Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Re: Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Inlägg av HenkiBoy »

hygren skrev: ...

...
J##### vilken hastighet i starten! Flyger upp som en raket nästan! :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henki:Fattas bara annat den har ju motorkraft motsvarande minst dubbla vikten :shock:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

@Jesper,

Tycker ditt "moderkort" ser riktigt snitsigt ut, verkligen ett kompakt bygge. Vad kostar ett dylikt i runda slängar fullbestyckat? Gissar att du fått beställa delar från många olika leverantörer och bara det trissar väl upp priset ordentligt.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Inte så farligt dyrt, ca $60.
Egentligen är det bara grejer från Digi-Key och Mouser. Endast gyron är köpt hos Mouser, allt annat från Digi-Key. Digikey hade egentligen allting, men (vad jag minns) bråkade de om export-restriktioner på gyron, men hos Mouser var det inget problem.

Här är en preliminär BOM på komponenter:
http://osfcproject.googlecode.com/svn/t ... .0_BOM.pdf

Sen tilkommer tull, moms, kort, montering e.t.c.

Korten är 4-lagers, 1mm kort, med 0.2 hål och 5mil track/space, kemiskt guld.
Mina tre prototypkort kostade ca 2500 ex. moms, bara för kretskorten :shock:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Se där ja, komponentkostnaden var ju helt ok men själva kortet var ju lite väl häftigt.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Varifrån beställde du korten då? Jag har tidigare handlat betydligt billigare 4-lagerskort än så via olika pcb-tillverkare utomlands. Går ju inte tokfort att få dem men billigt och bra blir det.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Korten körde jag som vanligt via Cadint i Täby. Snabbt, ca 5 dagar.
Visst går det att göra billigare, om man har tålamod, men det har inte jag. Dessutom är det inte så många av billig-tilverkarna som klarar specifikationerna.
Detta är ju prototyp kort, med eltest o allt, så kostnaden blir ju rätt hög per kort.
I en produktionssväng kostar kortet nog ca 50-100 spänn, beroende på hur många man gör.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du ... ditt kort är ett av dom bästa som finns på marknaden. Du har inte funderat på att sälja dom?

Det enda jag har sett som varit i närheten är uppgraderingskitet för UFO-X för 2500kr men det är sämre. Så finns det några till som ligger på 8000 - 15000kr.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Mycket intressant! Jag har kollat din projektsida men det känns lite "tunn" :humm: Jag skulle gärna vara med i projektet men tror dessvärre inte jag kan bidra med allt för mycket (mer än glada tillrop :lol: )

Är helt klart intresserad av att kunna bygga en quad (eller mer) -copter som orkar med att lyfta utrustning för filmning/fotografering under något längre stunder (upp till 30min är önskvärt). Har länge tänkt slå till på "MikroKopter" men priset har till viss del hållit mig tillbaka och det faktum att jag helst vill köpa en byggsats som fungerar "out of the box". Naturligtvis kan jag tänka mig en hel del mekande själv, men jag är kass på programeringen så det vill till att det är ett open source projekt med många som kan hjälpa till vid behov. 8) Att du som har kunskapen tycker att Mikrokopter är allt för "slutet" projekt får ditt att låta ännu mer intressant :badgrin:

Hur mycket kommer att behövas för att få ditt projekt komplett? Förutom ditt kort tolkar jag det som att det behövs radio (FX7 eller liknande?), GPS-modul (om man vill ha det vill säga), motorstyrkort (beror på antalet motorer och effekten på motorerna?), motorer, "proppar" (proppellrar), diverse material som basplatta, armar, stödben och batteri (vad är lämligt här som ger bra prestanda/Pris)?
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

@netrunner:
Jo, planen är väl att sälja dem sen. Än så länge är det en prototyp. Den verkar fungera som den ska, men jag kanske hittar något som saknas eller kan förbättras. Har inte varit 100% genom alla funtioner än.
Framåt sommaren borde det kanske vara klart för ett säljframstöd ;-)
Jag har försökt integrera så mycket som möjligt och hålla storlek o vikt nere, så det går att använda även i små modeller. Kortet väger endast 11g.

@PeterH:
Ja, det finns inte så mycket än på projektsidan, endast cad-data o lite dokumentation. Har en del kod som ska läggas upp, men den måste struktureras lite först, baskoden kommer till stor del från ett ST demoprojekt.
Mikrokoptern är väl helt ok som flygplatform och om man bara vill ha något att flyga med. Den är ju välbeprovat över flera år.
Men den passar inte riktigt för mig (själva flygplatformen är väl egentligen ok, men inte datordelel), jag vill gärna utveckla lite själv och vill inte bidra till ett slutet projekt.

