X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp se sid 2
Min också så du är på spåret. Låt den övre där Z är monteras sitta där den sitter, bygg en robust Z-axel istället. Om det inte passar med din gamla Z så är det bättre att bygga till ett par extra aluminiumprofiler ovanpå bordet. Dessa kan du montera bort när du har din nya Z i driftdugligt skick.
Ikväll skapades det två adapterplattor till enligt receptet tidigare. tyvärr gjorde lite tråkiga omständigheter med sågen att de blev nån millimeter för små, men det är ju bara kosmetiskt. Det är var hålen hamnar som spelar roll. Har inte provmonterat men är rätt säker på att de passar bra.
Jaha, då kom det första "större" nederlaget i detta knappt påbörjade bygge. Eftersom jag är hemma sjuk idag så fick jag tid att svarva till en motorkoppling lite snabbt, inget jag tänker visa upp, men fungerade som prototyp. Stegmotorn är inte i närheten av att orka driva linjärenheten. Nu provade jag visserligen med den som går tyngst, men det är ju ändå tomlast vi snackar om.
Så det är dags att börja leta efter nya drivare och/eller utväxling. Jag har 6A-motorer som jag driver med 2A, så det finns säkert en hel del mer att ge. Problemet är att den drivare som känns vettigast är Gecko, och den är långt utanför budget just nu, då får jag börja sälja av grejer innan det finns en chans. Funderar lite på tre st kinesdrivare (svart och grön låda ni vet), då lär det bli lite billigare i alla fall.
Sen så ska jag bita i det sura äpplet och släppa på förspänningsmuttern för att komma åt att inspektera lagren, det måste ju göras oavsett. Undrar om det är OK att markera var den var, släppa, göra rent och smörja lagren, och sen spänna precis lika långt igen?
Alla tips, frågor, idéer och funderingar driver bygget framåt så ös på!
Så det är dags att börja leta efter nya drivare och/eller utväxling. Jag har 6A-motorer som jag driver med 2A, så det finns säkert en hel del mer att ge. Problemet är att den drivare som känns vettigast är Gecko, och den är långt utanför budget just nu, då får jag börja sälja av grejer innan det finns en chans. Funderar lite på tre st kinesdrivare (svart och grön låda ni vet), då lär det bli lite billigare i alla fall.
Sen så ska jag bita i det sura äpplet och släppa på förspänningsmuttern för att komma åt att inspektera lagren, det måste ju göras oavsett. Undrar om det är OK att markera var den var, släppa, göra rent och smörja lagren, och sen spänna precis lika långt igen?
Alla tips, frågor, idéer och funderingar driver bygget framåt så ös på!
Indikatorklocka är bra att ha när man skall justera förspänningen.
Indikator klockor är ett måste... överallt känns de som..
Raida tradera, de ligger alltid en bunt ute o de går billigt..
Köpte själv just 2st 1/100, 2st 1/1000 och 2 1/100 vipp indikatorer.. för typ 650.- allt som allt, av varierande märken då så klart och dom har säkert vart med ett tag.- men de tycks mäta rätt. =)
Raida tradera, de ligger alltid en bunt ute o de går billigt..
Köpte själv just 2st 1/100, 2st 1/1000 och 2 1/100 vipp indikatorer.. för typ 650.- allt som allt, av varierande märken då så klart och dom har säkert vart med ett tag.- men de tycks mäta rätt. =)
Hehe, förstår vad du menar. Nu har jag dock en indikator så det räcker för detta ändamål. Dessutom har jag ju insett att jag måste på något vis få kraftigare drivare, har ett par av jojjes 3986-prototyper som jag ska se hur väl de klarar sig.tecno skrev:Ja, ett bra förslag
När jag mätte in min maskin hade jag två klockor och mätte parallelliteten samtidig jag mätte in att det var i våg, fungerade kanonbra
Efter besöket hos POS fick jag lite ny inspiration, får väl se om det håller i sig och det faktiskt händer något med bygget också.
Det har fortfarande inte hänt någonting med detta bygget, men samlandet av delar har åtminstone återupptagits. En kabelkedja är köpt av PTC och borde anlända nån dag snart, aluminium finns det litegrand för att tillverka fästen osv.
Får nog lov att sälja lite prylar så att jag har råd att köpa 6A-drivare och se om det räcker för att slippa sätta utväxling till linjärerna.
Var och hälsade på POS igen igår, även tecno var på besök, gav lite nya idéer i alla fall.
Får nog lov att sälja lite prylar så att jag har råd att köpa 6A-drivare och se om det räcker för att slippa sätta utväxling till linjärerna.
