Elektrolys av vatten?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Anders Olsson

Re: Elektrolys av vatten?

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Det finns flera anledningar till att vätgas inte slagit igenom som drivmedel (och att bland annat BMW lagt ner sin forskning om jag minns rätt).

Dels, som sagt, så är det ganska dålig verkningsgrad på elektrolys. Det pågår forskning på att ta fram bättre elektroder och katalysatormaterial för att förbättra denna.

Dels lagringen. Nuvarande idé att lagra vätgasen i metaller. Vissa material har intressanta egenskaper då de har en atomstruktur som tillåter att vätemolekylerna slinker in och ordnar dig mellan de andra atomerna. På så sätt kan man lagra många gånger mer vätgas i en given volym av metall än man kan lagra i ett lika stort tomt utrymme (vid atmosfärstryck).
Det finns dock vissa komplikationer. Dels kan dessa material vara ganska dyra och svåra att framställa. Dels har man problem med att locka ut vätet ur metallen när man väl släppt in det. Både på grund av att väteatomerna kan bindas ganska hårt i metallen så det krävs mycket värme för att locka ut vätet och för att det tar tid för väte att diffundera igenom ett material.
Man tänker sig lösa detta genom att ha miljoner små korn av materialet i en tank. På så sätt har vätgasen relativt kort sträcka att diffundera innan den når ut.

Trots att min grupp delvis jobbar med vätelagring i metaller måste jag säga att jag inte tror på konceptet som drivmedel för fordon. Det är helt enkelt för komplicerat, farligt och dyrt och har för låg total verkningsgrad och jag ser inga enkla vägar runt detta. (Hoppas inte chefen hänger här :D )
Batteridrift har nog betydligt större potential då.

Men jag tycker absolut att småskaliga experiment med elektrolys är att rekommendera. Var extremt försiktig bara! Som tidigare talare säger så är vätgas ytterst lömskt att leka med.
P226

Inlägg av P226 »

Jag har byggt en vätgasgenerator o att med enkla medel bygga en generator som genererar både syre o vätgas är inte svårt men om man vill göra en sådan som fanns bild på i första inlägget så blir det svårare då avståndet mellan skivorna är ca 1 mm o i samma konstruktion dela av anod/katod så blir det i praktiken med enkla medel svårt!
Jag har lite planer på att bygga något liknande på min Monkeybike men utan att Lagra gasen utan producera den momentant, jag är dock medveten om att det går åt mer ström än vad jag får gas, men det är spännande bara att få till tändning o bränsle/luftblandning.
Men detta projekt ligger lite i framtiden, har annat att skruva på just nu
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Låter som ett roligt experiment, även om det kanske inte är praktiskt, men hur många roliga saker är det. Jag tycker definitivt att man ska ha en elektrolysator som får stå för vätgasen och att man gör experimenten utomhus.

Vätgastub skulle jag hålla mig långt borta ifrån, de är läskiga och börjar ha förmågan att jämna hus med marken och så. Man får dessutom inte ha dem alls om man inte har sprängsäkra skåp att ställa dem i och lite andra säkerhetspryttlar, så räkna med riktigt många tusenlappar i så fall.

Om man ser till att slangen med vätgas är ganska kort finns det ju inte så mycket vätgas i systemet och då blir det inte så värst farligt. Och att man ser till att syrgasen inte blandar sig med vätgasen. Jag skulle rekomendera att låta den bildade vätgasen bubbla igenom lite rent vatten (typ kranvatten) innan man leder in det i motorn för att bli av med rester av kaustiksoda eller vad man nu har för elektrolys. Kaustiksoda i motorn kommer inte att ge den längre livslängd :wink:

Till sist en liten video på att de faktiskt går att köra en bil på vätgas från mythbusters:
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Denna tråd inspirerade mig till att göra knallgas på kemilektionerna i vår. Har lite svårt för experiment som smäller o lyser när det mest är för sakens skull och inte ger någon förståelse. Men elektrolys av vatten är ju ganska lätt kemi att få kläm på. Som mentos i cola, den är ju rätt populär.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Men elektrolys av vatten är ju ganska lätt kemi att få kläm på.

I alla fall nettoreaktionen. Skall man in på detaljerna blir det snabbt en aning mera avancerat :)
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

...och det besparar jag mina elever gladeligen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Heh, se där så fel man kan läsa. Jag trodde att du skulle göra knallgas som _elev_, inte som lärare :D
Litet beroende på vilken ålder eleverna har kan det kanske vara på sin plats att nämna litet om problemen med att bygga en effektiv elektrolysator, om inte annat som kvalitativt resonemang.

Rätt så OT: Vi körde ett rätt kul experiment i en kurs "Naturvetenskap för nyfikna" för att demonstrera växthuseffekten. I en serie gasbyretter hade vi luft, CO2 och gasol (≈metan ur experimentets synvinkel). Dessa belystes med en IR-lampa, och genom volymändringen åskådliggjordes de olika gasernas IR-absorptivitet rätt väl.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Vätgasgenerering i mindre mängd, men med högt tryck, är ju något som är aktuellt nu igen, om man vill experimentera med LENR ( kall fusion ).
se: https://www.flashback.org/p28710843#p28710843

Någon som provat detta?
Tänker mig 2 olika avdelningar i behållaren för O2 & H2, som skall vara helt fylld med vatten+elektrolyt från start.
Syrgasen släpps ut efter hand genom justerbar säkerhetsventil. (för tryckreglering)
Finns det risk för gasvandring genom vattnet så man får knallgas ändå?
Risken finns förstås om man stjälper generatorn.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Någon som har några siffror på hur mycket syrgas man kan få i förhållande till matningsström & spänning? AGA vill visst ha över 350kr för 1000 liter syrgas... (5l gasflaska @ 200 bar) :humm:
Seroster

Inlägg av Seroster »

94vikcha skrev:Även om jag har en gemensam tank för dessa, behövs det väll ändå en gnista för att det skall antäda?
I teorin. Ja.
I praktiken... Kanske.
Om du inte är väldigt säker på vad du gör ska du undvika att komprimera ett bränsle och oxidationsmedel tillsammans. Vare sig det är krut, knallgas eller Nitroglycerin =P
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk på att vätgas diffunderar genom behållare. Således har gasen ett bäst före datum.
josefk
Kontakt:

Inlägg av josefk »

Jag har länge haft en tanke att man borde kunna göra elektrolys av mäsk och på så sett bli av med vatten tills man hamnar på en alkoholstyrka på runt 60% och sedan destillera i vanlig ordning. Någon som ser något tankefel i det hela?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Denna tråd hade man visst glömt bort.

Ja, varför inte destillera mäsken direkt? Rent hypotetiskt givetvis.

Sedan vet jag inte om även sprit sönderdelas vid elektrolys och sedan kan det hända att mäsken inte har ett PH-värde som gynnar elektrolys och det kan kanske dessutom bildas mindre hälsosamma grejer vid elektrolys av mäsk.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

josefk Vad skulle man vinna på det? Mer energikrävande än uppvärmning & risk för än värre nya ämnen.
Det är inte bara vattnet man vill ha bort - ( det är det minst störande ) utan finkel, jäst mfl obehagligheter.
Smaka på mäsken!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Han får väl sätta ihop syre och väte atomerna igen när mäsken ska värmas för destillering så är det kanske inte lika energikrävande...
Skriv svar