Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
BJ

Re: Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?

Inlägg av BJ »

Gimp var lite ostabilt ett tag.
När jag höll på med bilder för ett tag sen
så kunde programmet låsa sig, och det
gick inte att göra nåt mer.
Den versionen som finns nu verkar fungera.
I alla fall för mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det känns lite som att detta handlar om gimp 1.x, som var lite "knölig", fast det var säkert Photoshop 1.x också..

Minns att jag tyckte det var ett stort lyft när jag fick en laptop med linux på jobbet och kunde köra gimp 2.x,
var stor skillnad mot 1.x som jag hade kört i Solaris innan.

Men ska man skala om bilder med GUI så är AdPro fortfarande oslagbart :) (Utan gui så är mogrify från imagemagick-paketet nice)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

psynoise skrev:Kanske tackvare den svenska skolan är nog Sverige som ett ledande IT-land påväg ner i utvecklingen jämfört med andra länder.
Nej det är tack vare den moderna socialdemokratin och deras strävan att alltid styra efter ideologin oavsett konsekvenser men det är en annan diskussion.
psynoise skrev:En PC-dator är ett så väsentligt verktyg inom många områden att skolan borde ha bredare datorutbildning redan i grundskolan. Som 80-talist hade vi båden Amiga, Macintosh och Windows under dom första åren i grundskolan. Lärarna kunde inte såklart något, men vi som var intresserade fick pilla med datorerna och lärde oss massor.
Du talar om en tid när datorer var en mycket dyrbar specialprodukt, idag är de "commodity" och kan köpas för rimliga pengar på närmaste stormarknad eller för ett par studiebidrag beg. på blocket.

Intresset för och nyttan av att dela på gemensam hårdvara i en kollektivistisk lösning har alltså mer eller mindre försvunnit (hur många datorföreningar existerar idag?) när alla istället kan ta med sig varsinn laptop eller köpa det man behöver och ha själv hemma.
psynoise skrev:Idag finns det nog på det flesta grundskolor datorer från samma fabrikat, program av samma version och tyvärr all mjukvara från Microsoft.

Klienterna är oftast Windows eftersom det mesta av pedagogisk- och administrativ programvara enbart finns till windows men visst har jag sett både mailservrar och labbdatorer för eleverna som kör linux. Mac med OSX är ju även väldigt vanligt bland yngres laptopar idag.

Den stora boven bakom standardiseringen är inte Microsoft eller någon form av lathet eller illvilja från lärarkåren utan de kommunala upphandlingsreglerna. Kommunerna tvingas välja lowest bidder från större företag (krav på finansiell styrka etc i regelverket) vilket då oftast blir PC+Windows. Sen tycker jag rent subjektivt att det dyker upp allt fler reportage m.m. där skolor valt Mac (de ägde ju fö. utbildningsmarknaden ~1990).
psynoise skrev:Är man minsta datorintresserad kommer man knappast någonstans med Windows utan många timmars pillande eller en veckas utbildning.
Rent trams, det finns så mycket hjälp och instruktioner att få idag både i bokform och gratis på nätet att det inte spelar någon roll om du börjar med random linuxdist, osx eller windows, det är lika svårt/enkelt att komma igång.
psynoise skrev:Alla som börjar på Chalmers får en datorintroduktion på några timmar där dom förklarar grundläggande Unix och Linux. Vet ju inte en ända som inte klarade av den korta kursen, vanliga gymnasieelever borde inte ha mycket svårare för att lära sig något annat än Windows.
Det är en väldigt stor skillnad på att kunna förstå och kunna arbeta med effektivt, studenten är rationell och vill framför allt klara sin kurs på de tillgängliga sju veckorna, då är det lite väl mycket uppförsbacke att även ge sig på att byta både OS och verktyg samtidigt, det är snarare något som kommer successivt.
psynoise skrev:Men framtiden blir intressant ute på företagen, nu när det börjar komma ut ingenjörer som är uppvuxna med Linux (och det är många, som blir Chefer ännu längre fram) kommer det kanske hända lite saker på företagen.
Är väl inget nytt, för 15 år sedan ramlade det ut massor av folk som ansåg att allt utom Solaris på Sunhårdvara var kasst, problemet var bara att den kombinationen var så ofantligt dyr.

