Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

Inlägg av Detraw »

Schnegelwerfer >>> Det är precis så jag har tänkt att göra :)

Jag är någorlunda klar med det schemat, men jag är mycket osäker på att det går att göra som jag har gjort, dels att man kan koppla in trafon som jag har gjort, och dels om man får en gemensam jord om man gör så, vad tror ni?

matseng >>> Jo det är väl lite mer rimligt. Så jag hade gjort rätt i mina uträkningar? Se vad man kan om man kommer ihåg lite från fysik lektionerna :D

Här är i alla fall mitt schema på den delen (som ni kanske förstår så ska de gröna prickarna på höger sida ihop med de gröna prickarna på den vänstra sidan med regulatorerna)
Bild

Den ena lindningen av trafon tänkte jag hela tiden ta ut en spänning ifrån, medan den andra tar jag ut en spänning från om reläet är inställt så, annars tar jag ut spänningen över hela trafon, men samtidigt också ström från den första lindningen. Förstår ni hur jag menar? :D

Jag är tacksam för alla komentarer /Daniel
evert2

Inlägg av evert2 »

Detraw: Det bör gå att bygga en "konstant strömlast" så att den inte belastar spänningsmatningen mer än just 30mA. Oavsett utspänning från regulatorn.

Låt säga att du kopplar en resistor (pröva med 5KOhm) ifrån spänningsmatningen "innan" regleringen..ner via en zenerdiod på 2 V . Zenerdioden kopplas oxå in till basen på en transistor......till emittern kopplas ett motstånd på t ex 50 Ohm..ner till jord. Kollektorn utgör nu en konstant strömlast. Du får väl räkna lite på komponent värdena...lycka till :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Men är inte relät onödigt om du ändå manövrerar det manuellt?
Jag hade nog försökt göra någon koppling med komparatorer för att automatiskt seriekoppla lindningarna via reläet när man ställer in en viss spänning.
evert2

Inlägg av evert2 »

Håller med Schnegelwerfer: Å ha nån slags komparatorkoppling med hysteres...så att inte reläet vippar fram å tillbaks vid "tröskelspänningen"
Detraw

Inlägg av Detraw »

ok, det där va lite ovan min kunskap. :D Den konstanta strömlasten hängde jag med på, men jag vet inte riktigt hur jag ska räkna på vilka värden :)

Hmm en som automatiskt kopplar om lindningarna skulle ju vara nice, men jag har inte så bra koll på hur komperatorer fungerar, jag har aldrig använt en faktiskt, bara läst _lite_ om de. En förklaring skulle uppskattas :) Eller kanske sidor man kan läsa lite om hur man ska göra

Vad tror ni om jorden till C1 och C2, kommer den att ligga på samma potensnivå?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vet inte om någon förstod när jag nämnde switchat försteg? :roll:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jodå, men att bygga ett switchat försteg som kan leverera 5A vid diverse (höga) utspänningar ligger ju på en helt annan nivå än att ha olika sekundärlindningar.

Dessutom lär det bli rätt dyrt.
evert2

Inlägg av evert2 »

Ok...om zenerspänningen är känd så minskar man den potentialen med U(be) som kan tänkas ligga nånstans mellan 0,55-0,8V (kolla datablad) och om då zenerspänningen (och basen på transistorn) är 2V så är spänningen vid emittern nånstans mellan 1,2-1,45 V......om du kopplar ett motstånd ner till jord så får du ju 1,2-1,45 V över motståndet.......då är det ju bara att räkna ut vad resistansen bör vara för att du skall få en emitterström som är något större än 30 mA.....därför att emitterströmen är summan av strömmarna från basen och kolerktorn....hur stort "bidraget" är ifrån basen beror på transistorns Hfe (kolla i datablad och/eller mät med en multimeter).Å för att räkna fram rätt på emitterströmmen (så att kolektorströmmen bli just 30 mA) görs på följande vis:

I(e)= I(c)*(hfe+1)/hfe

Motståndets värde (på motståndet kopplat mellan emitter och jord):

(U(z)-U(be))/( I(c)* (hfe+1)/hfe ) = R

Bas strömmens storlek är ju viktig för att motsåndet mellan spänningsmatningen och zennerdioden. Om basen "kräver" för hög ström så blir ju spänningsfallet över DEN resistorn för stor..eller hur?

Så...då måste man beräkna basströmmen:

I(b)=I(c)/hfe > osv.....börjar det klarna ? :roll:
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Oftast kan man försumma hfe helt och bara säga att den är stor.
Du ser faktorn (Hfe+1)/hfe i everts formel, om hfe är 100 blir det 101/100=1.01 =1 i de flesta praktiska sammanhang :)
Dvs R = (U(Z)- U(be))/Ic

En liten bild för att illustrera läget.
Bild

Vad det sen gäller Ra så räkna först ut basströmmen, den är c:a 100 gånger lägre än collektorströmmen, dvs 0.35ma. Dosera sen Ra så det som minst går säg en faktor 3-4 mer så är allt lungt, dvs 1mA vid lägsta tänkta spänning.
Det viktiga är att det finns lite ström kvar för zenerdioden, basen får inte sno allt.

Ur-min/0.001A = Ra-max
evert2

Inlägg av evert2 »

Bara en liten klargörande:
"Övre" änden på R(a) skall kopplas till spänning "innan" regleringen å kolektorn skall kopplas till regulatorns utgång!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ajusstja, när jag ritade bilden tänkte jag bara att de skulle kopplas ihop där uppe, men det bästa är ju förstårs om man har en egen konstant spänningskälla till R(a). Gör man inte det får man problem med låga spänningar då strömmen genom R(a) inte blir stor nog.

Bilden moddad.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Ahh underbart... Jag ska kolla igenom era uträkningar och förklaringar lite nogrannare när jag är lite piggare, känns som om det är lite för sent för att tänkte så klart (klockan är 03:15 :) )

Men frågan om jorden är gemensam kvarstår...
evert2

Inlägg av evert2 »

Nä , jorden är inte gemensam, däremot har de ungefär samma potential (beror på hur spänningsfallet på över diodrarna i likriktarna skiljer sig) :roll:
Detraw

Inlägg av Detraw »

skit också... villj ju ha gemensam jord :( Hmm får fundera vidare på det där... inte för att jag har så stor aning om hur jag ska göra med det, men men

Ha så skoj ikväll allihoppa :D
Användarvisningsbild
Loterus
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Halloj, är ny här.. ska bygga en cnc hobby fräs och har beställt kontrollerkort och stegmotorer från hobbycnc.com men behöver ett nätagg på 30VAC 10A.. o tänkte att man kunde få lite hjälp här :)

Vad jag har klurat kring är at bygga nått liknande http://www.nordichardware.com/Guider/?s ... 289&page=1

Men om man istället tar ringkärnetransformatorn 56-126-35
som ger 2×15 V~ Effekt 300 VA så får man ju 300/30=10A på 30V
vilket skulle vara suveränt..

Men frågan är hur skulle man kunna få en stabil spänning ur detta.. :roll:
Skriv svar