alkolås

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tycker att det är lite väl mycket finess på inläggen för att vara ett forumtroll. Dessa brukar ju mest vara otrevliga och förstöra.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sant, sant.

Då skrattar jag bara istället.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dessa alkoholmätare går på 1,5 volt batterier.
Hur gör jag för att få ner 12 v till 1,5 v?
Först med en 5v spänningsregulator, men sedan måste jag få bort ytterligare 3,5 volt. Hur gör jag detta?
Detta för att driva alkoholnätaren utan batterier.
Sedan kan jag ju få 5v från regulatorn för att driva kretsen med xor grindar och så vidare.

Tänkte mig sedan att ta bort lysdiodernaå alkoholmätaren och koppla optokopplare på den.
Sedan koppla dessa till xor kretsen samt 4 lampor.
blå med texteb "VRID NYCKEL" , som tänds innan "blås". Kopplas med XOR till regulatorn och "BLÅS"-lampan.
gul med texten "BLÅS" (Kopplat med xor på grön och i sin tur xor med röd, och sedan OCH på "D" läget på startlåset, dvs precis före själva starten, vid återfjädringen)
grön med texten "OK"
röd med texten ">0,2" (kopplas till gul OCH röd via OR-grind på mätaren).
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

varför inte använda en spänningsregulator på runt 1,5V ( varning för värme). kolla elfa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför ska du till 1,5V när du i samma andetag skriver att den gär på "batterier" alltså plural?

Mätaren kör tydligen på fler batterier och då blir det vär 1,5V per batteri.

LM317 kan i övrigt reglera ner till 1,23V.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Är detta inlägg nr 1, 2 eller 3 på top10 listan av roligaste trådarna?
Denna, Scanning-signal och kodlåstråden är rätt roliga :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag tyckte 'bilintresserad?' tråden var lite rolig på en del ställen också,
trodde såklart först att 'sebastiannielsen' var ironisk när han visade sin drömbil, men oj vad jag skrattade..
när jag insåg att så var inte fallet :lol:
Vad billig den var också :wink:
OT..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

sebastiannielsen skrev:Tycker alkohol borde bli klassat som knark, så det blir olagligt att inneha och så vidare.
Jasså, vad ska du tanka bilen med då? Blivande knark? :lol:

Det är kul att se dig argumentera mot något du knappt har någon koll på alls (precis som dina vanligt i ditt fall). Vad härnäst? Totalförbud mot diväteoxid eller?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jo ett flertal personer avlider varje år pga diväteoxid. :lol:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Även den största delen i surt regn.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sebastian> Skalla kunskap om ämnet INNAN du försöker argumentera för att du har rätt.

Använd dessutom sunt förnuft. Skulle ansvarsfulla mammor och pappor bjuda dom små barnen på cider om det garanterat skulle kunna döda en vuxen människa om man dricker 1L?

Du bör nog gå utanför ditt rum. (om nu inte datorn kraschat o du inte kan få upp låset?)

Enda sättet att verkligen veta hur någonting fungerar är genom att prova det själv. Man kan ju däremot undersöka saken litegranna innan. www.google.com har länkar till många svar....

Vill man veta om man kan bli full/död på 1l cider? drick!
Vill du veta om ett 9v batteri kittlar emot tungan? testa!

Är det inte dags för någon att skapa en 10 i-top lista? :D

/en kille som garanterat inte dött av 1L cider
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Nja man ska kanske inte alltid skaffa sig kunskap genom att praktiskt prova det själv. Om man har bristande teoretiska kunskaper om ämnet ska man nog bättra på dem först eller rådfråga någon med gott omdöme. Annars lär man förr eller senare göra något farligt. Det finns mycket konstig och felaktig information man kan hitta med Google.

1l cider går bra, och det borde man inse utan att prova. Men om tror att det är skadligt så borde man låta bli att prova, man kan ju ändra åsikt efter att ha pratat med andra och testa det senare.

Vill man veta om 1l koncentrerad salpetersyra gör en full/död skulle jag inte rekomendera någon att prova. Även det borde man inse men om man inte gör det kan det få allvarliga konsekvenser.

Säkerhet först.

EDIT: Nu tror jag inte på reinkarnation, fast om det förekommer inser jag att jag måste ha varit ett oerhört nitiskt skyddsombud i ett tidigare liv :wink:
Senast redigerad av babbage 29 mars 2005, 01:09:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Givetvis skall man vara "säker" innan man provar. :)
Ville mest få fram hur mycket man kan fundera ut själv genom att bara använda hjärnan litegranna innan man försöker övertala andra att man har rätt om något man inte vet någonting om. (oj oj, lång mening :))
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Appropå 9V-batterier: Har hört att det är ett antal människor som dör varje år av att slicka på just ett sådant. Nån som vet om det ligger någon sanning bakom?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Låter väldigt osannolikt, men om det är t.ex. personer med anlag för hjärtatack kan det kanske vara en utlösande faktor (anspänning och rädsla?) likaväl som att bli skrämd på något annat sätt. Ja, jag vet inte om det stämmer. Personer som drabbas kanske inte ens var medvetna om sina problem. Alternativt kan man sätta det i halsen.

/En som fått en del elektriska stötar men aldrig har slickat på ett 9V batteri.
Skriv svar