gång under semestern skulla vara en givande upplevelse! Ifall nån med nyckel skulle råka vara i krokarna i sommar... :)

Hur går det för TS med maskinen nu då?
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Hej

BQT: välkommen hit! Kul att fler Update:ingar hittar hit :) Crap-1 står på listan över datorer att ta hand om, den råkade ju ut för en mindre kabelsmälta i strömförsörjningen sist den kördes, men vad jag vet har bjarni varit med och bytt många av dom kablarna.

nablaman: Jag tar mig frihet att svara i TS ställe. Jag har beställt den saknade zenerdioden från rfparts, men dom verkar ta god tid på sig. Under tiden har vi sysslat med annat, bland annat grävt fram låda papertape där en mus byggt sitt bo :(

Och du är varmt välkommen att besöka update, det kommer nog med stor säkerhet finnas någon med nyckel under hela sommaren, jag eller bjarni är säkraste kortet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> De bestämde sig för att det var lika bra att bygga en jätteavancerad 32 bitars
> super-duper-extra-allt-dator...

Men det riktigt fina i det hela är att de (DEC) samtidigt bestämde sig för att skriva
ett OS (VMS) parallellt med hårdvaruutvecklingen som också skulle vara "perfekt".
D.v.s där *allt* finns där av en anledning och *by design*. Inte p.g.a av att
någon tomte i ett garage fått någon egen idé som just han tyckte var bra... :-)

Det var VMS som till stora delar bidrog till VAX'arnas popularitet. Utan VMS hade
de bara varit en hög med metall... :-)

> ...med tanken att den skulle hålla 20 år...

Hårdvaran "VAX" är i princip försvunnen men Alpha och Itanium maskiner
kör VMS (OpenVMS) för fullt ennu efter över 30 år. Första release var 77 så det
är 34 år nu.
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

bqt: Hejsan! Ja Updates PDP-8/L är slängd. Det var du och jag som slängde den. Det var när jag var ganska ny i föreningen, när vi höll på med det där långlivade städprojektet i det inre förrådsrummet som vi sen blev av med... Jag vill minnas att jag undrade om vi verkligen skulle kasta den, men du sa att den var för trasig för att orka mecka med, eller nåt sånt. Jag har kvar en av spakarna från konsolen nånstans tror jag, den trillade av när vi bar ut maskinen. :)

Förresten hade jag ingen aning om att PDP-8/A hade mikrokod, så nu har jag lärt mig nåt nytt. Jag hittar inte så mycket information om den modellen...
Skriv svar