Att dela på en *nixarbetsstation med 2-3 andra eller varsin PC vad väljer du? Vilka tror du får mest gjort?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kan alla enas om *vad* som diskuteras? Grundskolan kan väl knappast anses vara yrkesförberedande? Att man som högskolestuderande till grafisk formgivare behöver god kännedom om Photoshop tror jag vi alla kan vara överens om. Det är på grundskolan utbildningarna måste rättas till. Att, även om det är Windows på datorerna av administrativa skäl, välja öppna fria produkter att jobba i. Open Office har jag svårt att tänka mig skulle sakna något väsentligt för grundskolenivå, eller för den delen de flesta andra nivåer heller. Varför inte välja det alternativet som exakt alla kan använda? Och dessutom på gammal hårdvara för de familjer som inte har råd att köpa nytt?

I den här tråden blandas äpplen och päron att vi snart kan försörja Danmark med fruktsallad. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför inte välja det alternativet som exakt alla kan använda? Och dessutom på gammal hårdvara för de familjer som inte har råd att köpa nytt
Och då blir det naturliga valet Windows.
Med tanke på försäljningsstatistik, är det mycket få familjer i Sverige som inte har råd med att köpa åtminstone en dator.
Är mycket tveksam till att normalfamiljen har kunskapen som behövs för att kunna kompilera drivrutiner för nätverkskort, grafikkort eller annan hårdvara, vilket i princip är nödvändigt när man använder *nix.

Dessutom, i hemmen är och förblir datorns primära uppgift att vara en leksak, ungarna vill ju naturligtvis ha en dator där de kan köra de senaste spelen, och då faller *nix bort direkt.

Dessutom, alla datorer som säljs i dag ärförinstallerade med Windows, de flesta levereras dessutom med MS-Word förinstallerat, Vill man ha lite mer, hostar man upp en tusing och får ett Office-paket, som dessutom är licensierat till tre skilda datorer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

swesysmgr skrev: Den stora boven bakom standardiseringen är inte Microsoft eller någon form av lathet eller illvilja från lärarkåren utan de kommunala upphandlingsreglerna. Kommunerna tvingas välja lowest bidder från större företag (krav på finansiell styrka etc i regelverket) vilket då oftast blir PC+Windows. Sen tycker jag rent subjektivt att det dyker upp allt fler reportage m.m. där skolor valt Mac (de ägde ju fö. utbildningsmarknaden ~1990).
http://www.sr.se/ekot/ekonomiekot/artik ... kel=766567

http://www.conductive.se/okos/res/Dokum ... sektor.pdf

http://www.fof.se/tidning/2007/6/oppen- ... lonsammare

Man hittar väldigt få artiklar om organisationer som har gått FRÅN öppen programvara...
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Med tanke på försäljningsstatistik, är det mycket få familjer i Sverige som inte har råd med att köpa åtminstone en dator.
Jag känner flera hushåll som inte ens har en dator. Och flera som har gamla burkar som kör Windows 98. Att de skulle köpa Photoshop och MS Office är rätt långsökt.

Även om man nu kör t.ex. XP som operativ för att det följer med datorn betyder ju inte det att man måste köra en massa köpeprogram. Gimp, Firefox, Thunderbird, Inkscape, VLC, Apache, Open Office osv går ju att köra även under Windows. Det är ju det som är det fina med öppen programvara, de brukar oftast vara multiplattform.
Är mycket tveksam till att normalfamiljen har kunskapen som behövs för att kunna kompilera drivrutiner för nätverkskort, grafikkort eller annan hårdvara, vilket i princip är nödvändigt när man använder *nix.
Du har med andra ord aldrig provat t.ex. Ubuntu...

