iSendIR / Samköpsprojekt #1

Berätta om dina pågående projekt.
snigelen

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av snigelen »

Nu blir jag lite förvirrad också. Pratar du om samma bootloader som beskrivs i AN2606? Första raderna i den säger
Introduction
The bootloader is stored in the internal boot ROM memory (system memory) of STM32
devices. It is programmed by ST during production. Its main task is to download the
application program to the internal Flash memory through one of the available serial
peripherals (USART, CAN, USB, etc.). A communication protocol is defined for each serial
interface, with a compatible command set and sequences.
Det låter inte som om man kan skriva över den. (Jag har i alla fall inte lyckats, trots mycket klantande).
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Jag är intresserad två iSendIR (utan låda)
och en USB-JTAG.

mvh
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Helt fel processor. iSendIR har en LM3S6965 från Texas Instruments (Luminary).
snigelen

Inlägg av snigelen »

Ja det har du rätt i :oops:, jag läste slarvigt och fyllde visst på med information som inte fanns. (Men jag trodde iofs att även andra CortexM3 med förprogrammerad bootloader hade liknande concept som i stm32. Men det verkar ju inte vara fallet)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Glömde säga att jag skippar lådan till det kit jag beställt, hjälp med ytlödning emottages dock alltjämt tacksammast. Tackar på förhand!
Stockman

Inlägg av Stockman »

@Jesper

Ah, jag kör ändå, skolan jag pluggar på har en del grymma lödstationer som jag kan låna. Så jag kör på både iSend och USB/JTAG fräset med tillhörande lådor om du kunde lösa ytlödningen. Det blir ett kul projekt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jesper:
Tack för svaret. Nu känner jag mig mycket klokare. :)
Jag beställer 2st kit iSendIR och lådor.

Skicka gärna mail istället för PM.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Då var det slut för beställningar.

Jag kommer skicka PM eller mail med betalningsinfo och förbereder beställningar av kort och komponenter.

Statusuppdatering kommer att ske i första inlägget.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Jesper, jag glömde visst att skriva att jag är intresserad av kapslingen också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Från första inlägget:
"* Har börjat lägga upp dokumentation och data på iSendIR sidan på code.google.com.
* Utvecklingsmiljön nästan klar, lite småjusteringer kvar innan den är redo för nedladdning."

Det var som 17.. Du är inte lite snabb! :bravo:

"Förbereda gärna genom att ladda hem och installera VirtualBox."

Jag gillar verkligen när man kan börja redan innan man fått hem grejerna. Skoj! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Då, ÄNTLIGEN, har jag fått snyggat upp lite i koden och laddat upp den i versionshanteringen, förberett utvecklingssystemet och laddat up 1.2 GB fil :shock: , samt skrivit en liten guide :shock: :shock: .
Postar den här initialt, så kommentatörer har något att referera till, senare lägger jag den om HTML på projektsidan.

Uppstart av iSendIR utvecklingsmiljön:

Om du inte har använt en virtuell maskin förut, läs detta för en snabbintro till VM (Virtuella Maskiner).

Virtuella maskiner har blivit populära på senast, men det är inget nytt. Även de första stora IBM system på 60'talet körde virtuella maskiner.
En virtuell maskin är en maskin (Gäst/Guest), som kör under ett program (i vårt fall VirtualBox) på en värddator (Värd/Host).
Virtualiseringsprogramvaran gör att det för VM'en ser ut som att den kör självständigt på en helt vanlig hårdvara.
Istället för vanliga drivrutiner för grafik, ljud och dylikt laddas speciella drivrutiner istället. Den virtuella maskin har ingen som helst kännedom om det värdsystem den kör på, den är helt självständig.
Det betyder att man kan köra en Linux VM på en Windows värd eller tvärtom. Eller t.ex. Windows på OSX, o.s.v.
Prestandan påverkas endast marginellt av att maskinen körs virtuellt (förutsatt att värden inte håller på med andra saker, så klart).
Man kan köra flera VM på en värd om man vill, det är mest en fråga om RAM-minne. Detta utnyttjas väldigt mycket i datacentra, där man kör ett antal virtuella web-servrar/maskiner på samma hårdvara.

Den virtuella maskin, samt den disk den ligger på, sparas som en (eller två) filer på värdens hårddisk.
Med VirtualBox ligger filerna under (Windows Host) C:/Users/<Användarnamn>/.VirtualBox/

Mera info kan du hitta här (Jag rekommenderar den engelska wikipedia artikel, då den svenska suger rejält): http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine

Nog om det, nu till hur du installerar:

Gå till VirtualBox hemsidan http://www.virtualbox.org/ och ladda ned en Virtualbox för ditt gäst OS.

Installera VirtualBox, jag ger inga detaljer, då det skiljer lite grann baserat på vilken host du kör på. Installera med alla defaultinställningar.