Var och hälsade på POS igen igår, även tecno var på besök, gav lite nya idéer i alla fall.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
IRL möten är alltid trevligt och det var det igår kväll hos POS. Kafferep med bulle och en massa CNC snack.
Kul att få ett ansikte till nicket X-IL.
Kul att få ett ansikte till nicket X-IL.
Nu har jag fått hem en THK KR33A-enhet som ska bli Z (tack FreppaC). Ska väl cadda in den också och börja fiuxa med adapterplatta och axelkoppling.
--Robert
--Robert
Då hobbykontot nu så sakteliga börjar fyllas på igen så har jag börjat snegla på att köpa två drivare till X och Y, jag har ju som bekant 6A-motorer så minst så mycket vill jag ju ha. Vad de har för moment vet jag inte, men det lär bli mer än nu när jag driver dem med 2A.
Hur som helst, jag såg av en slump idag att 8,2A-drivare("Replacing Leadshine MD882" vad nu det betyder?) kostar mindre än de 7.2A-drivare jag kollat på tidigare. Båda värden är toppström.
Länkar till de båda:
7,2A: http://www.ebay.com/itm/CNC-Stepper-Mot ... 3f0a3b851d
8,2A: http://www.ebay.com/itm/Stepper-motor-d ... 415b2b1201
De skillnader jag ser är spänningarna som för 7,2A varianten är högre och både AC och DC, och antalet mikrosteg vilket känns som att det är ointressant efter 1/8-steg.
Vad tror ni, vilken ska man satsa på? 8,2A har mycket lägre lägstaspänning (24VDC jmf m 70VDC) och ett kraftaggregat blir därmed lättare att få tag i och billigare.
Nå det är bara funderingar än så länge, men drömma kan man ju alltid göra.
Till Z tänkte jag använda en 3,5A-drivare som jag köpt av NoteToSelf (köpt och köpt, varken betalat den eller fått den ännu, men det är på G), det känns som att den kommer att vara alldeles tillräcklig!
Hur som helst, jag såg av en slump idag att 8,2A-drivare("Replacing Leadshine MD882" vad nu det betyder?) kostar mindre än de 7.2A-drivare jag kollat på tidigare. Båda värden är toppström.
Länkar till de båda:
7,2A: http://www.ebay.com/itm/CNC-Stepper-Mot ... 3f0a3b851d
8,2A: http://www.ebay.com/itm/Stepper-motor-d ... 415b2b1201
De skillnader jag ser är spänningarna som för 7,2A varianten är högre och både AC och DC, och antalet mikrosteg vilket känns som att det är ointressant efter 1/8-steg.
Vad tror ni, vilken ska man satsa på? 8,2A har mycket lägre lägstaspänning (24VDC jmf m 70VDC) och ett kraftaggregat blir därmed lättare att få tag i och billigare.
Nå det är bara funderingar än så länge, men drömma kan man ju alltid göra.
Till Z tänkte jag använda en 3,5A-drivare som jag köpt av NoteToSelf (köpt och köpt, varken betalat den eller fått den ännu, men det är på G), det känns som att den kommer att vara alldeles tillräcklig!
Det beror väl på vilken induktans motorerna har, och därmed vilken spänning du ska driva dom med.
Okej, dags för dagens korkade fråga:
Om man köper drivare med optokopplare på ingångarna (som t ex cw230 eller alla andra "svartgröna kinadrivare"), finns det nån anledning förutom smidigheten att ha ett extra optoisolerat kort emellan? Jag tänker som så att det borde ju funka fint med +5V från datorn (eller vårta med gemensam GND som lpt:n) och sen sänka signalerna i parallellporten?
Funderar eftersom man då kan gå på ett mycket simplare BOB, och som skulle kunna vara helt passivt. Jag vet att jag bör ha optokopplare mot allt annat som kopplas in också (brytare, ssr osv), men om man bortser från de bitarna?
Är jag helt ute och cyklar?
Om man köper drivare med optokopplare på ingångarna (som t ex cw230 eller alla andra "svartgröna kinadrivare"), finns det nån anledning förutom smidigheten att ha ett extra optoisolerat kort emellan? Jag tänker som så att det borde ju funka fint med +5V från datorn (eller vårta med gemensam GND som lpt:n) och sen sänka signalerna i parallellporten?
Funderar eftersom man då kan gå på ett mycket simplare BOB, och som skulle kunna vara helt passivt. Jag vet att jag bör ha optokopplare mot allt annat som kopplas in också (brytare, ssr osv), men om man bortser från de bitarna?
Är jag helt ute och cyklar?