Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Köpte visst en Åsbrink, nån som har en? Bilder sid 3

Inlägg av säter »

Vad är det för längd på skruvarna?
Ska du ha vanlig sexkant eller insex?

När det gäller 1/4" och 3/8" kan du köra UNC rakt av.

Jag har en del liggande på vinden.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

GFEF
<Inte gängstigningen utan toppvinkelen på grundprofilen
som är en triangel.

U i UNC står för Unified en gänga som skall passa både
Engelska Whitworth och tidigare USA system.

Umdantaget är 1/2" som har anna stigning

Javisst är det så, det är naturligtvis gängprofilen som skiljer W och UNC.
Undantaget är mycket riktigt ½" skruv. Whitworth ½" har 12 gängor/tum och UNC ½" har 13 gängor/tum.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Säter>>> Skall kolla längderna ikväll, den stora är nu verifierad W3/8" med ett gängsnitt jag hade. Den lilla skall mätas noggrannare, men bör vara W1/4", hade tyvärr inget snitt för den. Den lilla sitter lite knasigt till så vetesjutton vad det skall vara för skalle på den, men kanske funkar det med insex.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaha, den stora 3/8" skall nog vara 2 1/4" lång, den lilla skruven är nog en 1/4" eller 5/16", svårt att mäta då det är den skruv som skall spänna ihop spindelns spännmutter (rund med ett snitt och en skruv som drar ihop den). Det jag vet är att en M5 ramlar rakt igenom, men en M6 går inte igenom, det kanske ändå tyder på en 1/4" då 5/16" skall ha 6,13mm hål innan gängningen och då borde en M6 trilla igenom också.
Längden på den lilla skruven bör väl vara minst 1/2". Tror helt enkelt jag får demontera lyra osv så jag får med mig muttern till skroten när jag letar skruv, vet att de har ett par pallar med olika UNC/UNF-skruvar, kanske finns det lite Whitworth också, dock lär jag inte se skillnaden.
Om jag inte hittar ska jag nog testa att ta en delgängad M10, kapa den och sen gänga 3/8", kan ju inte svarva ner den innan dock :(

Den enkla lösningen är ju en sortimentlåda från Biltema, kanske är det enda rätta i slutändan.

EDIT: Förtydligande
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

UNC 3/8"-2" fanns, även beg. insex UNC 3/8"-2 1/2", tyvärr inga 2 1/4".
UNC 1/4" finns det lite av varje, men där har du inte bestämt dig än.

Det fanns ingen 2 1/4" i Biltema-satsen heller, förövrigt var det ett billigt sortiment. :tumupp:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tack för att du tittade efter Säter, jag skall försöka åka förbi min skrot för att se om jag kan hitta något där, annars hör jag av mig.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Om det är någon med en Blomqvist, Åsbrink, Norrhult eller annan South Bend-kopia som kan kolla vad det är för skruv i spännmuttern för spindeln(överst i bild här: http://www.lathes.co.uk/blomqvist/img25.jpg) så vore jag glad. Verkar som att skall vara en extremt liten skalle för att gå in i muttern.
Får väl skaffa några stycken, sätta en i muttern och svarva ner skallen på en annan så att den får plats inuti spännmuttern. Inte kan det väl vara tänkt att skruvskallen skall ligga "utanpå"?

En bättre bild som visar hur skruven skall sitta finns här
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har nu löst problemet med 1/4"-skruven. Nedan kommer lite bilder av bearbetningen av den UNC-bult jag köpte idag.
Bild
Slitsar ett spår, men hårt material så det blev bågfil till slut
Bild
Har man ingen svarv så... Gjorde en liten "rundslip"
Bild
Inte världens vackraste skruv, men nu sitter den där.

Skönt, nu kan jag göra en finare i svarven senare.