Ladda hem ZIP filen från http://www.frozencity.com/ef/isendir/iS ... opment.zip
VARNING - FET nedladdning, 1.2 GByte!

Packa upp ZIP'en, och du har nu 3 filer:

iSendIR Development.mf
iSendIR Development.vdk
iSendIR Development.ovf

Starta VirtualBox.
Välj File->Import Appliance eller tryck Ctrl-I för att importera en sparat VM (virtuell maskin).
(Du kan ändra språket för in VirtualBox installation på File->Preferences / Arkiv->Inställningar).
Bläddra till där du packade upp ZIP filen, och välj iSendIR Development.ovf
VirtualBox visar information om den nya VM och vart den kommer att läggas. Kör med allt default och tryck Finish.
Nu importeras den nya VM, det kan ta någon minut eller två.
När det är klart, kan du ta bort filerna som packades upp, om du behöver diskplats. Spara gärna ZIP filen ett tag, ifall du skulle behöva återinstallera.

Nu finns den nya VM i vänsterspalten.

Välj VM'en i vänsterspalten vid att klicka på den, och klicka sen på Start ovanför. Du kommer säkert att få ett meddelande om tangentbordsfångst. Välj "Don't show this message again" och fortsätt.

Det kan bli lite strul med uppstarten, beroende på din värdmaskin. (Egentligen kan det bli så in i helvete mycket strul, men vi hoppas på det bästa ;-)

Det kan bli bök med CD emuleringen verkar det som. Vill den inte starta, prova då först:

Settings->System->Motherboard --> Välj bort Floppy, CD/DV-ROM och flytta HD till toppen.

Då jag har inställningar för 64-bit och VM stöd, kan det bli strul om du inte har det. Hörgerklick på maskinen i vänsterspalten och välj "Show Log".
Om du hittar detta meddelande: VERR_VMX_MSR_LOCKED_OR_DISABLED, gör så här:

--> Settings->System->Processor Tab ---> Ändra till 1 CPU
--> Settings->System->Acceleration Tab ---> Uncheck Enable VT-x/AMD-V

Nu borde det dra igång.

Första starten kan ta en liten stund, eftersom det är en komplett Power-Up av Ubuntu.

Sen, när du ska släcka ned maskinen, kör då inte shutdown på Ubuntu, utan stäng hostfönstret eller välj Close från Machine menyn.
Så får du en liten pop-up, där väljer du "Save the machine state", då startar maskinen på några sekunder nästa gång.

Voila, välkommen till virtualiseringens sköna värld. Det kräver lite tilvänning, men prova installera lite andra VM'er och leka med, så inser du snart hur förbannad bekvämt det är med virtuella maskiner.

När du fått igång utvecklingsmaskinen och Oh-Ah'at färdigt över min skitsnygga logga, klicka då på Firefox ikonen i på menyraden längst upp.
Då får du upp "hemsidan" för utveclingsmiljön, där det finns länkar till dokumentation för verktygen, IDE'n, iSendIR koden, datablad och mycket mera.

Är du nybörjare på Ubuntu, finns det den del länkar på Bookmarks till Ubuntu sidor. Du kan också klicka på räddningsbältet i topraden, så kommer du till Ubuntu Help Center.

Ubuntu versionen är 9.04. Men den är lite moddat, och det kan vara värt att veta hur, då det påverkar säkerheten kraftigt.
  • * Jag har stängt av uppdateringar för att ha en fixed miljö.
    * Root biblioteket för web-serveren har flyttats till / istället för /var/www. På detta sätt kan man browsa hela filsystemet med Firefox.
    * Användarnamn är "developer", lösenord (även root) är "password"
Det kanske finns lite till, jag ska uppdatera om jag kommer på mer.

Ytterligare en sak ang. säkerheten:

Nätverksinställningen i VirtualBox är satt till "Bridged" mode. Det gör att maskinen är som en "riktig" maskin på nätverket och den kommer försöka få en IP av din DHCP server.
Den kan då komma åt internet, så du kan bläddra till datablad och till repositoriet med källkoden. Det gör också att du kan browsa till maskinen från din värdmaskin vid att ange dens IP i din web-browser.
Men det kan man även UTIFRÅN, om inte din brandvägg är satt upp för att blokera detta.

För att se vilken IP din virtuella maskin har, klicka på terminalikonen i toppraden (>_) och skriv ipconfig i fönstrer som kommer upp.
Din IP visas under ethN, inet addr:

Det var den korta version, jag orkar inte gå in på hur Eclipse o allting fungerar, det finns massor av guider på nätet, men ska kort förklara hur det är satt upp och vad du bör göra:

Starta Eclipse vid att dubbel-klicka på ikonen på skrivbordet. När Eclipse startat ser du tre projekt i vänsterspalten, iSendIR, lmi_tools samt svn_demo_project. Klicka på trekanten vid svn_demo_projekt och gör sen samme med trunk.
Nu ser du filerna i demo projektet. Det är ett litet AVR projekt som jag lagt in för att du ska kunna komma igång och lära hur Eclipse och Subversion (versionshanteraren) fungerar.

