Ändra späning till relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Re: Ändra späning till relä

Inlägg av rolex42 »

Det är ju riktigt skoj med elektronik när man får så mycket bra hjälp!
Jag hänger med på det mesta nu. De där graf-bilderna gör det lättare att se vad som händer.

Det jag inte är helt med på är dioden över relä-spolen.
Jag hittade bla följande förklaring http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=5153
Och denna lite mer komplicerad:
"När strömmen upphör1 att flyta i en reläspolebörjar det magnetiska fältet att avta. Reläet "öppnar" sig inte förrän större delen av magnetismen har försvunnit. En ändring av magnetfältet,antingen det tilltar eller avtar, skapar alltid en EMK som är motriktad mot den påtryckta spänningen. När magnetfältet "kollapsar" bildas en spänning över reläspolen med positiv spänning nedåt och negativ spänning uppåt mot begränsningsmotståndet. Denna spänning är flerfaldigt högre än den påtryckta spänningen och kan därför förorsaka att överslag sker mellan ledningarna i reläspolen och skador på kompo-nenter i kretsen. Om en diod kopplas över spolen vänd så att den absorberar den reverseradespänningen elimineras delvis risken för överspänning i kretsen. Samtidigt kommer den motriktade dioden att ge upphov till en ström genom reläspolen som ånyo skapar ett magnetfält. Det är därför viktigt att komma ihåg att en diod kopplad över en reläspole åstadkommer att reläet "släpper" en aning långsammare än utan diod".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det var en ganska krånglig förklaring.

En lite kortare variant. Reläspolen är en induktans. När du tar kort strömmen genom den försöker den att fortsätta driva strömmen. Det genererar i sin tur en backspänning, som kan bli bra mycket högre än matningen. Den spänning kan förstöra din transistor. Om man sätter en diod över spolen så kan strömmen gå genom den, och back spänningen begränsas till 0,7V. Är frånslagstiden kritisk sätter man en zenerdiod i serie med den dioden, så att backspänningen blir högre.

Jag hoppas att det förklarade.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller så använder man solid state relay om frånslagstiden är kritisk.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Jag har försökt läsa lite om kondensatorer där bla OP 741 ingår.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... t=S%C3%B6k

http://www.g-holbeck.com/elteknik/indexfs.htm

Jag har gissat mig till följande:

Först en stor elektrolyt på ingående 12 V, dvs från VCC till jord i ritningen.
Kanske en 330uF (200V).
En del säger att man ska ha en ferrit på ingående.

Sedan en 100nF kondensator på OP-förstärkarens pinne 3 (plus-ingång). Denna sägs ar bort frekvenser på 1000Hz el mer. Jag gissar att den kan (ska) vara keramisk.

På OP-förstärkarens pinne 6 (utgång) en 1uF keramisk.

Sedan hade man i ett datablad för 741 visat en test-koppling med en (elektrolyt tror jag) över transistorn (kollektor - emitter) som skulle vara <4pF.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Utan att ha kollat upp det, så låter det rimligt. Men kondensatorn behöver inte klara 200V. Välj en som med marginal klarar max vad som kan förekomma i applikationen. En som klarar 25V räcker bra, har du tillgång till 200V kondensatorer så funkar ju det också.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Nu finns det ett billigt skiljerelä på Biltema artikel 25230 http://biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/
becker

Inlägg av becker »

Gammal tråd.... Men det är inte alldeles bra att koppla ihop två olika batterier, (olika storlek eller laddning), med ett relä. Ofta har man ju ett batteri för förbrukning, och ett startbatteri. Om förbrukningsbatteriet är ganska så urladdat när relät kopplar ihop batterierna, så blir det en ganska duktig strömrusning från startbatteriet till det urladdade förbrukningsbatteriet. Och har man riktig otur så hinner inte generatorn ladda upp båda batterierna.... så nästa gång du försöker starta så finns det inte tillräckligt med ström :(

Denna lösning är bättre:
http://www.primepower.se/default.aspx

Mycket dyrare, men en bättre lösning. Batterierna är helt skilda från varandra.
Relä kan fungera utmärkt för många, i många år, men det är inte en helt bra lösning ;)
Vissa kör ju med flera batterier parallellkopplade utan problem :)
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Ja, tråden är gammal, men fortfarande aktuell (åtminstone för mig).
Jag har fn ett relä som sluter när generatorn laddar och jag är mycket intresserad av alla tänkbara lösningar ...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

149:- hos Biltema bör både vara lättast, billigast och snabbast 8)
Skriv svar