Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27252
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av tecno »

OK, jag tror dig.

Det som man tycker är lite snett i det hela att min gamla svarv med en omodern gammal VFD fungerar på samma uttag med JFB i centralen men att den nya moderna ställer till problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46968
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av TomasL »

Skärpta EMI-krav på den nya omvandlaren gissar jag, alternativt har du inga filter den gamla.

Skall man använda JFB ihop med en omformare behöver man en JFB med 300mA jordfelsström, för att vara på den säkra sidan, och fyller ju JFB'n inte sin uppgift som personskydd, enligt mitt sätt att se det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27252
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av tecno »

Kan mycket väl vara så att den gamla uven inte har filter.

Jaja, bara att bita i och bygga om centralen dvs lägga till en handske utan JFB.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17610
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av grym »

dom abb filter som jag dissikerat har haft ganska stora plastkondigar mot jord
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27252
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av tecno »

Menar du att jag ska skippa det externa filtret?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46968
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av TomasL »

NEJ, skippa JFB'n
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27252
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av tecno »

I hear you brother Tomas :)
Användarvisningsbild
Pronic
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 januari 2006, 13:42:56
Ort: Göteborgs Skärgård

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av Pronic »

Hej,ny här men kunde inte hålla mig ...
Ville bara inflika att 2 hastighetsmotorer är (var) mycket vanliga inom hissbranshen ,
för att enkelt styra ner hastigheten någorlunda när hisskorgen närmar sig plan.
Jobbar som hissmontör och stöter på dem med jämna mellanrum då vi moderniserar
dessa anläggningar och kompletterar med nya apparatskåp med frekvensstyrningar.
Aldrig varit några problem att köra igång, kopplar sonika in oss på högfarts-lindningen (U2,V2,W2)
och låter den andra hänga fritt. Vi kör dom med Omron F7 frekvenser, closed loop.

Appropå jfb så kan jag bara intyga att köra frekvensstyrning med jfb är inget roligt, råkar ofta på det när man ska dra igång nyhissar på byggström med jfb i varje i varje "underbyggcentral"... har släckt ett o annat bygge på det sättet... :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27252
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av tecno »

Problemet fixat med JFB. Ej hunnit testa motor/frekvensomriktare.
bandit1200
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 augusti 2009, 17:46:26

Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem

Inlägg av bandit1200 »

Lite O.T. kanske men det finns faktiskt minst 3 olika varianter av dahlanderkopplingar.
Den gemensamma nämnaren brukar vara att de olika farterna har ett förhållande sinsemellan av 1:2, t ex 1400:2800 rpm, men det finns undantag även här.
Jag har i mitt jobb stött på 4:6-poliga dahlander, dock är denna variant inte speciellt vanlig.
Y/YY, Y, dubbel Y eller fläktdahlandern som den också kallas är väl den vanligaste.
Den har ett fallande moment med lägre varvtal.
Y/D är en annan variant där lågfartseffekten är ca 75% av högfartseffekten.
Även D/Y finns faktiskt och denna variant har lika hög effekt på båda farterna.
I en dahlander så används alltid alla härvor i lindningen när motorn körs, det är bara den väg som strömmen går som varierar och detta ger också olika antal poler i statorn, jämför serie/parallella spolar.
Jag har ett papper som jag skrev ihop för ett antal år sedan där jag sammanställde de olika varianterna och deras olika egenskaper om det finns någon här som vill fördjupa sig.
Om alla 6 anslutningarna på kopplingsplinten har kontakt med varandra så är motorn trasig eller så är det en dahlander. Hissmotorer och lyfttraversmotorer har ofta helt separata lindningar då deras poltal varierar mer än 1:2, t ex 2- och 12-poligt, 1:6.
Skriv svar