Jag har aldrig kompilerat nån drivrutin till nån av mina Debian-burkar, jag har aldrig ens kompilerat nån linux-applikation själv (jag har med andra ord aldrig varit nåt fan av t.ex. Gentoo).
Dessutom, i hemmen är och förblir datorns primära uppgift att vara en leksak, ungarna vill ju naturligtvis ha en dator där de kan köra de senaste spelen, och då faller *nix bort direkt.
Senaste spelen? Mina ungar har aldrig haft datorer som klarat de senaste spelen, trots att de faktiskt kör XP (men de kör inte IE eller Outlook Express utan Firefox och Thunderbird, och har Open Office installerat). Spel får de spela på PS2 och den Wii de fick i julklapp. Ok, nu i jul fick de faktiskt några spel till sina datorer, men det var första gången. De är inte så intresserade av "de senaste spelen", de spelar med glädje några år gamla spel (och det gör jag med).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, har testat i stort sett samtliga distar, och gissa vad, samtliga distar hade problem med trådlöst nätverkskort, där det inte fans några drivrutiner som fungerade, trots att det påstods så.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Visst finns det säkert extrema lägen där saker inte fungerar, men sedan några år har jag aldrig behövt rört en kompilator för att få allt att fungera. Ubuntu erbjuder ju t.o.m. proprietära drivrutiner efter bara godkännande några musklick bort. Men skulle trådlöst nätverk vara extremt oumbärligt i en familj som ärvt en gammal dator så kan dom alltid köpa ett nytt kompatibelt med USB-stöd för en hundring.

Men oavsett så kommer med största sannolikhet Windows med den begagnade datorn, och varför dom skulle få för sig att slänga ut det det första dom gör begriper jag inte, eftersom Open Office fungerar klockrent även i gammal Windows. Den behöver dom bara ladda ner och installera så kan dom träna på skoluppgifterna även på en 10 år gammal dator utan extra kostnader.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Jodå, har testat i stort sett samtliga distar, och gissa vad, samtliga distar hade problem med trådlöst nätverkskort, där det inte fans några drivrutiner som fungerade, trots att det påstods så.
Vad är det du vill ha sagt, är det att du har extremt obskyr hårdvara eller att du är inkompetent ? eller något annat ?

Jag installerade min nya jobblaptop senast förra veckan, både trådat och trådlöst nät funkade direkt out of the box,
måste varit många år sedan jag faktiskt var tvungen att KOMPILERA för att få igång sådant. (Jag installerade Fedora 12)

Jag såg till och med till min förvåning att det trådlösa hoppade igång utan handpåläggning när jag installerade
RHEL5 på en användares helt nya laptop på jobbet i höstas, annars brukar jag undvika RHEL på laptops just efterssom
dom ligger lite efter i hårdvarustöd. (Denna person körde dock mjukvara där ett krav var att man körde den på
just RHEL5)

..Mammas nya dator jag installerade windows på innan jul däremot, där funkade ju inte ethernetkortet utan att ladda
hem separata drivrutiner till det, inte så snyggt.. och då var ändå hårdvaran tre år gammal..

Angående "Dessutom, i hemmen är och förblir datorns primära uppgift att vara en leksak, ungarna vill ju naturligtvis ha en dator där de kan köra de senaste spelen, och då faller *nix bort direkt." så får man vara ganska stadd i kassa om man ska förse sina barn med datorer som hela tiden kan köra de senaste spelen, det kräver väl uppgradering åtminstonde varje år, och priserna är därefter..

Dessutom så tror jag nog den PRIMÄRA uppgiften mer är bankärenden och epost än just lek.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad är det du vill ha sagt, är det att du har extremt obskyr hårdvara eller att du är inkompetent ? eller något annat ?
Förmodligen kompetentare än dig, nej du skall inte uttala dig om sånt du inte känner till.