Man behöver dessutom:
  • * En radio, detta kan vara vilken som helst, man ska bara ha ett multiplexat PPM signal ur mottagaren, eller en Spektrum satellitmottagare.
  • * En motorstyrning för varje motor. Kontrollern kan styra dessa med antigen I2C eller PPM. Jag kommer att använda Mikrokopters styrning initialt, men håller på med en egen. Deras har inte rigtig EMC feedback från motorn, utan de "fuskar" och skapar ett fast delay med ett R-C filter. Inget bra.
  • * En GPS behövs endast om man vill flyga autonomt (eller logga).
  • * Och sen självklart en flygplatform, som du beskrivar - 4 motorer, 2 proppar i push variant, 2 vanliga, 4 armar, basplatta, ben, batteri. Storleken/vikten/motorkraft på detta anpassar man mot behov. Jag kommer att bygga med kolfiber armar o basplatta, motorer som tidigare vist, 1800 mAh cell. Totalvikt bör bli <600g, lyftkraft minst 1600g.
Om man vill ha mer motortid är det ju "bara" att ta större batteri. Min 1800 mAh cell väger endast 140g, så det är inga större problem.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Hur ser faserna ut som genereras från dessa "hobby"-motorstyrningar? Är det ren fyrkant eller kör man PWM för att efterlikna sinusform på varje fas?
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Min är beställd och kommer inom någon vecka (de verkar vara lite dryga på hobbyking), jag kan kolla då. Jag tänkte designa en egen med digitalt interface men det kan vara värt att beställa en först och se hur de är.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

@Gimbal:
Faserne är ren fyrkant. PWM används, men inte för att forma kurvan, men för att kontrollera strömmen.
Här är en bild på hur det kan se ut:

Bild
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett part funktioner som jag skulle vilja efterfråga är:

1. Möjligheten att skala motorstyrka eller antalet motorer uppåt.
Anta att du vill ha en nyttolast på 2kg. Det skulle kunna gå om man dubblade antalet motorer, dvs man har 4 grupper om 2 motorer i varje. Behöver egentligen inte påverka flyg-mjukvaran. Dvs man behöver pinnar för att ansluta extra PWM eller RC-fartreglage.
(Vet inte varför du bygger egen när dom är lätta att köpa.)

2. GPS i alla fall som tillbehör och möjligheten att plocka ut två olika typer av "smarthet" från GPS:en:
2.1 Automatisk "stå still här" och "åk hem vid problem (lågt batteri, på förekommen anledning)". :D
2.2 Någon form av feed eller RC-servo signal så att man kan ha en riktantenn som hela tiden pekar hem.
2.3 GPS-data tillbaka tillbaka över radiolänk så att man automatisk kan sikta en riktantenn tillbaka mot den.
(givetvis måste man på ett smidigt sätt kunna lösa var "hemma" är)

3. Möjlighet att styra Pan & Tilt servon för kamerahantering.
3.1 Flygsystemet vet ju perfekt hur den lutar vid tex acceleration framåt. Trevligt om den då kunde använda informationen om lutningen och kompensera Tilt servot så att kamerabilden inte "nickar" varje gång man accelererar.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

1. Allt kan skalas fritt, så motorstyrka är inte ett problem. Antalet motorer och deras positioner kräver dock lite hantering för att flytta runt krafter och moment. Jag tänkte ha lite "standard" konfigurationer, quad, quad-x, octo e.t.c. Det finns pinnar för 8 servon, men motorstyrningen är tänkt gå via i2c, så antalet pinnar är inget problem.
Om det var motorreglagen du menade var lättare att köpa, så jo, det är enklare (och billigare) om man styr med PWM. Inte om man vill styra med i2c. Dessutom är de oftast lite stora rent fysiskt.
Dessutom bygger man ju själv för att det är kul.

2. Det finns GPS input och tolk för både NMEA och SIRF.
2.1 Finns båda.
2.2 Har inte planerat för något sånt, men då man har positionen går det rent teoretiskt. Dock är detta en "farlig" funktion, då ett snabbt sväng eller vindkast kan göra att man totalt tappar kontakten. Dessutom behövs 3 eller 4 axer för att antennen ska bli heltäckande.
2.3 En bättre variant än 2.2. Det är redan planerat för en option som ger telemetri tillbaka på 868 MHz. "Hemma"-positionen vet platformen alltid om, det ställs in automatiskt vid start.
(Då man oftast har betydligt längre räckvidd än man kan se, är riktantennvarianten endast intressant om man vill köra FPV. Det har jag tänkt prova, men inte på särskild längt håll. Vad jag vet, får man här i Sverige endast flyga FPV inom synhåll samt med en backup-pilot som kan flyga visuellt på vanligt sätt.)

3. Finns.
3.1. Samma som 3.

Eftersom det ännnu inte finns någon färdig mjukvara än för systemet, är uttrycket "finns" ovan, ett uttryck för det som är planerat, både i HW och SW.
I första hand koncentrerar jag mig på mjukvara för att stabilisera platformen, sen kan man titta på lite lull-lull med autonom flygning och andra finesser.
Skriv svar