Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?
Re: Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?
>...är det i mitt fall någon skillnad mellan de varianter på TC4424 som dyker upp i länken...<
För att underlätta för dig som är nybörjare bör du hellre välja en hål-monterad framför en yt-monterad. Då den, genom större storlek, är lättare att hantera.
Och glöm inte att du fortfarande behöver en 4001 eller en 4011 för att skapa en SR-vippa (för att "hålla" riktningen tills ljusstrålen bryts).
SR-vippan ska styra "Direction" benet på 4423:an. "Power" benet ska sättas fast i "körläge".
(Prototypen han före men jag poster ändå.)
Edit:
Glöm inte att du behöver avkopplingskondensatorer också, samt eventuellt en liten avstörningsspole eller diod mellan de två kretsarnas matningar.
För att underlätta för dig som är nybörjare bör du hellre välja en hål-monterad framför en yt-monterad. Då den, genom större storlek, är lättare att hantera.
Och glöm inte att du fortfarande behöver en 4001 eller en 4011 för att skapa en SR-vippa (för att "hålla" riktningen tills ljusstrålen bryts).
SR-vippan ska styra "Direction" benet på 4423:an. "Power" benet ska sättas fast i "körläge".
(Prototypen han före men jag poster ändå.)
Edit:
Glöm inte att du behöver avkopplingskondensatorer också, samt eventuellt en liten avstörningsspole eller diod mellan de två kretsarnas matningar.
- prototypen
Men stopp och belägg
Anlamotte har schema med 4423, skriver i texten 4424 men en enkel H-brygga då ska det väl vara 4425 (en inverterande och en icke inverterande, sedan kopplas de båda ingångarna ihop och styrs av RS vippan.
Protte
http://se.farnell.com/microchip/tc4425a ... dp/1852204
Anlamotte har schema med 4423, skriver i texten 4424 men en enkel H-brygga då ska det väl vara 4425 (en inverterande och en icke inverterande, sedan kopplas de båda ingångarna ihop och styrs av RS vippan.
Protte
http://se.farnell.com/microchip/tc4425a ... dp/1852204
Ok.
Byt ut "4423:an" till "H-bryggan" i mitt inlägg ovan så blir inlägget lite mer "neutralt".
Jag bryr mig egentligen inte om vilken krets du använder men en färdig H-brygga och en SR-vippa gör jobbet med minsta möjliga jobb.
Byt ut "4423:an" till "H-bryggan" i mitt inlägg ovan så blir inlägget lite mer "neutralt".
Jag bryr mig egentligen inte om vilken krets du använder men en färdig H-brygga och en SR-vippa gör jobbet med minsta möjliga jobb.
Ungefär så här ska avkopplingskondensatorer och avstörningsspole kopplas in i matningen.
(Se min edit tre inlägg upp och den understrukna kommentaren under mitt schema högst upp på sidan 3.)
Eventuellt kan spolen ersättas med en diod. I så fall måste den högra kondensatorn kompletteras med en parallell, större (elektrolyt-) kondensator.
Prototypen har tidigare hjälpt mig att få rätt kondensatorvärde att matcha mot 40xx-grindens interna "resonans" eller vad det nu är som avgör. (Se min "lödstationsövervakare" i en annan tråd.)
(Se min edit tre inlägg upp och den understrukna kommentaren under mitt schema högst upp på sidan 3.)
Kod: Markera allt
+----------+-------+-/////-+---------+
| | | Spole | |
Batteri H-brygga = = SR-Vippa
| | | | |
+----------+-------+-------+---------+
Kondesator KondensatorPrototypen har tidigare hjälpt mig att få rätt kondensatorvärde att matcha mot 40xx-grindens interna "resonans" eller vad det nu är som avgör. (Se min "lödstationsövervakare" i en annan tråd.)
Men varför vill ni blanda in en vippa? Eftersom drivspänning == logikspänning går det väl bra med positiv återkoppling från utgången till ingången genom ett motstånd. Sedan låter man brytarna forcera insignalen hög eller låg. Förslagsvis så sätter man strömbegränsande resistorer så man inte kortsluter batteriet om man trycker in båda brytarna samtidigt.
Ett sådant skydd kommer inte att krävas.Jonas L skrev:Förslagsvis så sätter man strömbegränsande resistorer så man inte kortsluter batteriet om man trycker in båda brytarna samtidigt.
Nej, men det är väldigt jobbigt att ha kretsar som förstör sig själva under utprovningen, t.ex. om en brytare fastnar.
Om du vill så kan du använda 6st batterier istället för 3st, då kan du ansluta motorns/ spolens ena anslutning till en punkt mitt i mellan batterierna, till spänningen 4,5V om du kallar lägsta spänningen för 0V och högsta spänningen för 9V, du kan också kalla mitt uttaget för t ex 0V om du kallar högsta spänningen för +4,5V och lägsta spänningen för -4,5V.
