Bildskärmsbekymmer..
Re: Bildskärmsbekymmer..
Regulatorn klarar upp till 30V men den kanske blir lite ljummen. De 2 elektrolytkondensatorer som sitter som avkoppling (svart plast kring dom) har sannolikt en spänning påtryckt, den får inte överstigas bara. Men från 7,5V till 15V skulle nog går bra.
-
Det finns många spänningsuttag i trådgnistmaskinen. Jag vet var jag hittar 5 volt iallafall, ska se om jag kan leta upp 12v nånstans så ska jag prova. Kopplingsbeskrivningen från dig, Blueint, låter intressant. Jag ska visa ditt inlägg för brorsan, som begriper, så fort jag får tag i honom.
Du måste ha minst 7 V till regulatorns ingång.
Kanske du kan ansluta en VGA skärm till kortet.. om du vet pinout för utgången. Vilken är okänd. Min pinout var för ingången.
Iofs skulle man kunna mäta upp utgången.. med ett oscilloskop.
(alternativt testa vilken koppling som bränner upp något)
Kanske du kan ansluta en VGA skärm till kortet.. om du vet pinout för utgången. Vilken är okänd. Min pinout var för ingången.
Iofs skulle man kunna mäta upp utgången.. med ett oscilloskop.

(alternativt testa vilken koppling som bränner upp något)
-
Du har rätt...jag väntar på brorsan med div. mätinstrument. Jag har suttit och försökt räkna ut utgången ur kortet men jag känner mig långt ifrån säker...
Det kanske ger sig om du kikar i skärmen var de sex använda signalerna tar vägen. Det ser ut som om pinne 5 och 8 inte är kopplade till något (om 1 är närmast 9 pin D-sub kontakten) såvida det inte ligger någon bana under den svarta plasten som sitter på pinnarna.
Den näst sista, nummer 7 är definitivt jord eftersom den är kopplad till jord-kontakterna på logik-kretsarna.
Pinne 1,2 och 3 verkar vara kopplade på liknande sätt, till logiken med pull-up resistor till +5V.
4 och 6 sitter ihop direkt med D-sub kontakten så vitt jag kan se (lite otydligt där), med pull-down resistor till jord.
Ska man då gissa att 1,2,3 är färg och 4 och 6 är synk signaler?
Det blev ju bild efter ett tag på den där skärmen du fick upp, så då kan man väl anta att det är ganska nära EGA eller CGA där H synk ligger på D-sub pinne 8 och V synk ligger på D-sub pinne 9 men att färgerna var av udda signalnivå eller typ (TTL eftersom det står på kortet).
http://pinouts.ru/Video/EGA_pinout.shtml
(Det fanns inga knappar du kunde ändra på den skärmen förresten?)
På utgången borde då pinne 4 enligt detta resonemang vara V-synk och pinne nr 6 H-synk och de andra tre färger.
Om man vill kan man då antingen prova att koppla en skärm till kortet eller koppla en kabel till skärmen och se om man får bild från vanlig EGA/CGA/VGA signal. Eller så kan man undersöka saken lite till och försäkra sig om att så är fallet.
Det borde väl förresten gå att koppla 5V på 78L05:ans utgång och driva kortet på det sättet, eller till rätt pinne på valfri logikkrets.
Den näst sista, nummer 7 är definitivt jord eftersom den är kopplad till jord-kontakterna på logik-kretsarna.
Pinne 1,2 och 3 verkar vara kopplade på liknande sätt, till logiken med pull-up resistor till +5V.
4 och 6 sitter ihop direkt med D-sub kontakten så vitt jag kan se (lite otydligt där), med pull-down resistor till jord.
Ska man då gissa att 1,2,3 är färg och 4 och 6 är synk signaler?
Det blev ju bild efter ett tag på den där skärmen du fick upp, så då kan man väl anta att det är ganska nära EGA eller CGA där H synk ligger på D-sub pinne 8 och V synk ligger på D-sub pinne 9 men att färgerna var av udda signalnivå eller typ (TTL eftersom det står på kortet).
http://pinouts.ru/Video/EGA_pinout.shtml
(Det fanns inga knappar du kunde ändra på den skärmen förresten?)
