LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Re: LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Inlägg av Gildebrand »

Vilken blir då jord?
Den i mitten?
Borre

Inlägg av Borre »

Ja de du kopplar ihop ansluter du till jord, de två andra till likriktaren.

Ett exempel. Denna 300VA 2x24V från elfa kopplar du ihop röd och brun och sen till jord, grön och blå till likriktaren. Kolla schemat i det här databladet:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 612668.pdf
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Tack! Då förstår jag.
Slår lindningarna liksom ut varandra på något sätt så att rödbrun blir neutral? För om man bara kör lindningarna för sig så är det ju växelspänning i de ledarna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Betrakta mittuttaget på lindningen som 0V. Om du tänker dig ytterändarna som att när ena sidan är positiv är den andra negativ. Utgår du från mittuttaget går ytterändarna alltid lika mycket åt olika håll (olika polaritet) och tar ut varandra, mittutaget befinner sig alltid mitt emellan ytterändarna. Så länge mittuttaget sitter lika långt från sidorna vill säga.
OBS! Att man måste vända lindningarna rätt väg för att det ska bli så.

Jag tycker inte riktigt om denna koppling, med en likriktarbrygga och mittuttag. Jag skulle hellre råda till att ta en till likriktarbrygga och sätta en brygga på vardera lindning. Sedan kopplar du ihop den ena bryggans + med den andra sidans -. Detta blir din 0V, den oinkopplade ändan på bryggan blir din +34V resp -34V på den andra bryggan.
Senast redigerad av Mindmapper 30 december 2009, 21:27:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vad är det som inte är bra med den kopplingen då?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om den ena sidan belastas mer än den andra så kan spänningen i de olika uttgångarna förskjutas. Låt säga att du tar ut mer ström på ena sidan av någon anledning. Totala spänningen du har tillgänglig är 34V + 34V. 68V om du mäter från ytterändarna. om du belastar ner ena sidan så att den skulle bli 10V lägre, flyttas de 10V till andra sidan så ena sidan får 24V medans den andra får 44V. Det vill då till att komponenterna tål den spänningshöjningen. Jag vet inte hur mycket obalans i strömuttagen som behövs för att det ska bli en sådan stor obalans. De ggr jag sett de fenomenen har det varit stora skillnader i strömuttag på de båda sidorna.

I och med att du har en trafo med separata lindningar kostar det inte mer än en brygga extra.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

om du belastar ner ena sidan så att den skulle bli 10V lägre, flyttas de 10V till andra sidan så ena sidan får 24V medans den andra får 44V.

Hur får du ihop detta?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Nu kommer en väldigt dum fråga här.
Vad ska man ansluta VDD till. Det är väl digital supply, men har inte förstått hur man ska använda den.

Sitter och cadar(?) i eagle.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

DD står för Drain och motsvarar V+ i FET-kopplingar, samma som Vcc i bipolarkopplingar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vdd
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

I databladet står det följande:
Voltage Supply (7, 18): Negative voltage supply pins, VSS1
and VSS2. To be tied to ground in a single supply configuration.
Ska jag då lägga Vss på jord, eller -15V?

Jag läser också
Supply Voltage (VDD–VSS) 15V
Vilket gör mig lite förrvirrad. Om VDD är +15V, och VSS jord, så blir ju supply voltage 15V. Men om VSS är -15V, då blir ju Supply Voltage +30V.

Sen funderar jag på LOGICGND och GNDAC. Ur databladet läser jag ut att GNDAC ska anslutas till elnätets jordning.
På LOGICGND skriver de
Digital signal ground for the interface
lines; CLOCK, LOAD/SHIFT, DATA-IN and DATA-OUT.
Det borde väl vara samma som GND då det är den enda jordningen som AVRen som ska styra kretsarna har!?
Borre

Inlägg av Borre »

Angående en eller två likriktare så har jag använt kopplingen ovan med bara en likriktare flera gånger utan problem.

Håller på med en förstärkare baserad på LM3886 (en per kanal) och eftersom allt ligger framme löst var det enkelt att mäta lite.
En transformator på 2x18V 120VA får jag 26.55V och -26.5V efter likriktning och när förstärkaren inte spelar något.
Med en belastning av dryga 1A på plusmatningen ger följande spänningar:
24.8V
-26.1V
Alltså 1.75V lägre på plusmatningen och 0.4V lägre på minusmatningen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fritzell skrev:om du belastar ner ena sidan så att den skulle bli 10V lägre, flyttas de 10V till andra sidan så ena sidan får 24V medans den andra får 44V.

Hur får du ihop detta?
Kirchoffs lag om spänningar bl.a. Förutom det så har jag sett det själv ett flertal ggr när jag mätt på snedbelastade nätdelar med mittuttag. Naturligtvis ska det gå att räkna på det i övrigt också, om man har alla impedanser i trafon mm. Skillnaden mot en koppling med 2 bryggor måste väl bli att det inte fyttas över något till den andra sidan om en sida belastas ner. Sedan måste naturligtvis förluster i trafon dras från också.

Borre:
Det behövs en skaplig snedbelastning för att du ska få en större förskjutning. Har du ett normalt slutsteg får du aldrig en sådan snedbelastning. Har du normala säkerhetsmarginaler så kommer inte komponenterna att må illa heller. Det är väl normalt sett vid ett katastroffel som det kan barka iväg i slutstegssammanhang. I andra sammanhang kan det vara obetänksamhet som gör att man hänger på mera belasning på ena sidan.

Skulle vara intressant att se vad som händer om du kopplar med 2st bryggor och belastar på samma sätt.
Borre

Inlägg av Borre »

Hur mycket är en "skaplig" snedbelastning då för att få en förskjutning åt det andra hållet?

Testade igen, men med 5.8ohms motstånd på plusmatningen och fick följande spänningar:
23V
-25.75V
Minusspänningen utan någon större belastning, förutom tomgångsströmmen för förstärkaren, så sjunker fortfarande spänningen, 0.75V lägre.

Jag säger inte att det inte kan hände, men däremot tror jag inte det är något problem alls att köra med en brygga, och det kommer jag fortsätta göra i framtida förstärkarebyggen.
Katastroffel kan förstöra så mycket mer, säkrar man av lär inte någon snedbelastning i detta fall skapa några som helst problem, eftersom att i testet var transformatorn belastad till ~85% utan någon spänningshöjning.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Förutom att jag instämmer med föregående talare är jag fortfarande nyfiken på hur 10V kan "flyttas över till andra sidan"?

Hur stor snedbelastningen än är kommer ju fortfarande den totala spänningen alltid att sjunka. Det kan ju aldrig bli "mer" spänning på andra sidan av en snedbelastning? Kan hända att jag är ute och cyklar men vill se det bevisat med matematik för att kunna tro på det.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Kan någon bekräfta och hjälpa mig angående det som jag skrev i mitt förra inlägg?
Skriv svar