Kan vara en variant?
Länk med bland annat några olika bistabila relän, en kul grej med bistabila relän blir att din grej kommer att "komma i håg" åt vilket håll den var på väg åt om du bryter strömmen till kretsen och sedan slår på strömmen igen.
http://www.ryston.cz/pdf/fujitsu-takamisawa/signal.pdf
Kan vara en variant?
Länk med bland annat några olika bistabila relän, en kul grej med bistabila relän blir att din grej kommer att "komma i håg" åt vilket håll den var på väg åt om du bryter strömmen till kretsen och sedan slår på strömmen igen.
http://www.ryston.cz/pdf/fujitsu-takamisawa/signal.pdf
Jag har funderat på det också, men 2+2 i så fall för att det inte ska bli så skrymmande (nej, jag har inte definierat exakta mått men 6 batterier tror jag blir för stort och klumpigt). Fast då blir det ju inte så bra om ett batteri är sämre än de andra... Jag kör nog på en seriekoppling av alla batterier jag ska ha så får vi se framöver om det blir aktuellt att dela upp dem.YngLiL skrev:Om du vill så kan du använda 6st batterier istället för 3st
Ska kolla lite mer på sådana.YngLiL skrev:Länk med bland annat några olika bistabila relän
Senast redigerad av pbengtss 26 januari 2011, 23:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Det har du iofs rätt i... Så hur skulle man koppla dem, då? Och vilken resistor?Jonas L skrev:Nej, men det är väldigt jobbigt att ha kretsar som förstör sig själva under utprovningen, t.ex. om en brytare fastnar.
Du tar först reda på vilken utgång som är hög när insignalen är hög. Denna återkopplas till ingången genom ett seriemotstånd på 4,7 kOhm. Ingen pull-up ska användas i detta fall. Brytarna seriekopplas med varsitt 330 ohms motstånd, och används för att forcera ingången hög eller låg. Alltså en av brytarna mellan + och ingång, den andra mellan - och ingång. Motståndsvärdena är inte alls kritiska. En liten konding på ingången skadar inte heller (100n eller liknande).
Tyvärr blir det ingen ritning, jag har ritat schema och PCB hela dagen så känner inte för att nu.
Tyvärr blir det ingen ritning, jag har ritat schema och PCB hela dagen så känner inte för att nu.
Då ska jag försöka mig på det här... Kan någon vara vänlig och länka till lämpliga kondensatorer på http://se.farnell.com? (jag har nu en bekant som kan "köpa ut" åt mig)anlamotte skrev:För att slippa designa en egen h-brygga, prova med en ic lösning.
t.ex TC4424 från microchip.
Klarar från 4,5V och 3A
Och är det nu TC4424 eller TC4425 som gäller?! Om 4425 - lika koppling som ovan? Och funkar i så fall denna http://se.farnell.com/microchip/tc4425a ... dp/1852204?
Och hur gör jag bäst för att det här ska fungera så länge som möjligt med 3 batterier? 4424/4425 vill ju ha minst 4,5V, eller?
Då var allt utom kondensatorer beställt. Och då undrar jag:
* Ska det vara sådana keramiska kondensatorer som ser ut som pannkakor?
* Är det TC4424 eller 4425 som gäller? Har beställt båda.
* Ska det vara sådana keramiska kondensatorer som ser ut som pannkakor?
* Är det TC4424 eller 4425 som gäller? Har beställt båda.
Det tog 2 veckor att få grejerna från Farnell trots att de hade flera tusen på lager (EJ i USA) enligt hemsidan...
Men nu sitter jag här och får inte ihop det med 4424:an eftersom jag inte hittar något sätt att polvända och hålla strömriktningen med hjälp av två momentana brytare (kör med tungelement nu).
I det här läget märker jag att det faktiskt vore bäst om jag kunde använda endast en momentan brytare för att polvända. Går det att få ihop med 4424 eller 4425?
Annars vore jag väldigt tacksam för tips på hur jag kan få till det med två momentana brytare.
Men nu sitter jag här och får inte ihop det med 4424:an eftersom jag inte hittar något sätt att polvända och hålla strömriktningen med hjälp av två momentana brytare (kör med tungelement nu).
I det här läget märker jag att det faktiskt vore bäst om jag kunde använda endast en momentan brytare för att polvända. Går det att få ihop med 4424 eller 4425?
Annars vore jag väldigt tacksam för tips på hur jag kan få till det med två momentana brytare.
Skulle det fungera med momentana brytare? Jag får inte ihop det...Jonas L skrev:Men varför vill ni blanda in en vippa? Eftersom drivspänning == logikspänning går det väl bra med positiv återkoppling från utgången till ingången genom ett motstånd. Sedan låter man brytarna forcera insignalen hög eller låg.