På utgången borde då pinne 4 enligt detta resonemang vara V-synk och pinne nr 6 H-synk och de andra tre färger.
Om man vill kan man då antingen prova att koppla en skärm till kortet eller koppla en kabel till skärmen och se om man får bild från vanlig EGA/CGA/VGA signal. Eller så kan man undersöka saken lite till och försäkra sig om att så är fallet.
Det borde väl förresten gå att koppla 5V på 78L05:ans utgång och driva kortet på det sättet, eller till rätt pinne på valfri logikkrets.
-
Jag var inne på precis samma som dig där med benen. 1,2,3 färg, 4 och 6 synk och 7 jord. Det jobbiga är att det fjärde benet inte verkar gå någonstans på huvudkortet i skärmen. Jag kan ha fel förstås men titta på bilderna så förstår ni. Jag kan fixa genomlysta bilder sedan men jag fick inte till det nu.
Jag har ringat in där benen satt lödda samt till ett ställe där jag inbillar mig att en VGA-kontakt skulle kunna sitta. Jag ringade även in där strömmatningen kom ifrån. Dessutom måste jag lära mig att göra kraftigare linjer i paint ser jag....
Jag har ringat in där benen satt lödda samt till ett ställe där jag inbillar mig att en VGA-kontakt skulle kunna sitta. Jag ringade även in där strömmatningen kom ifrån. Dessutom måste jag lära mig att göra kraftigare linjer i paint ser jag....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, det passar nog inget annat än en VGA-kontakt där, då är det väl bara att mäta från VGA-kontakten vilket stift som går var så vet du ju hur den ska kopplas till ditt kort - såvida det inte är gjort andra förändringar i skärmen för att det ska passa, men det vet man väl inte förrän man mätt eller testat.
Pinne fyra har ju banor på båda sidor, någonstans måste de väl gå?
Vid de stora via-hålen står det ju beteckningar, testa att ohm-mäta däremellan för kontrollera vilka som är R, G och B och vilken som är H SY. och V SY.
Vad jag kan se så är pinne 2 kopplad till VGA hålen nr 3 vilket i normala fall är Blå, det stämmer också om man ser var signalen går på andra sidan.
Pinne 1 verkar gå till VGA hål nummer 1, banan går hela vägen runt VGA hålen och till stora via-hålet R, VGA har Röd på pinne 1.
Pinne 3 borde vara Grön men det är en dekal ivägen så den får du mäta.
En lätt bana till att följa är VGA hål 14 som är V-synk, den går till pinne 6.
VGA hål nr 13 är H-synk och försvinner i ett via-hål under etiketten så det är lite knepigt att följa
1: R
2: B
3: G
4: H synk?
5: N/C (okopplad på tilläggskortet?)
6: V synk
7: GND
8: N/C? (okopplad på tilläggskortet?)
Du får mäta och se om det går att verifiera detta, sen är det väl bara kopiera kortet, peta i det i en låda och koppla vanliga VGA-skärm till din maskin, sådana finns det ju gott om. Tidigare skribent i tråden var väl inne på att göra en omvandling direkt på 9 pinnars D-sub signalen, det kanske kan vara värt att undersöka vidare, särskilt om det räcker med några passiva komponenter.
Pinne fyra har ju banor på båda sidor, någonstans måste de väl gå?
Vid de stora via-hålen står det ju beteckningar, testa att ohm-mäta däremellan för kontrollera vilka som är R, G och B och vilken som är H SY. och V SY.
Vad jag kan se så är pinne 2 kopplad till VGA hålen nr 3 vilket i normala fall är Blå, det stämmer också om man ser var signalen går på andra sidan.
Pinne 1 verkar gå till VGA hål nummer 1, banan går hela vägen runt VGA hålen och till stora via-hålet R, VGA har Röd på pinne 1.
Pinne 3 borde vara Grön men det är en dekal ivägen så den får du mäta.
En lätt bana till att följa är VGA hål 14 som är V-synk, den går till pinne 6.
VGA hål nr 13 är H-synk och försvinner i ett via-hål under etiketten så det är lite knepigt att följa
1: R
2: B
3: G
4: H synk?
5: N/C (okopplad på tilläggskortet?)
6: V synk
7: GND
8: N/C? (okopplad på tilläggskortet?)