Dessutom så tror jag nog den PRIMÄRA uppgiften mer är bankärenden och epost än just lek.
Möjligtvis pensionärer.

I barnfamiljer och yngre familjer är den primära användningen: Spel, Chatt och media, i nämnd ordning.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det är nog korrekt att många Linuxdistributioner, kanske alla, har problem med en del hårdvara av senaste snitt. Strul med drivrutiner.
Vad har du (TomasL) för åsikt om varför det är så?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rätt enkelt, det finns naturligtvis ingen möjlighet för de "privat personer" som sitter och utvecklar *nix att supporta all hårdvara.

Företag som RedHat mfl, supportar väl i princip bara "godkända plattformar", till ett högt pris.
HW-tillverkarna kan naturligtvis inte skriva drivrutiner för alla de hundratals olika *nix varianter som finns.
Det blir i naturligtvis Exempel-drivisar av det hela, som i de flesta fallen inte fungerar rakt av, utan behöver handpåläggning, för respektive distro/kärna osv.

*nix-communityn består av en hoper självgoda arroganta och synnerligen otrevliga typer, med inställningen jag vet bäst, alla andra är inkompetenta.
Får man problem och postar en försynt fråga, får man oftast svar av typen "Sök för helvete", "RTFM" eller "Fixa det själv".

Det stora problemet som jag ser det är att det finns alldeles för många distron, en eller två hade räckt, med klara styrgrupper som bestämmer vad som skall göras och hur.
Då hade förmodligen *nix kunnat vinna väldigt mycket och ta stora marknadsandelar.

Vill man nå den stora skaran, så får man ändra attityd en hel del.
Man kan inte begära att Herr/Fru Svensson skall sitta och kompilera drivrutiner för att få ett stackars RT69-baserat WiFIkort eller ett 8168-baserat nätverkskort att fungera.
Som användare är jag fullständigt ointresserad av detta, jag vill enbart ha ett fungerande system, inget annat, där allt fungerar "out of the box" sas.
I nuläget och för en oöverskådlig framtid är och förblir *nix enbart nånting för nördar och servers.

Installation av programvara är ett rent h-vete, finns inte programmen i distrons repo, så sitter man med dependancy helvetet, dessutom visar det sig allt som oftast att vissa bibliotek inte går att installera därför att det befintliga systemet är kompilerat med en annan version, och då får man tanka ned en src, och kompilera själv med statiska libbar istället osv, i all oändlighet, ungefär.

Personligen har jag inget emot *nix som sådant, har i princip sedan 1983 alltid haft minst en maskin snurrande med någon variant av *nix, fram till 98 eller nått sånt var det Microsoft ( den blev för gammal helt enkelt) därefter RedHat mfl (ink FEDORA/ubunt/Slack mfl) numera enbart CENTOS (och dedicerade BW-Distros) (har tröttnat på att leka).
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag orkar inte ge mig in i ännu en strid med Linux-Jihad så jag nöjer mig med att säga att TomasL är en mycket vis man som helt följer min linje! ;-)

//B1N4RY
SvenW

Inlägg av SvenW »

Tråkigt att höra att du råkat ut för "självgoda arroganta och synnerligen otrevliga typer".
Jo sådana finns säkert, men de har väl inte läst på sin
http://www.datasync.com/~rogerspl/Advocacy-HOWTO.html

Läste nyligen en artikel om Jonathan Corbet:
http://www.computerworld.com.au/article ... rly_march/
och citerar:
"The driver has been reverse-engineered for Nvidia graphics chipsets, which constitutes a major part of the desktop market. Nvidia doesn’t cooperate in terms of drivers so the effort has involved about a dozen developers from all over the world, including Australia."

“It has been a master reverse engineering effort,...” Corbet said.

Tycker Du att 'reverse engineering' är fult och bör förbjudas.(?) Är det lagligt eller olagligt?
Har du läst licenstexten på de drivrutiner som Nvidia tillhandahåller? Åsikt?
Skriv svar