EDIT: Ja svarven är smutsig, ja den skall göras rent även runt växellådan.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Var på skroten och letade bord idag, ett av modell "Presentinslagningsbord på ICA" på 130x80cm för 550kr var väl bästa kandidaten. Fanns även ett plåtskåp med 130x70cm ovanpå, men det blir nog för grunt. Skall se om LasseAH kan kolla upp hur mycket som behövs.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Jag har min Blomqvistare på ett metallbord med måtten 152x72cm. Så djupet och längden på ditt bord bör räcka till mer än väl.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja djupet är väl egentligen inte tvunget att vara 80 på själva skivan, men frigång mot bakre remhjul kräver nog nåt i den stilen.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Hej X-IL
Nu har jag varit ute i verkstan och mätt lite. Jag mindes fel angående djupet på min bänk den är 72 cm.
Nu är min bänk skruvad i väggen och den stora remskiva är bara nån cm från väggen när drivremmen är spänd.
Om bänken inte står mot väggen räcker det med en 60 cm djup bänk för att svarven och motor fästet skall få plats.
Lite fler mått: avståndet från baksidan av svarvens "fot" till centrum av bulten som håller själva fästvaggan för motorn är
ca 27 cm (mätt på bänken), men där kan man nog ha mellan 25 och 30 cm. Avståndet mellan bänken och centrum på fästbulten
är 6,75 cm. Ett litet tips när du gör fästet för motorvaggan: gör fästet fästet justerbart i sidled så att du enkelt kan justera så att drivremmarna går rakt.
Såg att du lyckats göra en 1/4" skruv men tog ändå lite mått på min. total längd 27mm, gängans länd 23 mm, huvudets diameter 8 mm.
Så vitt jag har lyckats utröna så är nästan alla skruvar/bultar withworth vilket med tanke på att dessa svarvar härstammar från en amrikansk 30tals konstruktion, ganska logiskt. Enda undantaget jag har hittat så här långt är ställskruvarna på tvär och toppslidernas laxstjärtsspår, som av någon anledning är m4.
/Lasse
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Härligt med lite mer info, nu kan jag fortsätta planera. Då kanske plåtskåpet med 70cm i djup är helt ok, eller om jag kan lokalisera ut min nuvarande bänk några cm från väggen.
Jag har en motorsläde som kanske kan moddas fär denna funktion.
Får se om jag kommer ut i garaget något ikväll. Tack för måtten på skruven också, ska kapa av min så då vet jag ju hur lång den är original, inte för att det spelar så stor roll.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag tror det blir trångt med ett till bord, så jag funderar på en vinkel ut från min nuvarande arbetsbänk, en perstorpplatta med två stadiga ben och ungefär halva plattan liggande ovanpå den andra arbetsbänken, så motdubbsänden står in i hörnet i garaget.
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink: Rengöring och demontering pågår

Inlägg av X-IL »

Så ikväll har jag gjort mycket mer än jag tänkte på svarven, men i väntan på att komma på en bra bordslösning så blev det så. Bordfrågan har nog förresten löst sig, får ett 155x70x70 bord gratis, med stålram. Lite stort men då får jag minska ner den befintliga bänken, höjden ser jag inte som något jätteproblem, och i värsta fall får jag fixa högre fötter på bordet.

Nå vad har jag gjort då? Började med att försöka komma åt att göra rent under spindeln, insåg att det skulle bli mycket lättare med spindeln på sidan av, sagt och gjort, klurade ut hur man gjorde och tog loss den. Sen satt ju fortfarande bakväxeln kvar, den var lite värre att få loss, men efter att ha konsulterat en gammal reservdelskatalog till Blomqvist som finns på nätet så kom den loss också.
Sen började det tråkiga arbetet, att försöka få bort all smuts och damm. Ingrott fett och olja blandad med damm blir som ni kanske vet som kåda. Testade följande:
1 Motortvätt - fungerade ganska bra, speciellt om det fick verka ett tag
2 Lacknafta - fungerade inte så bra
3 Bensin - funkade nog men dunstar fort
4 Aceton - funkade inte så bra
5 JIF Cream - Funkade kanon! :tumupp: :D Innehåller ju dock slipmedel så jag var noggrann att inte få det på glid eller lagerytor. Men även utan mekanisk påverkan löste det bra.

Så istället för att stå och borsta eller skrapa bort kådan tror jag att det får bli JIF, kanske först motortvätt som får verka en kvart.
Nu har jag snart demonterat och gjort rent det mesta på svarven, skall bada alla kugghjul i nån mysig sörja också innan de monteras tillbaka. Nu är jag väl inte ute efter kliniskt rent, men åtminstone alla roterande eller rörliga delar skall gå så lätt som möjligt, och det passar bra innan jag bestämt mig hur den skall stå och innan jag gjort ett fäste till motordelen. Jag ser inte fram emot att göra rent ledarskruven :(

Det dröjer ju längre innan premiär när man gör så här, men jag tror att jag har igen det senare.
Skriv svar