Instabilt ComHem Internet
Re: Instabilt ComHem Internet
Gött att det löste sig.
Jag har precis skaffat com hem och är faktiskt positivt överraskad så här långt. Fick modemet väldigt snabbt, funkade direkt.
Jag bad explicit om ett modem som inte NAT:ade, fick förtydliga det lite och han i andra ändan sa att jo, det är detta, utan router
för folk som redan har en router typ. Faktiskt stämde det!!! modemet NAT:ar inte. Hastigheten är snubblande nära utlovade 24/10.
Riktigt bra. Synd som fan bara att det inte går att få fast IP på något vis :/
Tror Loopia har nån dyndns-tjänst. Ska undersöka det.

MVH: Mikael
Jag har precis skaffat com hem och är faktiskt positivt överraskad så här långt. Fick modemet väldigt snabbt, funkade direkt.
Jag bad explicit om ett modem som inte NAT:ade, fick förtydliga det lite och han i andra ändan sa att jo, det är detta, utan router
för folk som redan har en router typ. Faktiskt stämde det!!! modemet NAT:ar inte. Hastigheten är snubblande nära utlovade 24/10.
Riktigt bra. Synd som fan bara att det inte går att få fast IP på något vis :/
Tror Loopia har nån dyndns-tjänst. Ska undersöka det.

Att de säger att du inte har fast IP betyder inte att du i stort sett inte har det..
Har du en router som ligger uppkopplad dygnet runt så tappar du i stort sett aldrig IP adressen..
Drar du ur modemet en längre tid eller om de har planerad nertid så finns det möjlighet att du tappar IP adressen,
men det händer som sagt inte speciellt ofta..
Sen vet jag inte vad du menar med Loopias dyndns.. men om du exempelvis har en linux webbserver som står på hemma
så kan du lägga in ett cronjob som uppdaterar IP adressen hos loopia för ditt eller dina domännamn med jämna mellanrum,
och på så sätt får du ett "fast" IP för din webbsajt
Har du en router som ligger uppkopplad dygnet runt så tappar du i stort sett aldrig IP adressen..
Drar du ur modemet en längre tid eller om de har planerad nertid så finns det möjlighet att du tappar IP adressen,
men det händer som sagt inte speciellt ofta..
Sen vet jag inte vad du menar med Loopias dyndns.. men om du exempelvis har en linux webbserver som står på hemma
så kan du lägga in ett cronjob som uppdaterar IP adressen hos loopia för ditt eller dina domännamn med jämna mellanrum,
och på så sätt får du ett "fast" IP för din webbsajt

Jo, vanligtvis får man ju samma adress. Men den kan ändras. Strömavbrott brukar kunna ställa till det.
Jo, det var precis det jag menade. jag har några .dyndns.org-domäner som jag har ett litet
program på min server som uppdaterar, de har väl nått slags halvstandardiserat "protokoll" för att göra det. Misstänker/hoppas att man kan köra samma protokoll mot loopia.
Jo, det var precis det jag menade. jag har några .dyndns.org-domäner som jag har ett litet
program på min server som uppdaterar, de har väl nått slags halvstandardiserat "protokoll" för att göra det. Misstänker/hoppas att man kan köra samma protokoll mot loopia.
Ja, loopia har stöd för DynDNS "custom"-protokollet, jag låter min m0n0wall uppdatera automatiskt (den uppdaterar ju då så fort den får en ny ip-adress). M0n0wall använder ez-update.
kan man alltså muckla till det så att istället för att få en dyndns-adress så uppdaterar man mot loopia så man får sin egen domän dit ?
Jag kör nu ett script varje timme som uppdaterar mot dyndns.org och ger mej en adress på nån udda domän.
Måste kolla upp det där, har ju ett gäng domäner..
Jag kör nu ett script varje timme som uppdaterar mot dyndns.org och ger mej en adress på nån udda domän.
Måste kolla upp det där, har ju ett gäng domäner..
Eller (så slipper man mickla med egena script) så låter man ADSL modem/routern sköta det.
Man kan (men jag har inte gjort det (än)) lägga in Dyndns uppdattering direkt i Zyxel modemet.
Då fixar den det så snart den publika IP adressen skulle råka ändras.
Man kan (men jag har inte gjort det (än)) lägga in Dyndns uppdattering direkt i Zyxel modemet.
Då fixar den det så snart den publika IP adressen skulle råka ändras.
Fast jag litar inte på en färdig router, så jag föredrar att köra en maskin som jag har full koll på 
*host* stopspy *host* ..tex..

*host* stopspy *host* ..tex..
Precis. Jag uppdaterar alltså hemma.mindoman.se med DynDNS-protokolletoch får alltså ingen skum domän.Glenn skrev:kan man alltså muckla till det så att istället för att få en dyndns-adress så uppdaterar man mot loopia så man får sin egen domän dit ?
Förut körde jag nånting.homeip.net men det behöver jag alltså inte nu längre när jag har min domän hos Loopia.
(Sen har jag webmail.mindoman.se hos Gmail, kalender.mindoman.se hos Google Calendar, kontor.mindoman.se hos Google Docs etc.)
Det låter bra ja. Min adent.dyndns.org är en gammal kvarlega, men har haft den så länge att den blitt min hemsida... Nu har jag flyttat nästan alla domäner till loopias dns. Funkade bra om man har lite koll på Bind och zone-filer. Kör en dator med NetBSD som router och server.
Som nån sa så är det lite dumt att som jag nu kommer göra, köra mail-server på dynamiskt IP... under en kort stund vid bytena kan ju mailservrar försöka leverera till den som fått mitt gamla IP... Risken är väl iofs minimal att mina grannar kör egen mailserver som ens har som tanke att ta emot det men...
Som nån sa så är det lite dumt att som jag nu kommer göra, köra mail-server på dynamiskt IP... under en kort stund vid bytena kan ju mailservrar försöka leverera till den som fått mitt gamla IP... Risken är väl iofs minimal att mina grannar kör egen mailserver som ens har som tanke att ta emot det men...
Jag hade planer på att köra mailserver hemma men Gmail verkade mycket smidigare.