#4. När rörelsen är klar ropar maskinen på ett nytt block från BTR-boxen osv.#
Om du har koll på var den signalen (anropet) finns och hur den fungerar, dvs blir hög/låg när den vill ha respektive inte vill ha en ny rad så är det ganska lätt att lösa. Den signalen skulle man kunna använda som en CTS (Clear to Send) mellan CNC och BTR. Då skickar man ett block och sen väntar på att CTS-signalen blir hög (eller låg). Då CNCn skickar en CTS till BTRen skickar BTRen en CTS till datorn och får det block som datorn skickar ut, som skickas till CNC.
Det känns dock lite dumt att ha en BTR dock, snyggare skulle vara att skicka CNC-maskinens CTS direkt till datorn, som direkt skickat datan parallellt...
Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv
Re: Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv
Jag skulle behöva kolla upp den signalen mellan CNC och BTR. Även kolla vilka pinnar det är till den resp. datasignalerna.
Finns det någon form av T-stycke att köpa, för att använda som mätuttag?
Att skicka parallellt direkt från datorn gör jag redan på två maskiner.
Det fungerar kanon. Problemet är att signaltiderna blir beroende av datorn hastighet, och man kan inte uppgradera till nyare dator.
Finns det någon form av T-stycke att köpa, för att använda som mätuttag?
Att skicka parallellt direkt från datorn gör jag redan på två maskiner.
Det fungerar kanon. Problemet är att signaltiderna blir beroende av datorn hastighet, och man kan inte uppgradera till nyare dator.