Dubbelklicka på sd_breakout_demo.c - filen blir nu öppnat i editoren. Scrolla till rad 156, med raden

Kod: Markera allt

printf("\n\n**  mmc_demo is alive. **\n");
Ändra lite i texten i printf satsen.

Klicka nu i högerspalten på trekanten vid svn_demo_project, sen trunk, sen default. Dubbelklicka på All.
Grattis, du har nu kompilerat ditt första program. (Ja, altså, första för några, kanske ;-)
För att din ändring ska komma in i versionshanteringssystemet, trycker du Ctrl-Alt-C eller högerklickar på filen (eller projektet) i vänsterspalten och väljer Team->Commit.
Frågar den om lösenord skriver du lösenordet som är "password". Nu kan du ange en kommentar för din ändring. Skriv något och klicka OK.

Så där, du har nu just gjort en incheckning av en ändring.

Öppna/Gå till Firefox och klicka på Local Code Repository WebSVN i nästsista raden. Där ser du nu filerna i det lokala versionshanteringssystem.
Klicka på SDCard_Breakout_Demo, sen på trunk, och du ser att filen sd_breakout_demo.c samt överliggande bibliotek har fått ett nytt versionsnummer.
Om du klickar på Log till höger om filen, ser du kommentarerna för varje ändring.

Använd detta test projekt för att bli kompis med Subversion, det kan var lite trixigt ibland. Länkar till UserGuiden finns på Firefox hemsidan.

Test projektet användar ett lokalt repository för versionshanteringen, iSendIR projektet anvädar Googles Code Hosting, och fungerar i stort sett precis likadan.

Oftast vill du bara uppdatera koden till den senaste officiella version och det gör du vid att klicka på iSendIR i vänsterspalten och sen trycka Ctrl-Alt-U eller högerklicka och välja Team->Update.

Det var allt för nu.

Kommentarer välkommna.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

:bravo: :bravo: :bravo:

Funkade perfekt! (och loggan var snygg)
Även Subversion fungerade, där har jag endel att träna på....
Också fanns det 740 sidor datablad att läsa på, jag är helt ny på LM3S6965 :shock:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Telekomvärldens -48V nämns i tråden.

Jag tror att anledningen till att man kör plusjordat är att vid överledning mellan signalkabel och jord så överlever ledningarna mycket bättre om det är plusjordat än om det är minusjordat.

Från tidig stenålder, eller närmare bestämt när halvledarna började vara dugliga för tresiffrigt antal MHz, så fanns antennförstärkare där förstärkaren satt uppe på masten och matades via överlagrad likspänning på koaxialkabeln. Redan då på 50-60-talet insåg man plusjordningens fördelar. Jag har sett några sådana installationer och aldrig sett något problem med kablar skadade av fukt. Sen kom parabolvärlden, och där har nån bestämt sig för minusjordning. Jag har sett riktigt många koaxkablar där mittledaren skadats av fukt i kombination med minusjordningen.

Vad gäller PoE så borde det i princip gå att fixa en dc-dc-omvandlare som omvandlar -48 till +3.3 (eller vad nu kretsen drivs av) trots att den inte är galvaniskt skiljd, d.v.s. vänder på plusjordning till minusjordning.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Hej
Tänkte kolla om du vet något mer om ungefärlig leveranstid?
Man är ju lite sugen... :-)
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Jag undrade när någon skulle bli lite otålmodig. ;-)

Det är ett lite problem, dvs jag hoppas det inte ÄR ett problem, men det luter tyvärr åt det hållet.
På rekommendation av en medlem på AVRFreaks, tänkte jag använda MakePCB i Kina för att göra korten. De hade bra pris och har gjort fina kort förut.
Jag skickade underlagen och fick en orderbekräftelse och betalade med en banköverföring.
Tyvärr slutade allting där. Jag får ingen kontakt med dem och de uppdaterar inte det status-spreadsheet som finns på nätet.
Jag har kontaktat AVRFreaks medlemmen som har lite direktkontakt till den som driver företaget, men ännu har jag inte hört tillbaka.
Synd att jag inte använde Paypal, så hade man kunnat klaga, men det var billigare o enklare med banktransfern.
Totalt var det ca 190 Euro som betalades, så det är inga jättepengar, men innan jag beställer någon annanstans vill jag gärna ha ett konkret svar på om det blir några kort eller inte från MakePCB.
Detta fördröjer tyvärr allting. Hade allt gått som det skulle, hade korten varit klara för länge sen.
Alla andra komponenter har jag redan och har sorterat dem med stor hjälp från StenD.

Hoppas ni står ut ett tag till.

PS.
Detta gäller ju även korten till USB-JTAG'en.
Skriv svar