u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

snyggt
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

du säger att DVD och hårddisk fungerar var för sig men inte tillsammans. Kan det inte vara strömförsörjningen som är boven i det problemet?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har för mig att Illuwatur skrev att han provat att driva det med vanlig atx-agg under installationen och det fungerade inte då heller.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

skulle du inte ha lvds-gränssnitt till displayen?
Företaget som sålde displayerna hade även lvds-displayer också.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blev TTL i alla fall - moderkortet tar både LVDS och TTL. I praktiken har det ingen större betydelse.

Displayen befinner sig hemma hos mig i alla fall. Det tog en vecka extra eftersom det visade sig att Miko inte kunde sälja till privarpersoner trots allt pga något försäkringstrams. Jag var tvungen att gå genom Labb Elektronik för att få displayen. Nu har jag även en touchpanel på G på samma sätt, dock från en annan firma. Detta bygge är nog den coolaste dator jag bygger hittils. Fagge skall få jobba efter min semester då det hela är förhoppningsvis ihopsatt. Panelerna kan ej caddas innan maskinen är 100% klar. Till detta skall ett stativ tillverkas i tjock plexi (Fagge igen...) så att maskinen kan ställas på högkant. På så sätt kommer den utgöra en smidig mediaspelare. Självklart skall det gå att använda fjärr för att styra den.

En liten bild som visar hur jag tänkt mig displayens placering:

Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:17:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ooops vad bra det ser ut!.
Hmm nu fick jag konstigt pirr i magen, :eh: måste bero på att kraven blir ganska feta när det gäler finnishen på stativ & frontpanelerna :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fagge - du har gott om tid att trimma in fräsen för aluminiumjobbet. Det kommer nog ta minst en månad innan du blir aktuell att blanda in i detta projekt.

Jag har nu fixat fästena för TFTn i alla fall.

Bild
Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Detta blir riktigt fint... :tumupp:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått hem touchpanelen som skall placeras ovanpå displayen. En smärre justering av displayens placering kommer behövas i och med att touchpanelens kanter hamnar lite utanför LCDns ram. HV-omvandlaren måste också flyttas eftersom plats för USB-omvandlaren behövs. Fast detta blir ett jobb efter resan till Budapest som börjar i morgon (16/6).
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ha det så trevligt på resan!
Skall bli skoj o se när den startar o touch-screenen mm. fungerar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hur mycket väger den som den ser ut nu ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Är nu tillbaka från semestern så nu kan detta projekt fortsätta.

Förhoppningsvis borde jag få kabeln till skärmen (det finns färdiga kablar för inkoppling av TFT till Aaeon-kort) snart så provkörning kan göras. Jag är själv spänd på hur det hela kommer att fungera. En smärre modifiering av displayfästet måste ske eftersom touchpanelen är något större än skärmen vilket gör att den tar lite mer plats. Spänningsomvandlaren måste flyttas samt styrkortet för touchpanelen monteras. Till sist skall IR-sensorn meckas dit på lämplig plats.

Vikten? Har inte funderat på detta men kan försöka få fram den på något sätt (har ingen bra våg hemma).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått den sista biten som saknades: kabeln mellan moderkortet och displayen. Så nu har jag kunnat fortsätta på detta projekt. Det som är gjort hittills är att displayfästena har flyttats (touchpanelen krävde detta eftersom den är något större än displayen), de två små kretskorten för backlighter-invertern och USB-modulen har monterats på plåtens baksida (där var det gott om plats) och förberedelser för inkoppling av IR-mottagare och spänningsmatning till invertern är gjord. Det som återstår innan jag kan testköra är att fixa 3.5V till intensitetsjusteringen för backlightern samt sätta ihop IR-mottagaren och ansluta denna till en COM-port. Bilder kommer när detta är gjort...
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Härligt!
Bilder senare ikväll då? :D

Off topic: Hur var semestern?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har du hittat adapterkabel till USB till touchpanelinterfacet? HÅller på att bygga ihop iprincip exakt samma sak som du på jobbet, men har såklart inte någon sådan övergångskontakt. Något kort kabel till invertern från LVDS-interfacet också - inte så enkelt att hitta alla dessa små gnetiga ribbonkontakter och inte så roliga att montera heller..
Skriv svar