Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
- tecno
- Inlägg: 27252
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
OK, jag tror dig.
Det som man tycker är lite snett i det hela att min gamla svarv med en omodern gammal VFD fungerar på samma uttag med JFB i centralen men att den nya moderna ställer till problem.
Det som man tycker är lite snett i det hela att min gamla svarv med en omodern gammal VFD fungerar på samma uttag med JFB i centralen men att den nya moderna ställer till problem.
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Skärpta EMI-krav på den nya omvandlaren gissar jag, alternativt har du inga filter den gamla.
Skall man använda JFB ihop med en omformare behöver man en JFB med 300mA jordfelsström, för att vara på den säkra sidan, och fyller ju JFB'n inte sin uppgift som personskydd, enligt mitt sätt att se det.
Skall man använda JFB ihop med en omformare behöver man en JFB med 300mA jordfelsström, för att vara på den säkra sidan, och fyller ju JFB'n inte sin uppgift som personskydd, enligt mitt sätt att se det.
- tecno
- Inlägg: 27252
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Kan mycket väl vara så att den gamla uven inte har filter.
Jaja, bara att bita i och bygga om centralen dvs lägga till en handske utan JFB.
Jaja, bara att bita i och bygga om centralen dvs lägga till en handske utan JFB.
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
dom abb filter som jag dissikerat har haft ganska stora plastkondigar mot jord
- tecno
- Inlägg: 27252
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Menar du att jag ska skippa det externa filtret?
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Hej,ny här men kunde inte hålla mig ...
Ville bara inflika att 2 hastighetsmotorer är (var) mycket vanliga inom hissbranshen ,
för att enkelt styra ner hastigheten någorlunda när hisskorgen närmar sig plan.
Jobbar som hissmontör och stöter på dem med jämna mellanrum då vi moderniserar
dessa anläggningar och kompletterar med nya apparatskåp med frekvensstyrningar.
Aldrig varit några problem att köra igång, kopplar sonika in oss på högfarts-lindningen (U2,V2,W2)
och låter den andra hänga fritt. Vi kör dom med Omron F7 frekvenser, closed loop.
Appropå jfb så kan jag bara intyga att köra frekvensstyrning med jfb är inget roligt, råkar ofta på det när man ska dra igång nyhissar på byggström med jfb i varje i varje "underbyggcentral"... har släckt ett o annat bygge på det sättet...
Ville bara inflika att 2 hastighetsmotorer är (var) mycket vanliga inom hissbranshen ,
för att enkelt styra ner hastigheten någorlunda när hisskorgen närmar sig plan.
Jobbar som hissmontör och stöter på dem med jämna mellanrum då vi moderniserar
dessa anläggningar och kompletterar med nya apparatskåp med frekvensstyrningar.
Aldrig varit några problem att köra igång, kopplar sonika in oss på högfarts-lindningen (U2,V2,W2)
och låter den andra hänga fritt. Vi kör dom med Omron F7 frekvenser, closed loop.
Appropå jfb så kan jag bara intyga att köra frekvensstyrning med jfb är inget roligt, råkar ofta på det när man ska dra igång nyhissar på byggström med jfb i varje i varje "underbyggcentral"... har släckt ett o annat bygge på det sättet...

- tecno
- Inlägg: 27252
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Problemet fixat med JFB. Ej hunnit testa motor/frekvensomriktare.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 6 augusti 2009, 17:46:26
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Lite O.T. kanske men det finns faktiskt minst 3 olika varianter av dahlanderkopplingar.
Den gemensamma nämnaren brukar vara att de olika farterna har ett förhållande sinsemellan av 1:2, t ex 1400:2800 rpm, men det finns undantag även här.
Jag har i mitt jobb stött på 4:6-poliga dahlander, dock är denna variant inte speciellt vanlig.
Y/YY, Y, dubbel Y eller fläktdahlandern som den också kallas är väl den vanligaste.
Den har ett fallande moment med lägre varvtal.
Y/D är en annan variant där lågfartseffekten är ca 75% av högfartseffekten.
Även D/Y finns faktiskt och denna variant har lika hög effekt på båda farterna.
I en dahlander så används alltid alla härvor i lindningen när motorn körs, det är bara den väg som strömmen går som varierar och detta ger också olika antal poler i statorn, jämför serie/parallella spolar.
Jag har ett papper som jag skrev ihop för ett antal år sedan där jag sammanställde de olika varianterna och deras olika egenskaper om det finns någon här som vill fördjupa sig.
Om alla 6 anslutningarna på kopplingsplinten har kontakt med varandra så är motorn trasig eller så är det en dahlander. Hissmotorer och lyfttraversmotorer har ofta helt separata lindningar då deras poltal varierar mer än 1:2, t ex 2- och 12-poligt, 1:6.
Den gemensamma nämnaren brukar vara att de olika farterna har ett förhållande sinsemellan av 1:2, t ex 1400:2800 rpm, men det finns undantag även här.
Jag har i mitt jobb stött på 4:6-poliga dahlander, dock är denna variant inte speciellt vanlig.
Y/YY, Y, dubbel Y eller fläktdahlandern som den också kallas är väl den vanligaste.
Den har ett fallande moment med lägre varvtal.
Y/D är en annan variant där lågfartseffekten är ca 75% av högfartseffekten.
Även D/Y finns faktiskt och denna variant har lika hög effekt på båda farterna.
I en dahlander så används alltid alla härvor i lindningen när motorn körs, det är bara den väg som strömmen går som varierar och detta ger också olika antal poler i statorn, jämför serie/parallella spolar.
Jag har ett papper som jag skrev ihop för ett antal år sedan där jag sammanställde de olika varianterna och deras olika egenskaper om det finns någon här som vill fördjupa sig.
Om alla 6 anslutningarna på kopplingsplinten har kontakt med varandra så är motorn trasig eller så är det en dahlander. Hissmotorer och lyfttraversmotorer har ofta helt separata lindningar då deras poltal varierar mer än 1:2, t ex 2- och 12-poligt, 1:6.