Laserpekare – ett växande problem
Re: Laserpekare – ett växande problem
Nja, Lasrar och Socialdemokrati är lite väl ambitiös koppling.
Jag hade gärna sett licens för starka lasers faktiskt. Man får genomgå någon kunskap och lämplighetsprov först.
Jag hade gärna sett licens för starka lasers faktiskt. Man får genomgå någon kunskap och lämplighetsprov först.
Att uppfostran har något att göra med problemet är nonsens. Tror nog mer på att ca 99.9% av alla i sverige ser en peklaser som en typ av ficklampa, och alla vet ju att en ficklampa kan ju inte vara farlig eller? 
Många storheter som vi rör oss med och hanterar utan problem (effekt, energi, enheter som Watt, Joule etc och prefix typ kilo, milli, micro etc) är inte självklara för många. Kommer man sedan in på divergens, milliradianer hit och dit etc så står nog de flesta som frågetecken.
Så blir det ju även vid stiftande av lagar, att man klumpar ihop saker och gör så att en relativ lekman kan säga att t.ex. peklasrar är förbjudna (och inte gå in på detaljer) utan att gå in för djupt på tekniska detaljer.
Lösningen är nog som MaDa är inne på en typ av tillstånd som man måste skaffa för att få hantera den typen av prylar. Då kan en kvalificerad person avgöra om du har tillräcklig kunskap om hantering och risker och på så vis förenkla för den lekman som senare ska kontrollera om du har rätt att använda lasrar eller inte.
Så är ju principen för radioamatörer idag. Det är förbjudet att bygga och använda radiosändare, men när du genomgått en viss utbildning och förstår risker och regelverk så kan du få licens att i princip leka fritt inom betydligt vidare gränser. (Frihet under ansvar)

Många storheter som vi rör oss med och hanterar utan problem (effekt, energi, enheter som Watt, Joule etc och prefix typ kilo, milli, micro etc) är inte självklara för många. Kommer man sedan in på divergens, milliradianer hit och dit etc så står nog de flesta som frågetecken.
Så blir det ju även vid stiftande av lagar, att man klumpar ihop saker och gör så att en relativ lekman kan säga att t.ex. peklasrar är förbjudna (och inte gå in på detaljer) utan att gå in för djupt på tekniska detaljer.
Lösningen är nog som MaDa är inne på en typ av tillstånd som man måste skaffa för att få hantera den typen av prylar. Då kan en kvalificerad person avgöra om du har tillräcklig kunskap om hantering och risker och på så vis förenkla för den lekman som senare ska kontrollera om du har rätt att använda lasrar eller inte.
Så är ju principen för radioamatörer idag. Det är förbjudet att bygga och använda radiosändare, men när du genomgått en viss utbildning och förstår risker och regelverk så kan du få licens att i princip leka fritt inom betydligt vidare gränser. (Frihet under ansvar)
När småungar springer omkring och pekar på folk har det med uppfostran (snarare avsaknaden av) att göra.
Småungar är alla som pysslar med sånt.
Licens osv hjälper inte något, då det inte går att kontrollera, pga privatimport.
Nej det handlar om ren och skär uppfostran, inget annat.
MaDa nej det är ingen ambitiös koppling, eftersom det har med uppfostran att att göra.
Småungar är alla som pysslar med sånt.
Licens osv hjälper inte något, då det inte går att kontrollera, pga privatimport.
Nej det handlar om ren och skär uppfostran, inget annat.
MaDa nej det är ingen ambitiös koppling, eftersom det har med uppfostran att att göra.
Min mor & far kan inget om Laser, möjligen min farsa vet att det kan vara farligt. Men susning om våglängder och blinkreflexer har han nog inte.
Eller det är sossarnas fel att mina föräldrar inte är bättre belästa inom optoelektronik?
Man har väll licens på vapen och förbud på privatimport på det idag?
Eller det är sossarnas fel att mina föräldrar inte är bättre belästa inom optoelektronik?
Man har väll licens på vapen och förbud på privatimport på det idag?
Det handlar inte om huruvida det är en laser eller inte, utan om hyfs och hur man beter sig mot sina medmänniskor.
Det är ointressant huruvida det är en laser, kniv, yxa, hammare, stekpanna, basebollträ, pistol eller luftvärnskanon.
Det handlar om grundläggande uppfostran där barnen får lära sig att visa respekt för andra och andras egendom, vilket totalt tappades bort under flumperioden på 60-70-talet.
Resultatet ser vi naturligtvis i dag.
Det är ointressant huruvida det är en laser, kniv, yxa, hammare, stekpanna, basebollträ, pistol eller luftvärnskanon.
Det handlar om grundläggande uppfostran där barnen får lära sig att visa respekt för andra och andras egendom, vilket totalt tappades bort under flumperioden på 60-70-talet.
Resultatet ser vi naturligtvis i dag.
Men de som är underhållande med denna tråd är att de verkar vara några som på allvar tror att busstreck är något som är uppfunnet efter 70-talet 
Hade de varit 70-80år tidigare så hade laserpekaren istället varit en slangbella, ärtrör eller en sten!