Du får mäta och se om det går att verifiera detta, sen är det väl bara kopiera kortet, peta i det i en låda och koppla vanliga VGA-skärm till din maskin, sådana finns det ju gott om. Tidigare skribent i tråden var väl inne på att göra en omvandling direkt på 9 pinnars D-sub signalen, det kanske kan vara värt att undersöka vidare, särskilt om det räcker med några passiva komponenter.
Senast redigerad av e5frog 19 december 2010, 16:58:24, redigerad totalt 1 gång.
Tillbaks på ruta #1, mätning med adekvat instrument dvs oscillskop krävs.
-
Så oerhört smart att mäta var banorna tar vägen! Eller rättare sagt: så oerhört korkat av mig att inte tänka på det istället för att vrida ögonen ur led för att försöka se var de tar vägen.
Jag försökte få min bror att ta med oscilloskopet och komma över på mätning men han var på julfest igår och var inte överdrivet sugen på att göra något alls idag.
Jag försökte få min bror att ta med oscilloskopet och komma över på mätning men han var på julfest igår och var inte överdrivet sugen på att göra något alls idag.
Det hade varit lite lustigt om en Commodore monitor hade passat direkt, i TTL läge:
http://www.amiga-hardware.com/showhardw ... HARDID=849
De brukar heta 1084/1084S/1084ST/1084S-II etc.
Det var därför jag funderade på om det inte fanns knappar att ändra på den skärm du fick skickat till dig, någon TTL-knapp eller knapp för signalnivå.
http://www.amiga-hardware.com/showhardw ... HARDID=849
Kod: Markera allt
Digital Analog
Pin Number TTL Mode RGB Analog Mode
1 Ground Ground
2 Ground Ground
3 Red Red
4 Green Green
5 Blue Blue
6 Intensity N/C
7 N/C Composite Sync
8 Horiz.Sync N/C
9 Vert. Sync N/C
Det var därför jag funderade på om det inte fanns knappar att ändra på den skärm du fick skickat till dig, någon TTL-knapp eller knapp för signalnivå.
-
Jag har också vart inne på en commodoremonitor men de är inte så enkla att få tag i. Det dyker upp nån på blocket ibland men oftast är det ingen som orkar skicka dem utan de ska hämtas. Jag åkte förövrigt på en klassisk blocketblåsning efter att ha satt ut en köpesannons på blocket där jag ville köpa just en commodoremonitor. Nån pajas från Karlskrona hävdade att han hade en och jag betalade hälften (250kr) i förskott, naturligtvis dök det aldrig upp någon skärm. Lite för lite pengar för att åka ner och visa vad jag tycker om sådant också...
Nåväl, jag bifogar en bild på baksidan av monitorn. Det finns en hel del inställningar där och jag har provat det mesta.
Jag hade tänkt prova en sån här också: http://www.converters.tv/products/vga_to_vga/838.html
De tror att den borde funka och lovar pengarna tillbaka om det inte gör det. Klart prisvärd tycker jag.
Nåväl, jag bifogar en bild på baksidan av monitorn. Det finns en hel del inställningar där och jag har provat det mesta.
Jag hade tänkt prova en sån här också: http://www.converters.tv/products/vga_to_vga/838.html
De tror att den borde funka och lovar pengarna tillbaka om det inte gör det. Klart prisvärd tycker jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Provade att koppa enligt ovan och testade med en vanlig, modern skärm. "Input not supported" meddelade den glatt.
Det finns naturligvis inga garantier på att jag kopplat rätt på nåt sätt men eftersom skärmen gick från "no input" till ovanstående
meddelande så måste den känt av nåt iallafall.
Jaja, jag vet. Oscilloskop...
Det finns naturligvis inga garantier på att jag kopplat rätt på nåt sätt men eftersom skärmen gick från "no input" till ovanstående
meddelande så måste den känt av nåt iallafall.
Jaja, jag vet. Oscilloskop...
Signalen från maskinen ligger kanske utanför de frekvenser skärmen stödjer. 

-
Ja antagligen. Nu har jag beställt skärmen jag länkade till ovan, det skulle ta 2-5 dagar att få den. Antagligen längre över jul förstås.
Funkar inte den då bryter jag ihop.
Funkar inte den då bryter jag ihop.