Hade de varit 70-80år tidigare så hade laserpekaren istället varit en slangbella, ärtrör eller en sten!
Busstreck är en sak, detta faller knappast under benämningen busstreck.
Är väl mer att jämföra med att skjuta med luftgevär på folk.
Är väl mer att jämföra med att skjuta med luftgevär på folk.
Så att skjuta med en slangbella eller slänga sten på folk kan inte alls vara skadligt?
Har jag inte påstått heller, dock åkte man på en smäll om nån kom på det, typ.
Det handlar fortfarande om dålig uppfostran.
Det handlar fortfarande om dålig uppfostran.
Så en bra uppfostran är en smäll?

Denna 10-åring åkte nog på en "smäll" fast inte fysiskt.

Denna 10-åring åkte nog på en "smäll" fast inte fysiskt.
Om man nu lyckas få någon blind med en laser vad blir då straffet?
Ingenting och man kan fortsätta belysa, eller blir det 10 år på kåken och böter?
Eller hinner James Bond under disco Volante avärja illdådet innan någon blir blind?
Ingenting och man kan fortsätta belysa, eller blir det 10 år på kåken och böter?
Eller hinner James Bond under disco Volante avärja illdådet innan någon blir blind?
Förmodligen grov misshandel. Men de ska nog mycket till att lyckas göra någon blind med en laserpekare från kina speciellt på dom avstånd de verkar handla om.
Punkten blir ju rätt stor redan efter ett par 100 meter.
Men de är jävligt dumt att lysa på folk ändå.
Punkten blir ju rätt stor redan efter ett par 100 meter.
Men de är jävligt dumt att lysa på folk ändå.
Om man ser en 10-åring med farlig laserpekare har man rätt att beslagta den isåfall?
Du kan göra ett enmansgripande ifall 10-åringen begår ett brott, beslagta tror jag inte du kan göra, och i sånt fall vad ska du med en farlig laserpekare till?
Jag och en kompis gjorde ett enmansgripande mot ett gäng minderåringar som körde stulen bil i krokarna runt skogskyrkogården.
Polisen tyckte vi hade gjort ett strålande jobb, dock är jag fortf väldigt fundersam över varför polisen dök upp i 2 bilar och när den första bilen hade kommit fram och varit där i kanske 10-15min så kam den andra med blåljus och fullt hjulspinn i kurvorna.
Jag och en kompis gjorde ett enmansgripande mot ett gäng minderåringar som körde stulen bil i krokarna runt skogskyrkogården.
Polisen tyckte vi hade gjort ett strålande jobb, dock är jag fortf väldigt fundersam över varför polisen dök upp i 2 bilar och när den första bilen hade kommit fram och varit där i kanske 10-15min så kam den andra med blåljus och fullt hjulspinn i kurvorna.